Jak pozbyc sie skrzypu???

1. Data: 2004-08-27 15:52:46

Temat: Jak pozbyc sie skrzypu???
Od: "Kasiek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Prosze poradzcie jak usunac skrzyp z ogrodu /dodam, ze gleba jest gliniasta/,
a ilosc tego zielska z roku na rok narasta w szybkim tempie.
Podobno oznacza to zbytnie zakwaszenie gleby-tylko czy dodanie wapna
wystarczy??? Bo juz mam dosc walki wrecz z tym diablelstwem :-)

2. Data: 2004-08-27 20:09:11

Temat: Re: Jak pozbyc sie skrzypu???
Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Kasiek wrote:

> [...]
> Podobno oznacza to zbytnie zakwaszenie gleby-tylko czy dodanie wapna
> wystarczy??? Bo juz mam dosc walki wrecz z tym diablelstwem :-)
Zmierz kwasowość, zwapnuj wapnem palonym w odpowiedniej dawce teraz na
jesieni.
Za rok ponownie zmierz i znowu zwapnuj.
--
Dziadek

3. Data: 2004-08-27 20:35:55

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <Udziadeksu?@wro.vectranet.pl> napisał w wiadomości

> Zmierz kwasowość, zwapnuj wapnem palonym w odpowiedniej dawce teraz na
> jesieni.
> Za rok ponownie zmierz i znowu zwapnuj.

Tylko co to da? U mnie nie widać efektu..:(

Pozdrawiam
Kaśka

4. Data: 2004-08-28 04:53:46

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk wrote:

> Użytkownik <Udziadeksu?@wro.vectranet.pl> napisał w wiadomości

> Tylko co to da? U mnie nie widać efektu..:(
Czy wiesz jakie masz pH?
Jak je mierzyłaś?
Ile lat i jakie dawki wapna (jakiego dawałaś)?

Mój POD był zakładany przez mój zakład pracy przed 35 laty na kwaśnej
zaniedbanej łące nad rzeczką. Jak wybrałem panujący tam perz to pokazały
się skrzypy. Nie było na nie siły.
Zmierzyłem pH kwasomierzem Helliga - gleba kwaśna (lekka). Kupiłem na 300 m2
dwie wywrotki wapna z cukrowni. Na jesieni jedną wywrotkę przekopałem z
ziemią. Druga uformowałem w kopiec (trochę też wzięli sąsiedzi). Stopniowo
ten kopiec zużyłem przez kilka-kilkanaśice kolejnych lat dając na jesieni
tam gdzie planowałem mieć słodszą ziemię pod konkretną uprawę. Skrzypy
zniknęły. Nie pamiętam czy od razu czy po latach. Teraz raz w roku wyrywam
jeden.
Potem okazało się że przesłodziłem - nadal mam pH między 6 a 7.

Dawka wapna palonego powinna być odpowiednia: nie za mała nie za duża.

Wpisz w www.goole.pl wapnowanie i uzyskasz to:
http://www.google.pl/search?hl=pl&ie=UTF-8&q=wapnowa
nie&btnG=Szukaj+z+Google&lr=lang_pl
daje to 600 trafień.
Przejrzyj też Działkowca. W każdym roczniku jest tabelka z dawkami.
Publikują takie artykuły z końcem lata lub jesienią.

Połowę dawki posyp na ziemi przed kopaniem drugą połowę wysyp na przekopaną
ziemię.
I tak przez kilka kolejnych lat.
Powodzenia
--
Dziadek

5. Data: 2004-08-28 07:02:34

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cgp337$hqn$1@wroclaw.wro.vectranet.pl Użytkownik
<Udziadeksu?@wro.vectranet.pl> napisał(a):

> [...]
> ziemię pod konkretną uprawę. Skrzypy zniknęły. Nie pamiętam czy od
> razu czy po latach. Teraz raz w roku wyrywam jeden.

Hejka. I to jest odpowiedź dla tych, którzy twierdzą, że wapnowanie
nie pomaga na skrzypy. Dwie wywrotki wapna na 3 ary i już nic w
ogrodzie nie zaskrzypi. :-D
Pozdrawiam radykalnie Ja...cki

6. Data: 2004-08-28 08:08:35

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> >
> Hejka. I to jest odpowiedź dla tych, którzy twierdzą, że wapnowanie
> nie pomaga na skrzypy. Dwie wywrotki wapna na 3 ary i już nic w

Ja mam z 20 arów zaskrzypionych :((

Pozdrawiam
Kaśka

7. Data: 2004-08-28 08:25:32

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <Udziadeksu?@wro.vectranet.pl> napisał w wiadomości

> Czy wiesz jakie masz pH?
> Jak je mierzyłaś?
> Ile lat i jakie dawki wapna (jakiego dawałaś)?

Nie wiem dokładnie ale myślę, ze ziemia jest kwaśna. Oprócz jednego miejsca
w którym na 2 m kw sypnelismy worek wapna, jakieś używane w budownictwie, do
tynkowania (to chyba wapno gaszone), które się zbryliło w worku, było to z 5
lat temu, skrzyp w tym miejscu rośnie równie świetnie jak w innych.

> [...]
> tam gdzie planowałem mieć słodszą ziemię pod konkretną uprawę. Skrzypy
> zniknęły. Nie pamiętam czy od razu czy po latach. Teraz raz w roku wyrywam

A może po prostu tak dbaełeś o działkę, mysle że jeśli systematycznie sie
plewi chwasty i nie da tym skrzypom odrosnąć, to w końcu odpuszczają,
trzyarowa działeczka to maleństwo, łatwo o takie coś zadbać. Ila lat zajęło
Ci zlikwidowanie tego skrzypowiska, bo mi wygląda, że był to kilkunastoletni
proces.

> Potem okazało się że przesłodziłem - nadal mam pH między 6 a 7.

A ja nie chce ziemi przesłodzić, bo w drugą stronę czyli solidnie zakwasić
ziemię, bo mi np za kilka lat wrzosowisko bedzie pasowało w innym miejscu,
to problem.

> [...]
> Przejrzyj też Działkowca. W każdym roczniku jest tabelka z dawkami.
> Publikują takie artykuły z końcem lata lub jesienią.

Dziekuję, ale nie mam zamiaru wapnować na razie ziemi wiec nie zerkne, jak
bedzie potrzeba sama sobie znajdę, z Googli nauczyłam się korzystać już
dawno. Nie rozmawiamy o wapnowaniu tylko o likwidacji skrzypu. Jesteś jedyna
osobą która się go skutecznie pozbyła.

> Połowę dawki posyp na ziemi przed kopaniem drugą połowę wysyp na
przekopaną
> ziemię.
> I tak przez kilka kolejnych lat.

Powiedz mi Dziadku jak ja rabatę bylinową mam rok w rok przekowpywać? Taki
numer to tylko z warzywnikiem można zrobić :)

Pozdrawiam
Kaśka

8. Data: 2004-08-28 09:56:28

Od: "Dziadek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk wrote:

> Powiedz mi Dziadku jak ja rabatę bylinową mam rok w rok przekowpywać?
> Taki numer to tylko z warzywnikiem można zrobić :)
>
> Pozdrawiam
> Kaśka

Ten Dziad się zgrywa, czuję tu pewnego "przebierańca". Słuchaj rad tylko
"ciepłego Dziadka"
--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

9. Data: 2004-08-28 11:29:35

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dziadek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Katarzyna Tkaczyk wrote:

> Ten Dziad się zgrywa, czuję tu pewnego "przebierańca". Słuchaj rad tylko
> "ciepłego Dziadka"

Aaaaa...to nie z Tobą tu dyskutowałam? I się cieszę, bo ton jakoś mi do
naszego Dziadka nie pasował, taki zarozumiały, myslałam sobie, co naszego
Dziadka napadło, ze się tak wymądrza z tymi Googlami idt. :))

Pozdrawiam
Kaśka

10. Data: 2004-08-28 12:52:38

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

<Udziadeksu?@wro.vectranet.pl> wrote in message

> Mój POD był zakładany przez mój zakład pracy przed 35 laty na kwaśnej
> zaniedbanej łące nad rzeczką. Jak wybrałem panujący tam perz to pokazały
> się skrzypy.

Z tego moral - nie walczyc z perzem.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

Nasiona Tuji Szmaragdowej -Potrzebne
hortensja pnaca
głupie (?) pytanie
Gardenia - wszystko co macie : ziemia, podlewanie, oswietlenie, przesadzanie, usychanie
Stemona, 'Mandarin' i inne...