Guzy mozgu - potrzebne informacje do referatu.

1. Data: 2000-05-12 07:35:52

Temat: Guzy mozgu - potrzebne informacje do referatu.
Od: "Paweł Kowalski" <p...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W zwiazku z pisanym przeze mnie referatem chcialbym uzyskac kilka
odpowiedzi na pytania zwiazane z guzami mozgu. Z gory przepraszam za
banalnosc niektorych pytan, ale w chwili obecnej moja wiedza na
poruszany problem jest naprawde nikla.

1. Jakie sa przyczyny powstawania guzow mozgu? Czy jakies grupy osob sa
na nie szczegolnie podatne?
2. Czy powstaja one w jakis szczegolnych obszarach mozgu?
3. Czy powstaja one w jaims okreslonym wieku czlowieka czy nie ma na to
reguly?
4. Jak objawia sie (np. w ludzkich zachowaniach, ale nietylko) obecnosc
guzow mozgu? Czy patrzac na konkretana osobe mozna po niej poznac, ze
takie guzy posiada? Co czuje sama osoba takie guzy majaca?
5. Jakimi metodami mozna wykryc te guzy? Czy osoba podejrzewajaca u
siebie takie guzy moze stwierdzic ich obecnosc samodzielnie?
6. Jakie sa sposoby pozbcia sie tych guzow (metody leczenia, skuteczne
leki etc.)?
7. Co moze sie stac, gdy cala sprawe zbagatelizujemy i nie zastosujemy
wlasciwego leczenia?
8. Czy przy okazji pewnych badan ogolnych (np. badanie dna oka, bo i z
taka opinia sie spotkalem) mozliwe jest stwierdzenie istnienia takich
guzow?

Z niecierpliwoscia oczekuje na wszystkie odpowiedzi. Czas nagli. Dzieki
:-)

2. Data: 2000-05-12 07:50:22

Temat: Re: Guzy mozgu - potrzebne informacje do referatu.
Od: KO <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> poruszany problem jest naprawde nikla.

> 1. Jakie sa przyczyny powstawania guzow mozgu? Czy jakies grupy osob sa
glownie przypadkowe mutacje
> 2. Czy powstaja one w jakis szczegolnych obszarach mozgu?
posz. typy nowotworów CSN maja ulubione lokalizacje. Ale to tendencja, a
nie regula.
> 3. Czy powstaja one w jaims okreslonym wieku czlowieka czy nie ma na to
> reguly?
jw. posz. typy nowotworów CSN "lubia" wystepowac w okresiolonym wieku.
np. medulloblastoma - dzieci, a glioblastoma multiforme - starsi. Ale sa
wyjatki
> 4. Jak objawia sie (np. w ludzkich zachowaniach, ale nietylko) obecnosc
> guzow mozgu? Czy patrzac na konkretana osobe mozna po niej poznac, ze
> takie guzy posiada?
bardzo rozne objawy np. bole glowy, wymioty, drzenie, porazenia takze
zmiany w zachowaniu; objawy zaleza glownie od _lokalizacji_.
> 5. Jakimi metodami mozna wykryc te guzy?
badnie neurologiczne, potem glownie tomografia komputerowa, tomografia
rezonansu magnetycznego. W czesci przypadkow potwierdzenie biopsja, w
wiekszosci rozpoznanie ostateczne (morfologiczne) dopiero z materialu
operacyjnego.
>Czy osoba podejrzewajaca u
> siebie takie guzy moze stwierdzic ich obecnosc samodzielnie?
raczej nie (chyba, ze jest neurologiem i ma w domu CT ;-)))
> 6. Jakie sa sposoby pozbcia sie tych guzow (metody leczenia, skuteczne
> leki etc.)?
rokowanie zalezy od 1) lokalizacji 2) odmiany histologicznej 3)
mozliwosci usuniecia
leczenie
1) chirurgiczne - podstawa 2) czasem napromienianie 3) czasem
chemioterapia
w zasadzie jesli nie mozna usunac guza to nie da sie go wyleczyc.
> 7. Co moze sie stac, gdy cala sprawe zbagatelizujemy i nie zastosujemy
> wlasciwego leczenia?
umrzemy.
> 8. Czy przy okazji pewnych badan ogolnych (np. badanie dna oka, bo i z
> taka opinia sie spotkalem) mozliwe jest stwierdzenie istnienia takich
> guzow?
mozna wykryc cechy ktore moga sugerowac proces ekspansywny (=cos rosnie)
w jamie czaszki); potem diagnostyka jw.

Polecam biblioteki!

Krzysiek Okon, MD

3. Data: 2000-05-23 10:53:48

Od: b...@k...net.pl (Monika Bujak) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> odpowiedzi na pytania zwiazane z guzami mozgu. Z gory przepraszam za
> banalnosc niektorych pytan, ale w chwili obecnej moja wiedza na
Polecam serdecznie książkę Jurgena Thornwalda (chyba tak się pisze ) Kruchy
dom dusz, i stronę Uniwersytetu Harvarda - atlas mózgu www.med.harvard.edu

---
20 MB za darmo, szczegoly w [ http://poczta.onet.pl ]
Nowe opcje wyszukiwarki [ http://search.onet.pl ]

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-sci-medycyna
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-sci-medycyna/

Hiperwentylacja
Wyniki badań IgE
Akupunktura
syndrom Waltona
zapalenie zakrzepowe krwi żyly glebokiej konczyny dolnej