GLony

1. Data: 2005-08-20 17:09:04

Temat: GLony
Od: "miro" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Posiadam oczko wodne od ponad miesiąca o objętości około 3500 litrów i
głębokie na metr ponad i ostatnio musiałem wypompować całą wode i wyczyścić
folie i wogóle wode bo oczywiście cała była zielona a folia pokryta
zielonymi glonami :/ (niemam filtra) no ale doszłem do wniosku że muszę
kupić jakiś filtr i pompe i zastanawiam się nad takim zestawem: AQUA JET PFN
2500 lub 3500 i filtr Aquael MAXI lub DEKOR (to chyba to samo?) jak myślicie
spełni to swoją role na glony i brudną wode ? czy do takiego małego dość
oczka musze jeszcze kupić lampe UV ? bo mineło 5 dni od wymiany wody i woda
jest już jak zupa zielona :(

Pozdr.

2. Data: 2005-08-20 19:53:52

Temat: Re: GLony
Od: Harari <h...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

miro napisał(a):
> Witam,
>
> Posiadam oczko wodne od ponad miesiąca ...

Ciekawi mnie co "oczkowcy" powiedzą ale biorąc na analogię do
akwarystyki to masz normalny zakwit wody. Jak będziesz wywalał wszystko
i szorował + świeżutka woda to zaraz z znowu będzie to samo i będzie to
samo i, będzie ... Możesz być pewny naturze się nie znudzi :-) Po
pierwsze woda stojąca nie wróży za dobrze, czyli pompa będzie konieczna,
wybór niech podpowiedzą mądrzejsi ode mnie. Po drugie (odwołam się znowu
do akwarystyki) cierpliwość jest lekiem na większość przypadłości
związanych z "sztuczną wodą". Woda w kranie jest "martwa", wystawiona na
działanie natury, nie pozostanie taka ni chwili dłużej. Glony to
praszczury roślin wysokich, mieszkały na ziemi w czasach kiedy Bóg
zastanawiał się jaki kształt nadać poszczególnym rośliną. W związku z
powyższym pojawią się znacznie wcześniej wszędzie tam gdzie stoi kawałek
wody, dodatkowo jeśli czerpiesz wodę ze studni/wodociągu gminnego
zasilanego za pomocą pomp głębinowych i/lub w okolicy jest sporo szamb +
pól uprawnych. To prawdopodobnie masz sporo azotanów w wodzie +
słoneczko i gotowe. Reasumując zakup pompy na pewno - UV w zacznie
późniejszym czasie (jeśli w ogóle) kiedy nastąpi stabilizacja warunków w
Twoim oczku. Jeśli nakłamałem, proszę mnie poprawić, ponieważ sam
planuję rozszerzyć skromne doświadczenie o oczko wodne które ma powstać
w ogrodzie.

3. Data: 2005-08-20 23:27:37

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Twoim oczku. Jeśli nakłamałem, proszę mnie poprawić, ponieważ sam
> planuję rozszerzyć skromne doświadczenie o oczko wodne które ma powstać
> w ogrodzie.

Nie mam pompy, nie mam filtra, nie mam zielonej wody,
ponieważ nie mam w swoim oczku ryb.
Najczęściej spotykanymi gatunkami są karpiowate:
karasie, karpie, liny, dla których ogrodowe oczko
jest ciasną kałużą.
Czasam pisuje na tejże grupie prawdziwy ekszpert
od oczek, jesli dobrze pamiętam ze stolycy on.
Ma nawet stronę w internecie, na której to przez lat wiele
królował "grzybień biały"- dla wygody zresztą.

Pozdrawia boletus

4. Data: 2005-08-21 13:14:42

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

boletus wrote:

> Nie mam pompy, nie mam filtra, nie mam zielonej wody,
> ponieważ nie mam w swoim oczku ryb.

Też nie mam powyżej wymienionych, za wyjatkiem ryb.

> Czasam pisuje na tejże grupie prawdziwy ekszpert
> od oczek, jesli dobrze pamiętam ze stolycy on.
> Ma nawet stronę w internecie, na której to przez lat wiele
> królował "grzybień biały"- dla wygody zresztą.

Do dziś cieżko mi to rozsądnie wytłumaczyć ;-)

Arkadiusz Prażmowski
www.oczkowodne.net

5. Data: 2005-08-21 13:17:54

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

miro wrote:
> [...]
> i brudną wode ? czy do takiego małego dość oczka musze jeszcze kupić
> lampe UV ? bo mineło 5 dni od wymiany wody i woda jest już jak zupa

Harari dobrze prawi, dorzuć do tego dużo roślin,
niezapominając o podwodnych, a może i pompa okaże się zbyteczna.

Arkadiusz Prażmowski
www.oczkowodne.net

6. Data: 2005-08-21 21:30:47

Od: "random name" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "miro" <s...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
> kupić jakiś filtr i pompe i zastanawiam się nad takim zestawem: AQUA JET PFN
> 2500 lub 3500 i filtr Aquael MAXI lub DEKOR.

Witam

Stosujesz nawozy do uzyzniania trawnika? Jezeli tak to postaraj sie ograniczyc.
Zamiast filtrow polecilbym raczej zrobienia strumyka gesto obsadzonego trzcina,
zasilanego pompa. Efekt jest wedlug moich obserwacji kilkakrotnie lepszy.
Torf. Wiele na tej grupie rozmawialismy o zastosowaniu torfu w oczkach wodnych.
Wedle mnie, torf w walce z glonami, sprawdza sie naprawde doskonale.

7. Data: 2005-08-21 23:47:46

Od: "MarkPoli" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wedle mnie, torf w walce z glonami, sprawdza sie naprawde doskonale.

Torf wysoki, czyli o odczynie kwasnym.
Widzialem wiele oczek wodnych naturalnych na torfowiskach.
Woda w nich zawsze jest krystalicznie czysta i bez glonow, moze miec lekki
odcien brazu.

Swego czasu mialem czysta wode w oczku 7,5m3, wlasnie dzieki obecnosci
torfu.
Kiedys podkusilo mnie i wrzucilem kilka wiekszych kamieni do oczka.
Nie pomyslalem, a byla to skalka wapienna, i tym sposobem odczyn wody
prawdopodobnie zmienil sie na zasadowy.
Glony zaczely rosnac w przerazajacym tempie.

Z tym torfem to tez nie jest tak rozowo.
Torf ktory w moim oczku byl w donicach, w jakis sposob wypelnil sie gazem i
plastikowe donice z trzcina po roku wyplynely na powierzchnie.
Dobrze na razie trzyma sie torf na polkach, przysypany zwirkiem i
przycisniety kamieniami.
Boje sie jednak, ze moze kiedys wyplynac na powierzchnie.
Torf ktory ja zastosowalem byl kupiony w sklepie, po wrzuceniu do wody
wyplywa.
Trzeba go przycisnac.
Mysle ze najlepszy bylby torf z prawdziwego torfowiska (z wody), lub
specjalny do oczek wodnych.
Nie polecam torfu ogrodniczego, jest lekki i wyplywa.

Pozdrawiam
Marek

8. Data: 2005-08-22 00:00:33

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

AurorA napisał(a):

> Też nie mam powyżej wymienionych, za wyjatkiem ryb.

> Do dziś cieżko mi to rozsądnie wytłumaczyć ;-)

Nie daj się podpuścić "robaczywemu" grzybowi.
pozdr. Jerzy

9. Data: 2005-08-28 21:36:26

Od: "Platon" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> spełni to swoją role na glony i brudną wode ? czy do takiego małego dość
> oczka musze jeszcze kupić lampe UV ? bo mineło 5 dni od wymiany wody i

Mam oczko od kilku lat, niewiele większe od Twojego. Najpierw zwalczałem
glony chemicznie, potem wypuszczałem wodę i szorowałem folię. Teraz po
prostu nic nie robię. Woda przechodzi rózne metamorfozy. Zmieniają się
mieszkańcy oczka (ryb nie mam i nie chcę mieć), którzy w mniejszym lub
większym stopniu wsuwają glony. Kiedyś przez jedną noc woda z zielonej
zrobiła sie omal kryształowo przejrzysta!! Nie wierzysz? Słowo harcerza.
Glony też się zmieniają. Obecnie są jakieś takie, które wybieram małymi
grabkami i ciągną się jak królewski płaszcz.
Reasumując: usiądź nad oczkiem, przyglądaj się jego małym mieszkańcom,
rozmawiaj z nimi, poproś ich o pożarcie glonów, a napewno zostaniesz
wysłuchany.
PS.
Dawno nie byłem na Grupie, widzę mnóstwo nowych twarzy, ale też równie dużo
starych znajomych. Wszystkich bardzo serdecznie pozdrawiam.
Platon

10. Data: 2005-08-29 23:59:19

Od: "Paweł Woynowski" <p...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

> [...]
> Boje sie jednak, ze moze kiedys wyplynac na powierzchnie.
> Torf ktory ja zastosowalem byl kupiony w sklepie, po wrzuceniu do wody

Wcalę się nie dziwię że wypłynął po roku, z taką ilością siarkowodoru jaką w
siebie wchłonął. Przecież ten torf zaczął gnić w oczku już po 2 miesiącach.

> Trzeba go przycisnac.

Dokładnie, lecz już na poczatku, w momencie zatopienia torfu w oczku, najlepiej
w workach po ziemniakach (tych białych, jedni mówią że to sizal inni że
polipropylen). Worki najlepiej można obciążyć kamieniami polnymi, które wkładam
razem z torfem do worka i ztapiam to wszystko maksymalnie na 3 - 4 tygodnie w
oczku. Jeżeli w oczku nie ma wymuszonego obiegu wody (pompa, strumień) powinno
się worki co jakiś czas "wyciskać" (dwa razy na tydzień) stosuję do tego celu
odwrócone grabie. Zabieg ten powoduje szybsze uwalnianie się do wody kwasów
humusowych z torfu. Na 10 m3 stosuję 60 l kwaśnego torfu ogrodniczego (pH 3,2).
Specjalny granulat torfowy do oczek jest dużo droższy.
Pierwsze efekty działania torfu widoczne są już po ok 2 tygodniach.

> Pozdrawiam
> Marek

Pozdrawiam,
Paweł Woynowski
http:www.mikrojezioro.met.pl

groszek?
Co to za bulwy na moim iglaku ?
Kosiarka bębnowa - wrażenia i porady użytkowników
Jak użyźnić gliniastą glebę?
Bukszpany - do Basi i nie tylko :)