Hałas w wysokich częstotliwościach

1. Data: 2002-01-30 15:42:32

Temat: Hałas w wysokich częstotliwościach
Od: "Krzysztof Jasek" <o...@d...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich i przedstawiam moją prośbę o fachową poradę. Jestem w
trakcie montowania urządzenia odstraszającego zwierzęta (głównie psy) na
zasadzie generowania b. głośnego sygnału dźwiękowego w zakresie
częstotliwości 40kHz, czyli niesłyszalnego dla ludzi. Interesuje mnie
jednak, czy fakt, że ludzie nie słyszą w/w częstotliwości fali akustycznej
wyklucza możliwość uszkodzenia słuchu człowieka.
Czyli innymi słowy, czy hałas rzędu 104dB o częstotliwości 40kHz jest w
krótkich dawkach (np. impuls 5 sekund) szkodliwy dla słuchu człowieka.

( Nie chciałbym po przetestowaniu urządzenia przekonać się, że nie odbieram
połowy wysokich dźwięków.) :-(

Z góry dziękuję za szybką i fachową poradę.

2. Data: 2002-01-30 17:28:43

Temat: Re: Hałas w wysokich częstotliwościach
Od: "Jan F. Kurkiewicz" <j...@k...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Jasek" <o...@d...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> krótkich dawkach (np. impuls 5 sekund) szkodliwy dla słuchu człowieka.
>
> ( Nie chciałbym po przetestowaniu urządzenia przekonać się, że nie

Witam,
ponieważ polskie normy i przepisy udają, że sprawy nie ma, zacytuje z głowy,
czyli niczego, amerykańską normę wojskową typu MIL "urządzenia
ultradźwiękowe dopuszcza się do instalacji w pomieszczeniach w której nie
przebywają ludzie np. schrony do przechowywania broni mechanicznej, rzadko
uczęszczane przejścia podziemne itp". Dodam jeszcze,że podobne dotyczy
oświetlenia sztucznego za pomocą świetlówek.
Zapewniam Cię, że stracisz słuch i posiądziesz dzwonienie lub gwizdanie w
uszach...
jfk

3. Data: 2002-01-30 17:38:22

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Jasek wrote:

> [...]
> połowy wysokich dźwięków.) :-(
>
> Z góry dziękuję za szybką i fachową poradę.

Badania szkodliwosci i wplywu urzadzen na czlowieka bada sanepid,
instytut medycyny pracy i instytut akustyki, towarzystwo opieki nad
zwierzetami itd.

Zrozumiale ze zostaniesz zobowiazany do ograniczenia mocy urzadzenia.
Ale o ile pamietam, to gwizdki generujace wyoskie czestotliwosci sa
uzywane do przywolywania psow a nie do ich odstraszania.

Odstraszane sa w ten sposob komary i krety.
Takie urzadzenia z importu , po niskiej cenie, sprzedaja w
hipermarketach.

Jacek

4. Data: 2002-01-30 18:09:22

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jan F. Kurkiewicz" wrote:

> [...]
> odbieram
>
> Witam,
> ponieważ polskie normy i przepisy udajš, że sprawy nie ma, zacytuje z głowy,
> czyli niczego, amerykańskš normę wojskowš typu MIL "urzšdzenia
> ultradźwiękowe dopuszcza się do instalacji w pomieszczeniach w której nie
> przebywajš ludzie np. schrony do przechowywania broni mechanicznej, rzadko
> uczęszczane przejścia podziemne itp". Dodam jeszcze,że podobne dotyczy
> oświetlenia sztucznego za pomocš świetlówek.
> Zapewniam Cię, że stracisz słuch i posišdziesz dzwonienie lub gwizdanie w

A co ta instrukcja mowi o ochronie przed infradzwiekami 10-20 Hz
i urzadzeniach do generowania infradzwiekow i zagrozeniu zycia i zdrowia
?

Jacek

5. Data: 2002-01-30 18:41:02

Temat: Odp: Hałas w wysokich częstotliwo?ciach
Od: "Krzysztof Jasek" <o...@d...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dariusz <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8...@p...katowice.sdi.tpnet.pl..
.

> [...]
>
> Odstraszane sa w ten sposob komary i krety.
> Takie urzadzenia z importu , po niskiej cenie, sprzedaja w

A więc przede wszystkim dziękuję za zainteresowanie i czekam na dalszą
dyskusję.
1. Gwizdki owszem, psy przywołują, ale właśnie ja wykonuję urządzenie, które
będzie jakieś 50dB głośniejsze, czyli hałas w psich uszach przekroczy poziom
bólu.
2. Zgadzam się, że długa ekspozycja na taki dźwięk na pewno zrobi swoje, ale
mi chodzi o krótki impuls, przykładowo 5 sekund, tyle ile potrzebne, aby
zbyt natrętny zwierzak sobie poszedł.
3. Jeśli można, proszę o podawanie w miarę możliwości dokładnych źródeł
informacji.
Jeszcze raz dziękuję za rzetelne informacje.

6. Data: 2002-01-30 19:16:00

Temat: infradźwięki...
Od: "Jan F. Kurkiewicz" <j...@k...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A co ta instrukcja mowi o ochronie przed infradzwiekami 10-20 Hz
> i urzadzeniach do generowania infradzwiekow i zagrozeniu zycia i zdrowia

To już jest bardzo szkodliwe. W najlepszym wypadku spowoduje silną arytmię,
która, a jak osobnik narażony ma szczęście, być może się nie utrwali. MIL
nic nie mówi o szkodliwości, bo tam za oceanem powszechnie wiadomo, że
infradźwięki są zabójcze.
W Polsce należy sie wystrzegać przede wszystkim przebywania przy różnego
rodzaju wyciągach, klimatyzatorach i wentylatorach, oraz wszędzie tam gdzie
są długie blaszane rury prowadzące powietrze. Tego nie słychać...
jfk

7. Data: 2002-01-30 21:40:51

Temat: Re: Hałas w wysokich częstotliwo?ciach
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Jasek wrote:

> [...]
> zbyt natrętny zwierzak sobie poszedł.
> 3. Jeśli można, proszę o podawanie w miarę możliwości dokładnych źródeł

Znaczy w ktorym sklepie i po ile sprzedaja gwizdki na komary i krety ?

Nie zauwazylem abys sam podawal jakiekolwiek zrodla.

Informacje kosztuja , jezeli chcesz to moge ci przegotowac raport nt.
procedury dopuszczenia takiego urzadzenia w Polsce.
Ale jak sam juz piszesz.
"
ale właśnie ja wykonuję urządzenie, które
> będzie jakieś 50dB głośniejsze, czyli hałas w psich uszach przekroczy poziom
> bólu.
"

Poniewaz wykonujesz urzadzenie ktory bedzie szkodliwie oddzialywalo na
psy, ktore tak jak inne zwierzeta podlegaja ochronie prawnej, to nalezy
sie liczyc , ze towarzystwa opieki nad zwierzetami
skutecznie zablokuje dopuszczenie takich urzadzen do obrotu.
Nalezy sie bowiem liczyc z tym, ze urzadzenie bedzie wykorzystywane do
gnebienia i zadawania cierpienia zwierzetom w mieszkaniach,
ponieszczeniach zamknietych.

Wystarczy ze sasiad w bloku przestanie lubic pieski sasiadow i kupi
sobie taki gwizdek i wszystkie pieski na klatce beda cierpialy caly
dzien z bolu.
A zanim ktos po miesiacu znajdzie zrodlo tego cierpienia, to pewnie
ciezko zapadna na zdrowiu.

> Jeszcze raz dziękuję za rzetelne informacje.

Wedlug mnie obecny stan prawny, w tym ustawa o ochronie zwierzat
uniemozliwia uzywanie takich urzadzen
wobec psow.
Nie rozni sie to przeciez od paralizatora elektrycznego, ktory
skutecznie odstrasza, ale dodatkowo wywoluje szok i bol.

Ja bym w ten temat nawet nie wchodzil, bo gdyby takie gwizdki przeciw
psom byly dopuszczalne, to przyjada do nas z Chin w cenie 5-20 zl i
zadna sila tej ceny nie przebijesz.

Poza tym pewnie takie urzadzenie zostalo juz w Stanach opatentowane i
ochrona sie rozciaga takze na Europe.
Niemniej zycze owocnych przemyslen.

Jacek

8. Data: 2002-01-30 21:48:58

Temat: Re: infradźwięki...
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jan F. Kurkiewicz" wrote:

> [...]
> rodzaju wyciągach, klimatyzatorach i wentylatorach, oraz wszędzie tam gdzie
> są długie blaszane rury prowadzące powietrze. Tego nie słychać...

Potrzebuje to zmierzyc.
W wyniku oddzialywania infradzwiekow zmarly ostatnio 3 osoby.
Chce zbadac zakres zagrozen i moc infradzwiekow.
Istnieje mozliwosc ze obiekt budowlany polozony w poblizu szpitala,
skladajacy sie z bardzo dlugiego pustego kanala sciekowego generuje
infradzwieki o mocy tysiecy watow.

Jak to pomierzyc i jaka instytucja moze takie badania przeprowadzic.
Powiedz mi kto sie na tym zna w Stanach, jaki instytut, agencja
administracji.
Nie mam czasu aby budowac sondy do pomiaru infradzwiekow, polaczone
z komputerem, do rejestracji w cyklu ciaglym 24-godziny jako loggery.

Czy zechcialbys wskazac, kto moglby sie wziac za ten temat.
Moze wojsko ?

Moc sygnalu jest tak wielka po wzbudzeniu w komorze rezonansowej, ze
silnik wysokoprezny pracujacy na wolnych obrotach ok. 10 hz, jest
slyszalny w odleglosci 1-2 kilometrow.

W Polsce chyba sie tym nikt nie zajmuje, bo gdzie dzwonilem to nikt nie
ma sprzetu do pomiarow.

Jacek

9. Data: 2002-01-31 02:07:37

Od: "Krzysztof Jasek" <o...@d...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dariusz <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1...@p...katowice.sdi.tpnet.pl.
..

> [...]
> zadna sila tej ceny nie przebijesz.
>
> Poza tym pewnie takie urzadzenie zostalo juz w Stanach opatentowane i

Ojej!!!
Nie zamierzam opracować tego urządzenia do masowej produkcji. Po prostu
wykonuję sobie taki projekt, bo moja młodsza siostra gdy idzie do szkoły
często jest atakowana przez napastliwe samowolne kundle, które jeśli zejdą
się w sforę stają się niebezpieczne. Chciałbym ją, jako elektronik jakoś
poratować nie ryzykując przy tym, że młoda utalentowana flecistka straci
chociaż ułamek cennego słuchu.
Wiem, że jest mnóstwo chłamu darmowego na rynku z krajów trzeciego świata i
uwierz mi, że niepotrzebny mi jeszcze jeden malkontent, który tłumaczy , że
" nie ma sensu samemu się męczyć i myśleć, przecież to już jest w sklepach,
bo chińczycy albo inni to już wypuścili za pięć złotych, na pewno już jest
opatentowane i nie trzeba się przemęczać".
Ja jednak mimo wszystko chciałbym zrobić coś sam jeśli pozwolisz.
Wiem, że informacje kosztują, ale Ty jak na razie oprócz zarzucania mnie
jakimiś Sanepidami, Normami i Instytucjami o które musiałbym się martwić
przy uruchamianiu linii produkcyjnej nic konkretnego nie powiedziałeś.
Prosiłem tylko o poradę. Nie wiem, ale z tego co pamiętam to od tego są
listy dyskusyjne, żeby ktoś, kto coś wie, podzielił się, jeśli mu się chce,
swoimi wiadomościami z innymi BEZPŁATNIE.
Może się to ostatnio zmieniło ? Może na tej liście jest inaczej ? Jak tak,
to ja dziękuję, postoję... albo załatwię to jakoś inaczej.
P.S. Nie wiem, o jakie źródła Ci chodzi, ale jak już pytasz, to wzorowałem
się trochę na poniższym pomyśle.
Nic Ci on nie da, przecież taniej w supermarkecie, ale jak już się
domagasz.... :
http://www.elektroda.pl/inne/odstraszacz_pies.html
Pozdrowienia wszystkim.

10. Data: 2002-01-31 10:00:51

Temat: Re: Odp: Hałas w wysokich częstotliwo?ciach
Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztofie, dopadł cię Ekspert, znany również jako Expierd. Ma on dla ciebie
mnóstwo rad, wątpię czy zdołasz wszystkie wykorzystać ;-) więc może na wszelki
wypadek załóż sobie filtr anty-expertowy. Oczywiście możesz też - tak jak ja to
robię - wdawać się w dyskusje z Ekspertem, ale prawdopodobnie więcej na tym
stracisz, niż zyskasz.

Leszek

bol wezla chlonnego
zespol p.c.o.