Hodowla hydroponiczna/akwaponiczna w domu - prosba o porade

1. Data: 2001-06-17 20:30:37

Temat: Hodowla hydroponiczna/akwaponiczna w domu - prosba o porade
Od: Tomasz Nidecki <t...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam :)

Zwracam sie do specjalistow z pl.rec.ogrody jako "rzecznik" ;) paru osob
z pl.rec.akwarium. Kilka osob (w tym takze ja) chce zalozyc filtry
akwaponiczne w swoich akwariach. Idea jest bardzo prosta - hydroponiczna
uprawa roslin polaczona w obieg zamkniety z akwarium.

Zalety sa chyba oczywiste. Rosliny oczyszczaja wode ze szkodliwych
zwiazkow azotowych (przede wszystkim azotanow, azotyny i amoniak sa
usuwane przez filtry biologiczne), a ryby dostarczaja te zwiazki
zapewniajac lepszy wzrost roslin domowych. Nie ma problemow z nawozeniem
i podlewaniem.

Sprawy techniczne juz niejednokrotnie omawialismy na grupie, kilka osob
nawet ma juz gotowe systemy, lecz pojawilo sie pytanie, na ktore
wiekszosc z nas nie zna jasnej odpowiedzi. Chodzi o polecenie
odpowiednich roslin, ktore beda sie do takiej hodowli nadawac.

Istotne jest kilka parametrow:

1. roslina nie moze wydzielac zadnych szkodliwych ani trujacych
substancji
2. roslina musi miec rozbudowany system korzeniowy
3. roslina musi oczywiscie nadawac sie do hodowli hydroponicznej, czyli
dobrze znosic takie warunki (ciagly dostep do wody)

Dla mnie osobiscie wazne jest, by rosliny byly malo wymagajace pod
wzgledem oswietlenia ("ciemne" mieszkanie) oraz aby rozrastaly sie na
boki a nie w gore (polozenie filtra - nad akwarium, blisko sufitu).
Idealne bylyby rosliny plozace sie jak bluszcz, ale nie wiem jak u
takich roslin jest z systemem korzeniowym - czy pobieraja przezen
substancje azotowe w duzej ilosci czy raczej nie.

Przeszukalem w google wszelkie strony o akwaponice, ale niestety jedyna
sugestia dotyczaca roslin domowych brzmiala "most home plants are fit
for an aquaponics system"... :(

Jesli mozecie pomoc, goraco prosze o odpowiedz crosspostowana takze na
pl.rec.akwarium (jak ten post), aby inne osoby mogly skorzystac, z gory
dzieki :).

--
tomasz 'tonid' nidecki, zoliborz, warszawa, poland
mailto:t...@t...net http://endemic.tonid.net

2. Data: 2001-06-18 06:36:55

Od: "DawidJJ" <d...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Moze nie na temat, ale probowalem jak filtr (napedzany powietrzem za 5 zl)
przepompowuje wode, gdy roznica wody wynosila 20cm to przeplyw byl niski
(15L/1h). Czy taki przeplyw jest wskazany przy tym rodzaju filtracji ???

A moze sa jakies inne metody ktorymi mozna by bylo wode te przepompowac
(tylko TANIE sposoby), (ja pruboje z filtrem "na pompke" gdyz i taki bede
jej tam uzywal, napowietrzanie)
Dawidjj

3. Data: 2001-06-18 08:49:59

Od: "Robert" <r...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Nidecki" <t...@t...net> napisał w wiadomości
pl...
> [...]
>
> Jesli mozecie pomoc, goraco prosze o odpowiedz crosspostowana takze na
> pl.rec.akwarium (jak ten post), aby inne osoby mogly skorzystac, z gory

Ja swego czasu wpuściłem do akwarium wystające korzenie Monstery rosnącej
obok w doniczce.
Roślina była z tego bardzo zadowolona. Rybcie też miały z tego pożytek
ponieważ jej korzenie rozrosły się w akwarium tworząc ciekawą kompozycje, w
której sobie buszowały. Niestety Monstera ma jedną wadę, nie jest mała i
pod sufitem raczej się nie zmieści :( .

Pozdrawiam
Robert Furczoń

4. Data: 2001-06-18 11:05:47

Od: Tomasz Nidecki <t...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

In article <t...@n...kocham.krakow.pl>, Tomasz
Nidecki <t...@t...net> wrote:

> [...]
> wiekszosc z nas nie zna jasnej odpowiedzi. Chodzi o polecenie
> odpowiednich roslin, ktore beda sie do takiej hodowli nadawac.

Przegladajac Siec znalazlem zdjecie rosliny, ktora jest jedna z moich
ulubionych i trzymalem ja w domu w przeszlosci. Najchetniej obsadzilbym
nia cala hydroponike (jeden, dwa gatunki). Chodzi o Scindapsusa. Na
stronie ogrodnik.pl jest stwierdzenie, ze doskonale rosnie w uprawie
hydroponicznej, ale pytanie, czy system korzeniowy tej rosliny jest
skuteczny w usuwaniu zwiazkow azotowych?

--
tomasz 'tonid' nidecki, zoliborz, warszawa, poland
mailto:t...@t...net http://endemic.tonid.net
Duct tape is like the force. It has the light side,
the dark side and keeps the universe together...

5. Data: 2001-06-18 12:40:03

Od: "red@KK" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przypomnialo mi sie, ze w Palmiarni jest bardzo wiele roslin tak wlasnie
uprawianych. Niestety, w wiekszosci zbiornikow nie widac co to za rosliny -
widoczne sa jedynie ich korzenie zanurzone w wodzie. Sprobje sie dowiedziec
co to jest.
--
Pozdrawiam red@KK (Poznan) www.Malawi.PL
350 ofert na akwa-gieldzie, 450 zdjec pyszczakow

6. Data: 2001-06-19 20:02:21

Od: Marek Nazarko <m...@n...bigfoot.com> szukaj wiadomości tego autora

a ja mam pytanie o keramzyt: widzialem w sklepie budowlanym taki lekki
i miekki, a w sklepie ogrodniczym twardy i ciezki
Jaki ma byc i ile jest rodzajow keramzytu?
--

Marek Nazarko (Marx), Gliwice
http://www.tanga.prv.pl

7. Data: 2001-06-20 08:47:20

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Marek Nazarko" <m...@n...bigfoot.com> napisal w
wiadomosci news:rsbvit4uu6mc71c88vq3l7vl0hs9dpina5@4ax.com...
> a ja mam pytanie o keramzyt: widzialem w sklepie budowlanym taki lekki
> i miekki, a w sklepie ogrodniczym twardy i ciezki
> Jaki ma byc i ile jest rodzajow keramzytu?

Ma byc ten ogrodniczy - w budowlanym sa podobno jakies-tam zwiazki chemiczne
niewyplukane, mogace zle wplywac na wzrost roslin.

Pozdrawiam, Basia.

8. Data: 2001-06-22 07:22:01

Od: Marek Nazarko <m...@n...bigfoot.com> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 20 Jun 2001 10:47:20 +0200, "Basia Kulesz"
<b...@p...gliwice.pl> wrote:

> [...]
>
>Ma byc ten ogrodniczy - w budowlanym sa podobno jakies-tam zwiazki chemiczne
>niewyplukane, mogace zle wplywac na wzrost roslin.

ale on w konsystencji jest jak zwykle kamienie - otoczaki. Taki ma
byc?
--
Marek Nazarko (Marx)
http://www.tanga.prv.pl

9. Data: 2001-06-22 17:39:04

Od: f...@q...pl (Faber) szukaj wiadomości tego autora

Keramzyt nie ma nic wspólnego z otoczakami. Robi sie go z odpowiedniej
glinki, dzieki temu poszczególne "kamyki" sa porowate - przepuszczalne dla
powietrza i wody.
Zgadzam sie z Basia, ze niektóre rodzaje keramzytu budowlanego moga byc dla
roslin nieodpowiednie ze wzgledu na sklad surowca, z którego sa zrobione.

Pozdr. Danusia

10. Data: 2001-06-25 08:54:44

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Marek Nazarko" <m...@n...bigfoot.com> napisal w
wiadomosci news:f2s5jt88p72nfs078bkq6su8m7d3gh4odf@4ax.com...

> ale on w konsystencji jest jak zwykle kamienie - otoczaki. Taki ma
> byc?

Ogrodniczy to granulki, srednica ok. 1cm, prawie idealnie kuliste, lekkie.
Budowlanego nie ogladalam:(
Pozdrawiam, Basia.

cis mi żółknie :(
zdjecia Krystyny
Mszyce sa na krzakach rozy
Piwonia drzewiasta i krzewiasta - poszukiwane
Jaką pompe ogrodową?