Cotoneaster ludicis czyli żywopłot

1. Data: 2007-01-02 15:12:12

Temat: Cotoneaster ludicis czyli żywopłot
Od: Kajetana_Kinga aka Słowotok <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kochani,

czy ktoś ma doświadczenia w pielęgnowaniu żywopłotu z irgi błyszczącej?
I kilka pytań:
- nasiona czy sadzonki dla początkującego lajkonika?
- jeśli sadzonki to te mniejsze (łatwiej ukorzenić?) czy te większe?
- w jakiej odległości sadzić od płotu?
- czy jeśli będzie tak ciepła zima, to marzec jest dobrym miesiącem na
wysadzenie?
- i czy jeśli zdecydowałabym się na nasiona, to już teraz i kiełkować je w
cieple?
- a jeśli sadzonki to kupować z dalszych szkółek acz sprawdzonych (jak zniosą
transport?), czy z najbliższych dostępnych?

I pytanie numer dwa:
Czy takie kratki jak można dostać w Leroy Merlin, takie zwykłe ściany płotu
drewniane są dobre na sadzenie winogron, czy muszą być do tego jeszcze paliki i
sznurek?

Pozdrawiam z mnóstwem pomysłów na razie w głowie

Kajetana Kinga

2. Data: 2007-01-02 15:32:18

Temat: Re: Cotoneaster ludicis czyli żywopłot
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kajetana_Kinga aka Słowotok" <k...@g...pl> napisał
w wiadomości news:endsod$6gl$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
paliki i
> sznurek?
>
> Pozdrawiam z mnóstwem pomysłów na razie w głowie

No to dołożę tych pomysłów:)
http://www.winogrona.org/modules.php?name=News&file=
article&sid=19 - zobacz,
jak to robią inni :-)))))))

Pozdrawiam Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

3. Data: 2007-01-02 17:52:21

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 2 Jan 2007 16:12:12 +0100, Kajetana_Kinga aka Słowotok
napisał(a):

> Kochani,
>
> czy ktoś ma doświadczenia w pielęgnowaniu żywopłotu z irgi błyszczącej?

Ja mam tę irgę w mieszanym żywopłocie. Bardzo ąłdna, rośnie bezproblemowo,
kwitnie, owocuje. Pod warunkiem, ze ziemia żyzna, wilgotna, i stanowisko
półcieniste to efekt murowany. W innym wypadku wybierz coś innego.

http://tabaza.sapijaszko.net/

4. Data: 2007-01-02 22:28:47

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kajetana Kinga napisała:

> Kochani,

Kochana, ;-)

> czy ktoś ma doświadczenia w pielęgnowaniu żywopłotu z irgi błyszczącej?

mam doświadczenia osobiste, chętnie się nimi z Tobą podzielę. :-)

> - nasiona czy sadzonki dla początkującego lajkonika?

Jeśli początkujący, to zdecydowanie ani nasiona, ani sadzonki.
Ten gatunek jest bardzo tani w szkółkach.
Przed chwilą wygooglowałem, że rośliny w pojemnikach 0,5 l i wys.50cm
kosztują 2,50 zł.
Jeżeli znajdziesz materiał kopany z gruntu, to może być 2 v 3 x tańszy.

> - w jakiej odległości sadzić od płotu?

To zależy, jak chcesz przycinać od strony płotu:
- jeżeli pozwolisz roślinom przerosnąć przez płot i przycinać z zewnątrz,
to sadzić jak najbliżej 20-30 cm. Będziesz miała więcej miejsca w ogrodzie.
- jeżeli chcesz przycinać chodząc pomiędzy płotem a żywopłotem, to musisz
pozostawić przestrzeń. Myślę, że 1 m wystarczy (zależy od postury).
Ja jestem za pierwsza wersją, druga może być zalecana, jeśli w ogrodzie biega
pies.

> - czy jeśli będzie tak ciepła zima, to marzec jest dobrym miesiącem na
> wysadzenie?

Im wcześniej, tym lepiej. Będzie dobrym.

> - a jeśli sadzonki to kupować z dalszych szkółek acz sprawdzonych
> (jak zniosą transport?), czy z najbliższych dostępnych?

Wsjo rawno. Nie powinno być kłopotów z przyjęciem.

> Pozdrawiam z mnóstwem pomysłów na razie w głowie

Pozdrawiam również z ciekawymi pomysłami, ;-)

Zbyszek

PS (Cotoneaster lucidus) - irga lśniąca (nie C.lucid_i_s)
http://tinylink.com/?N0S9eGBvdZ

5. Data: 2007-01-02 22:32:56

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Autopoprawka :

(Cotoneaster lucidus) - irga błyszcząca (nie irga lśniąca,
jak napisałem przed chwilą)

Pozdrawiam korekcyjnie,
Zbyszek

6. Data: 2007-01-02 22:48:37

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta Góra napisała:

> Bardzo ąłdna, rośnie bezproblemowo,
> kwitnie, owocuje. Pod warunkiem, ze ziemia żyzna, wilgotna, i stanowisko
> półcieniste to efekt murowany. W innym wypadku wybierz coś innego.

W innym wypadku też zaryzykuj.
Uważam, że dobrze zniesie również pełne słońce.
Na suchej glebie nie da może takich przyrostów, ale efekt powinien być
zadowalający.
Nie bez znaczenia jest to, że irga błyszcząca dobrze znosi warunki miejskie
i jest bardzo mrozoodporna. Wiedzieliście, że pochodzi z okolic
jeziora Bajkał? *1
Ja bardzo sobie cenię w tym krzewie bardzo wczesny rozwój liści na wiosnę
i przepiękne jesienne zabarwienie liści.

Pozdrawiam niezawodnie, ;-)
Zbyszek

*1 Seneta podaje: "Występowanie - wsch. Syberia, dokoła jeziora Bajkał",
tymczasem nie ma tego gatunku na stronie
"&#1047;&#1072;&#1073;&#1072;&#1081;&#1082;&#1072;&#
1083;&#1100;&#1077; &#1074;&#1077;&#1083;&#1080;&#1082;&#1086;&#1083;&#1
077;&#1087;&#1085;&#1086;"
http://www.nature.chita.ru/Plants/Flowers/index1.htm

7. Data: 2007-01-02 23:12:57

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Mazur" <f...@g...pl> napisał w
wiadomości news:eneng5$7r7$1@inews.gazeta.pl...

> [...]

"&#1047;&#1072;&#1073;&#1072;&#1081;&#1082;&#1072;&#
1083;&#1100;&#1077;
&#1074;&#1077;&#1083;&#1080;&#1082;&#1086;&#1083;&#1
;"
> http://www.nature.chita.ru/Plants/Flowers/index1.htm

Ale jest np. tutaj:
http://bogard.isu.ru/cbd/redbook/show_plant_info-hPl
ant=91.htm wraz z
informacją, że gatunek jest w Czerwonej Księdze
http://bogard.isu.ru/cbd/redbook/show_all_plants.htm
.
I tutaj: http://zapoved.ru/?act=oopt_rb_more&id=482
I tutaj: http://www.nsc.ru/win/elbib/bio/green/68.html

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

8. Data: 2007-01-02 23:16:18

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:eneng5$7r7$1@inews.gazeta.pl Zbigniew Mazur
<f...@g...pl> napisał(a):

> *1 Seneta podaje: "Występowanie - wsch. Syberia, dokoła jeziora
> Bajkał", tymczasem nie ma tego gatunku na stronie
> http://www.nature.chita.ru/Plants/Flowers/index1.htm

Hejka. Bugała zaś, że występuje w Środkowej Azji, Syberii, okolicach
Bajkału. Rośnie na skalistych skłonach gór i w dolinach rzek. W pełni
wytrzymała na mróz i znacznie na suszę oraz znosi wielkomiejskie
zanieczyszczenia powietrza. :-)
Pozdrawiam doskonale Ja...cki

9. Data: 2007-01-02 23:36:15

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz podała linki do stron o chronionych gatunkach Syberii.

Dziękuję, postudiuję. :-)
Ja podałem tamtą stronę, bo niedawno ją odkryłem i spodobały mi się rośliny.
Chciałem się podzielić. :-)

Pozdrawiam syberyjsko, ;-)
Zbyszek

10. Data: 2007-01-03 00:05:00

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 2 Jan 2007 22:48:37 +0000 (UTC), Zbigniew Mazur napisał(a):

> W innym wypadku też zaryzykuj.
> Uważam, że dobrze zniesie również pełne słońce.
> Na suchej glebie nie da może takich przyrostów, ale efekt powinien być
> zadowalający.

Dokupiłam drugi egzemplarz zachęcona wyglądem pierwszego, trafił na
znacznie suchsze stanowisko. Różnica jest ogromna. Podobnie mam z
C.bullatus. Jednak w suchym miejscu posadziłabym coś innego.

Pozdrawiam,
Marta

--
http://tabaza.sapijaszko.net/