Flaczki a czucie?

1. Data: 2001-12-30 20:54:58

Temat: Flaczki a czucie?
Od: "lume" <i...@l...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy wnętrzności mają nerwy czuciowe
skoro sie mówi np, że wątroba, albo trzustka, żołąd albo coś tam mnie boli?
Chyba nie

2. Data: 2001-12-31 00:16:28

Temat: [OT] Re: Flaczki a czucie?
Od: "Przemek Klimczak" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "lume" <i...@l...prv.pl> napisał w wiadomości
> Czy wnętrzności mają nerwy czuciowe
> skoro sie mówi np, że wątroba, albo trzustka, żołąd
> albo coś tam mnie boli?
> Chyba nie
Na grupach dyskusyjnych nie uzywaj HTML'a. Odsylam do netykiety.

3. Data: 2001-12-31 06:44:14

Temat: Re: Flaczki a czucie?
Od: jotem <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Maja.
jotem

4. Data: 2001-12-31 11:21:28

Od: "Adam Janiak" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "jotem" <j...@p...com> napisal w wiadomosci
> Maja.
> jotem
Dlaczego bzdury opowiadasz, kolego? I do tego lakoniczne?

5. Data: 2001-12-31 11:34:53

Temat: Re: Flaczki a czucie? (trochę przydługie, ale w miarę wyczerpujące)
Od: "Adam Janiak" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

ciach...
Czy wnętrzności mają nerwy czuciowe
ciach...
Chyba nie
ciach...
Narządy jamy brzusznej nie są unerwione czuciowo. Wrażenia bólowe pochodza
bądź to z aktywacji mediatorów zapalnych w ścianie przewodu pokarmowego
(grupa kinin - głównie bradykinina) działających na nagie zakończenia
nerwowe, bądź z blaszki trzewnej lub ściennej otrzewnej. otrzewna jest błoną
surowiczą wyściełającą ściany jamy brzusznej oraz ściany narządów jamy
brzusznej leżących wewnątrzotrzewnowo. Obrazowym porównaniem jest opakowanie
próżnowe tak często spotykane w sklepach. Blaszka otrzewnej pokrywająca
ściany jamy brzusznej od wewnątrz różni się od blaszki pokrywającej narządy
pod względem unerwienia. Otóż w otrzewnej ściennej występują liczne
zakończenia czuciowe produkujące t.zw. ból somatyczny, czyli ostry, stały w
charakterze i dobrze zlokalizowany (np. towarzyszący rozlanemu zapaleniu
otrzewnej). Natomiast otrzewna pokrywająca narządy jamy brzusznej, czyli np.
wspomniane przez ciebie: wątrobę, jelito cienkie i grube, etc. posiada
liczne receptory wrażliwe na rozciąganie. Podrażnienie tych receptorów
skutkuje bólem t.zw. wegetatywnym. czyli tępym, rozlanym, o zmiennym
nasileniu, z towarzyszącymi nudnościami i wymiotami (t.zw. objawy
wegetatywne). Przykładem tego rodzaju bólu jest kolka nerkowa, kolka
żółciowa i kolka jelitowa.
Po dokładniejsze informacje proszę na priv albo skorzystać z piśmiennictwa.
Polecam: Ciesielski L.: "Otrzewna - etiopatogeneneza i leczenie zapaleń."
Volumed Wrocław 1997.
Pozdrawiam,
Adam Janiak, chirurg.
j...@c...pl

6. Data: 2002-01-01 22:30:54

Od: "Maciej Jędrzejko \(Banana Boat\)" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

to dość skomplikowane poszukaj sobie informacji o strefach Head'a w jakiejś
ksiazce do fizjologii albo w Anatomii Bochenka (tom 2)

Maciej Jędrzekjo

7. Data: 2002-01-02 08:52:43

Od: jotem <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Ktos rzeczywiscie opowiada bzdury, ale akurat nie ja. Zakonczenia
czuciowe sa obecne w narzadach trzewnych, o czym zreszta sam, kolego,
pisales nieco pozniej w swoim - jak slusznie zauwazyles, przydlugim i
dla osoby spoza zawodu malo komunikatywnym poscie. Pytajacemu - jak
mozna sadzic z pytania raczej spoza srodowiska profesjonalnego - nie
chodzilo, jak sadze o roszszczepianie wlosa na czworo, czy sa to nagie
czy inne zakonczenia nerwowe, i w jakiej blonie sa zlokalizowane tylko o
to, czy sa czy tez ich nie ma. Faktem jest ze w narzadach trzewnych,
zarowno w miesniowce jak i w otrzewnej sa zakonczenia czuciowe. I
koniec.W razie watpliwosci odsylam do latwo dostepnego pismiennictwa, na
przyklad do Gastroenterologii Konturka.
A co do lakonicznosci - to przydala by sie wielu piszacym.

jotem

8. Data: 2002-01-02 13:30:59

Od: "Adam Janiak" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

_Czuciowe_ - nie. Jesliby byly, to czulbys, kolego np. cialo obce w
przewodzie pokarmowym (kes, bo innego nie zycze). Równiez dlatego po
zalozeniu sondy do zoladka nie pytamy chorego czy czuje w sonde w zoladku,
tylko czy czuje chlód podawanego r-ru izotonicznego. Narzady wewnetrzne
wrazliwe sa glównie na _rozciaganie_. Przeciez to podstawy...
BTW: jestescie internista?
Pozdrawiam
AJ

9. Data: 2002-01-03 11:33:07

Od: jotem <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Mieszasz niestety, kolego, terminy. Receptory czuciowe nie ograniczaja sie do
czucia dotyku. Sa to po prostu wszystkie receptory odbierajace bodzce
aferentne, w tym na przyklad powodowane przez rozciaganie, a takze temperature
(czucie bolu, czucie temperatury itp). Przeciez to podstawy... Jak rozumiem
chodzi ci o to, ze w sluzowce nie ma zakonczen bolowych, i to prawda, ale
wyrazasz ja bardzo nieprecyzyjnie. . Wystarczy zajrzec chocby do Wielkiego
Slownika Medycznego: " Receptory czucia bolu : zakonczenia czuciowe,
gl.wlokien C i A delta..... wystepuja w skorze, miesniach, stawach, rogowce,
miazdze zebowej, w scianie naczyn krwionosnych i narzadow wewnetrznych, w
otrzewnej, oplucnej i w oponie twardej".
I chyba na tym ta dyskusje zakonczymy, bo staje sie jalowa.
Pozdrowienia

jotem

10. Data: 2002-01-04 13:16:04

Od: "Adam Janiak" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

aaa..., student...
AJ

jelita?
Co radzicie? - długie...
Strach sie kłaść do szpitala
Jak oceniacie naręczny ciśnieniomierz Casio BP-120 ?
Czy da sie temu jakoś zaradzić ?