Inteligencja

1. Data: 2002-04-08 18:30:50

Temat: Inteligencja
Od: "Pawel" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Czym rozni sie inteligencja wrodzona od nabytej?
Gdzies przeczytalem, ze inteligencja jest powiazana
z pamiecia, tzn cwiczac pamiec mozna podobno zwiekszyc
szybkosc kojarzenia faktow (?) czy wedlug Was jest to mozliwe?
czy moze inteligencja jest raczej zwiazana z budowa mozgu?

pozdrawiam
Pawel

1. Data: 2002-04-10 17:42:43

Temat: Re: Inteligencja
Od: Artur Drzewiecki <d...@p...bez.onet.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Gdzies przeczytalem, ze inteligencja jest powiazana
>z pamiecia, tzn cwiczac pamiec mozna podobno zwiekszyc
>szybkosc kojarzenia faktow (?) czy wedlug Was jest to mozliwe?
Testy na IQ mierzą de facto zdolność rozwiązywania łamigłówek (i dlatego
rekordzistka MENSY z IQ około 220 jest od lat urzędniczką niskiego
szczebla w USA:-)).
Pamięć na pewno sprzyja lepszym wynikom, bo albo zadania się powtarzają,
albo też powtarzają się klasy zadań.

>czy moze inteligencja jest raczej zwiazana z budowa mozgu?
Wg niektórych prac z ilością synaps na jednostkę objętości.:-)))
Lub też z szybkością przewodzenia impulsów nerwowych.
Te dwa czynniki mają na celu zmniejszenie obciążenia "pamięci
operacyjnej" (krótkotrwałej) poprzez:
- szybsze przenoszenie zapamiętywanych informacji do pamięci głównej
(trwałej),
- szybsze przetwarzanie informacji (kojarzenie faktów),
- szybsze pobieranie niezbędnych danych z pamięci trwałej,
- lepszą pracę mechanizmu selekcyjnego, który usuwa szybko informacje
uznane za niepotrzebne (roztargnienie:-)))).

BTW.
EQ (inteligencja emocjonalna) to też pic na wodę, bo w testach jest
mierzony przeważnie albo stopień megalomanii w testach (pardon -
poczucia własnej wartości) albo zdolność manipulacji (pardon - wpływania
na innych).
--
Politycznie niepoprawny Artur Drzewiecki

Jeśli chcesz wysłać mi list, usuń słowa "bez." i "spamu." z mego adresu w nagłówku.

1. Data: 2002-04-10 19:21:31

Od: "Pawel" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> - szybsze pobieranie niezbędnych danych z pamięci trwałej,
> - lepszą pracę mechanizmu selekcyjnego, który usuwa szybko informacje

Jaki wplyw na te wszystkie czynniki moze miec alkohol w malych dawkach
lub magnez ?

pozdrawiam
Pawel

1. Data: 2002-04-10 21:55:57

Od: Dawid <p...@u...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

W jednej z mądrych książek przeczytałem, że ludzki mózg ma sześć
"jednostek pamięciowych", tzn. może obracać sześcioma "czymś" (np.:
cyframi) na raz. Trik polega na tym, że taką daną może być na
przykład odwołanie do zapamiętanej struktury (czyt.
jabłko-owoc-jabłoń-drzewo-okrągłe etc.). Na raz, nie możesz opisac
całego jabłka, ale jeśli masz w pamięci trwałej powiązania między
obiektem jabłko i innymi, to załóżmy jedną jednostkę pamięci zajmuje
jabłko, a pozostałe pięc może służyć do wynajdywania powiązanych
danych w pamięci i operacji na nich.
Ponieważ liczba danych jakimi możesz jednocześnie operowac jest
ograniczona, to na przykład nie ma się co dziwić, że praca wymaga
skupienia (czyt. odcięcie bodźców, zajmujących extra jednostki
pamięci).
Jak można usprawnić myślenie - nauczyć się lepiej przyswajać dane i
lepiej je organizować w głowie.

pozdrowienia,
Dawid
Dawid

ICQ: 16199503

1. Data: 2002-04-11 03:28:17

Od: Artur Drzewiecki <d...@p...bez.onet.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Jaki wplyw na te wszystkie czynniki moze miec alkohol w malych dawkach
>lub magnez ?
Magnez ma ponoć polepszać szybkość przewodzenia.

Jeśli chcesz wysłać mi list, usuń słowa "bez." i "spamu." z mego adresu w nagłówku.

1. Data: 2002-04-11 14:53:50

Od: "Pawel" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Jak można usprawnić myślenie - nauczyć się lepiej przyswajać dane i
> lepiej je organizować w głowie.

A jak sie nauczyc lepiej organizowac dane w glowie? :)

pozdrawiam
Pawel

1. Data: 2002-04-11 17:54:16

Od: <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Testy na IQ mierzą de facto zdolność rozwiązywania łamigłówek (i dlatego
> rekordzistka MENSY z IQ około 220 jest od lat urzędniczką niskiego
> szczebla w USA:-)).

Pomiar czesto dotyczy próby lub miejsca np. mierzysz temperature pod pachą a
realnie chodzi ci o głowę. :)

Chodzi raczej o to jak te testy korelują z pojeciem inteligencji, które
oczywiscie jest konceptem teoretycznym.
Fakt, ze ktoś ma duże IQ mierzone testem i jest np. pomywaczką nie obala
konceptu. Wielu ludzi uznawanych powszechnie (intuicyjnie) za inteligentnych
jest prawie niezdolnych do życia, np. nie umieja znaleźć pracy, nie sprawdzają
sie w pracy, maja niekonwencjonalny system wartości, stale bujaja w obłokach.

IQ a sukces w zyciu to zupełnie inne sprawy.

Np. wielu biznesmenów z sukcesami to ludzie o inteligencji dość dyskusyjnej.
Oni poprostu zaryzykowali i trafili. Człowiek inteligentny wynajduje multum
potencjalnych problemów i zagrożeń. I czasem nic nie robi. I nie wygrywa i nie
przegrywa.

1. Data: 2002-04-11 18:16:24

Od: Artur Drzewiecki <d...@p...bez.onet.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Pomiar czesto dotyczy próby lub miejsca np. mierzysz temperature pod pachą a
>realnie chodzi ci o głowę. :)
Zgadza się - tyle tylko, że należy pamiętać o tym, że we wnętrzu ciała
temperatura jest wyższa.:-)

>Chodzi raczej o to jak te testy korelują z pojeciem inteligencji, które
>oczywiscie jest konceptem teoretycznym.
To zależy, bo trzeba pamiętać o paru szczegółach dobrego testu:
- nie może on zawierać nadmiaru zadań z jednej grupy (np. oceniających
same zdolności słownikowe, matematyczne etc.),
- zadania nie powinny być publikowane gdzie indziej (bo ktoś "rozwiąże"
je posługując się pamięcią),
- zadania nie powinny być związane z obcymi dla badanych uwarunkowaniami
kulturowymi (BTW. Czytałem, że w I połowie lat 1990 w jakiejś firmie
próbowano badać stopień ekstrawersji/introwersji przetłumaczonym testem
amerykańskim - wyszedł wysoki stopień introwersji; po dokładnym zbadaniu
sprawy okazało się, że pytania dotyczyły udziału w paradach, chodzenia
na mecze baseballa czy footballu amerykańskiego itp.),
- zadania nie powinny mieć kilku alternatywnych rozwiązań (częsta
przypadłość ciągów i układania figur; rozwiązywanie staje się wtedy
ruletką).

> [...]
>sie w pracy, maja niekonwencjonalny system wartości, stale bujaja w obłokach.
Wiem coś o tym.:-)))
Bertrand Russel np. musiał dostawać pisemne instrukcje od żony, jak
zaparzyć sobie szklankę herbaty.

>IQ a sukces w zyciu to zupełnie inne sprawy.
Zgoda.

>Np. wielu biznesmenów z sukcesami to ludzie o inteligencji dość dyskusyjnej.
Owszem bo IQ nie mierzy np. zdolności do manipulowania ludźmi.:-)

>Oni poprostu zaryzykowali i trafili. Człowiek inteligentny wynajduje multum
>potencjalnych problemów i zagrożeń. I czasem nic nie robi. I nie wygrywa i nie
>przegrywa.
Zgadzam się. Albo czasami przegrywa, bo lekceważy szczegóły, w których
tkwi diabeł.:-)

Jeśli chcesz wysłać mi list, usuń słowa "bez." i "spamu." z mego adresu w nagłówku.

1. Data: 2002-04-12 12:31:06

Od: "Karolina Groszko" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja uwazam tak: na pewno kazdy ma jakas wrodzona inteligencje, ktora w pemnym
stopniu zalezy od budowy mozgu, przy czym stopien takiej inteligencji jest u
wszystkich prawie rowny (nie liczac dzieci z chorobami mozgu itp.) Istnieje
rowniez inteligencja nabyta i o tym moge powiedziec bardzo duzo poniewaz
stykam sie z tym zagadnieniem codziennnie w szkole(chodze do gimnazjum i mam
tylko 14 lat). Mam bardzo wysoka srednia z czego wniosek ze troche sie ucze
w domu (tzn rodzice tak mysla bo ja ucze sie zawsze tylko na przerwach i na
lekcji jestem bardzo uwazna). Absolutnie nie jestem kujonem!!! Ale ma w
klasie taka dziewczynke ktora jest czysta kujonka i watpie aby stopnie
naszej inteligencji byly takie same. POdam naprostszy przyklad. Otoz na
sprawdzianie z geografii bylo pytanie: ile ludnosci calego swiata stanowia
CHinczycy(chodzi o narodowosc). I ja na to pytanie odpowiedzialam droga
odrzucania blednych podopwiedzi. Ona natomiast zaczela liczyc, obliczac
procenty itd. Absolutnie nie mowie ze zle zrobila ale jezeli zalezy na
czasie to nei mozna liczyc ani nic zreszta ile jest sytuacji w zyciu ze nie
mozna tak sobie wyliczac, tylko musi byc szybka odpowiedz. I w tym wypadku
uwazam ze inteligencje nabyta mozna nabyc ale na pewnno nie przez kujonstwo.
Jak do tego odnosi sie pamiec nie mam pojecia. Ale wiem ze jezeli ktos
bedzie cwiczyl i obracal sie w towarzystwie ktore wymaga od niego tej
inteligenscji na pewno ja zdobedzie badz udoskonali.
Bardzo bym chciala aby ktos mi odpisal albo na grupie albo na k...@w...pl
pozdrawiam Karolina

1. Data: 2002-04-12 13:23:54

Od: "Little Dorrit" <z...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

IQ z testów Mensy nie jest oparte na tych samych konstruktach teoretycznych
co IQ beędące wskaźnikiem inteligencji ogólnej w skład której wchodzą rózne
czynniki integralnie związane z różnymi procesami myślenia oraz pewnymi
aspektami zachowań społecznych.

> [...]
> realnie chodzi ci o głowę. :)
>

> Fakt, ze ktoś ma duże IQ mierzone testem i jest np. pomywaczką nie obala

A ponieważ różne testy inteligencji oparte są na róznych teoriach i
definicjach inteligencji, ich wyniki słabo z sobą korelują

> [...]
prawie niezdolnych do życia, np. nie umieja znaleźć pracy, nie sprawdzają
> sie w pracy, maja niekonwencjonalny system wartości, stale bujaja w

Zapewne nie ma ludzi nieinteligentnych :). Ale z tym samym IQ, nawet
mierzonym identycznym testem, stopień przystosowania do życia może byc
różny.

> IQ a sukces w zyciu to zupełnie inne sprawy.

Nie takie znowu inne. Z IQ =79 w Skali Wechslera sukcesu w życiu nie
osiągniesz. Ale prawdą jest, że brak ambicji, zainteresowań, pasji,
lenistwo, zaburzenia psychiczne mogą zniszczyć szanse na sukces zawarte w
wysokim IQ.

> Np. wielu biznesmenów z sukcesami to ludzie o inteligencji dość
dyskusyjnej.

Nie ma takiego pojęcia w psychologii naukowej jak "inteligencja dyskusyjna"
:).

. Człowiek inteligentny wynajduje multum
> potencjalnych problemów i zagrożeń. I czasem nic nie robi. I nie wygrywa i
nie
> przegrywa.

Trudno wygrać, jak się nie gra :).
Dorrit

praca
jak zwykle chodzi o kase - ale czy tylko?
lekcja wychowawcza
Inteligencja emocjonalna- ksiazka
Symbolika koloru