GPS do pomiarów geodezyjnych

1. Data: 2007-01-03 21:05:15

Temat: GPS do pomiarów geodezyjnych
Od: Mirosław Derkacz <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Czy ktoś z szanownych grupowiczów używa GPS do pomiarów? Potrzebuję
pomocy w kupnie takiego sprzętu. Nie chodzi mi o super dokładne GPS
alternatywne do optyczengo tachimetru, a jedynie takie, którym będę mógł
dokonywać pomiarów działek wielkoobszarowych na własny użytek. Bardzo
proszę o pomoc.

2. Data: 2007-01-04 00:09:03

Temat: Re: GPS do pomiarów geodezyjnych
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Mirosław Derkacz wrote:

> [...]
> alternatywne do optyczengo tachimetru, a jedynie takie, którym będę mógł
> dokonywać pomiarów działek wielkoobszarowych na własny użytek. Bardzo

Posprawdzaj na sieci jaką możesz uzyskać dokladność. Jeżeli np.
jest to 20 metrów, to obchodząc wokoło działkę 100x100 metrów
możesz ją zmierzyć jako 60x60 lub 140x140. Chociaż z drugiej
strony błąd może być systematyczny. Ja kiedyś swój ogródek obszedłem
i jeśli dobrze pamiętam, dostałem wyniki zbliżone do rzeczywistości.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2007-01-04 07:12:14

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> wrote in

> [...]
> strony błąd może być systematyczny. Ja kiedyś swój ogródek obszedłem
> i jeśli dobrze pamiętam, dostałem wyniki zbliżone do rzeczywistości.

Z GPSem pracuje duzo i ujme to tak: jezeli nie zamierzasz kupowac dobrego =
drogiego, to przy kazdym pomiarze bedziesz musial zanosic modly do
satelitow, coby Ci sie daly namierzyc w odpowiedniej ilosci i z odpowiednio
mocnym sygnalem. A z tym bywa roznie.
Jezeli chcesz pracowac na nizu, plaskatym i bez atrakcji terenowych, to
Twoje szanse rosnš, bo tam przewaznie blad pomiaru jest rzedu 2-5(10)m.
Im bardziej teren urozmaicony, tym taki przecietny sprzet ma wieksze
problemy z dokladnoscia pomiaru.
Moim absolutnym rekordem byl pomiar z dokladnoscia do 280 m, co przy
powierzchni namierzanego obszadu ok. 10 m kw bylo rewelacja, ale to bylo w
dolku w Sudetach... a usilujac zdobyc te bezcenna wiadomosc prawie
wyzerowalam baterie :-D
Pozdrowienia - Ewa

4. Data: 2007-01-05 19:17:08

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczę?niak napisał(a):
> Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> wrote in

> Z GPSem pracuje duzo i ujme to tak: jezeli nie zamierzasz kupowac dobrego =
> drogiego, [...]

Kup co najmniej dwa i to dobre jeśli mają Ci służyć do pomiarów
geodezyjnych [tzw. "post-processing"].
;-)
pozdr. Jerzy
--
cyt.: Możliwe jest też wykonanie serii pomiarów bez poprawek różnicowych
i późniejsza ich obróbka przy pomocy danych uzyskanych ze stacji

5. Data: 2007-01-05 19:28:03

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mirosław Derkacz napisał(a):
> [...]
> alternatywne do optyczengo tachimetru, a jedynie takie, którym będę mógł
> dokonywać pomiarów działek wielkoobszarowych na własny użytek. Bardzo

Zanim kupisz przeczytaj to, bedziesz wiedzieć o co pytać:
cyt.
Dokładność pomiaru waha się od centymetra (odbiorniki geodezyjne) do ok.
10 metrów (proste odbiorniki nawigacyjne, bez korekcji różnicowej) i aż
do 3 metrów w odbiornikach z funkcją WAAS/EGNOS.
http://nawigatornia.pl/o_gps/nawigatornia.html
pozdr. Jerzy

6. Data: 2007-01-06 13:27:21

Od: Dobranoc <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mirosław Derkacz wrote:
> [...]
> alternatywne do optyczengo tachimetru, a jedynie takie, którym będę mógł
> dokonywać pomiarów działek wielkoobszarowych na własny użytek. Bardzo

Jeśli jesteś przekonany, że wolisz GPS niż geodetę..

Spójrz na coś takiego:
http://pdaclub.pl/view.php?news_id=8789
Doświadczenia z nim mam bardzo dobre. Ale wszystko zależy od konkretnych
potrzeb. Posiada data-logger, który zmieści 30000 rekordów.
Zabierasz taki GPS ze sobą, przemieszczasz sie wzdłuż granicy działki,
wracasz do domu, wczytujesz dane, obliczasz powierzchnię.
Ewentualnie obsługujesz go 'na żywo' podczas pomiaru, korzystając z
laptopa/pda/telefonu komórkowego.
obecnie ponizej 400PLN

Alternatywa:
http://www.garmin.pl/index.php?mod=prod&act=detail&c
ID=73&pID=708
Nie posiadam doświadczenia w użytkowaniu, ale być może dla Twoich
zastosowań będzie on lepszy, niż ten, którego używam.
(Wyposażony jest w dedykowaną funkcję pomiaru pola powierzchni)
obecnie ok 1600PLN

Koleżanki i koledzy z pl.rec.gps pewnie będą mogli Ci więcej pomóc.
(FUT: pl.rec.gps)

pozdrawiam,
Baśka

7. Data: 2007-01-06 15:04:05

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:enh5r7$jev$1@atlantis.news.tpi.pl Mirosław Derkacz
<c...@o...pl> napisał(a):

> Czy ktoś z szanownych grupowiczów używa GPS do pomiarów?

Hejka. Czytam ten wątek i zaczynam mieć wątpliwości. Podobne miałem po
wprowadzeniu komputerów do okienek bankowych. Jeżeli dla wykonania pomiarów
powierzchni przy pomocy GPS należy przemieścić się wzdłuż granic mierzonego
obszaru to polecam krokiewkę. Tania, lekka, dokładna i niezawodna. :-)
Pozdrawiam utylitarnie Ja...cki

8. Data: 2007-01-06 15:55:32

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>mierzonego
>obszaru to polecam krokiewkę. Tania, lekka, dokładna i niezawodna. :-)
:)
ze tania i lekka to prawda
ale dokladnosc i niezawodnosc jest taka sobie
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
smal

9. Data: 2007-01-06 16:32:53

Od: Mirosław Derkacz <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki Wszystkim za odpowiedzi!

Cieżko jest mi zebrać w jakąś całość te wszystkie wypowiedzi.
Słuchajcie, potrzebuję prostego sprzętu pomiarowego GPS. Zadowalała by
mnie dokładność pomiarowa do kilku m2. Nie wiem czy jest to realne przy
tanich sprzętach typu GPSMAP60CSx, ale na pewno nie kupię GPSu
geodezyjnego za ponad 10000zł, z tego względu, że ten sprzęt ma być
używany przez wiele osób w firmie, nie znających się na geodezji. Nie
mam czasu na specjalistyczne szkolenia i głowy troszczyć się o sprzęt
super drogi. Rozumiem, że nie ma GPSów stricto pomiarowych w cenie ok
2000zł. Wspomniany przeze mnie GPSMAP60CSx firmy Garmin jest GPSem
typowo nawigacyjnym, ale prawdopodobnie nie zostanie mi nic innego jak
kupić coś takiego. Z drugiej strony po co mi mnówstwo funkcji
nawigacyjnych i pogodowych, których nigdy nie wykorzystam. Może znacie
cos pomiarowego, w miarę prostego i taniego, do czego nie dotarłem?

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za te wszystkie wypowiedzi

Mirek

10. Data: 2007-01-06 16:48:33

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> [...]
> powierzchni przy pomocy GPS należy przemieścić się wzdłuż granic mierzonego

Co to takiego (oprócz tego, że to mała krokiew)?

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz