Jak sie robi ser zolty z mleka ?

1. Data: 2001-09-21 11:09:03

Temat: Re: Jak sie robi ser zolty z mleka ?
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Wlasnie jest.
> Trzeba kupic podpuszczke w butelce i nia skwasic mleko.
> Potem zebrac do gazy, odczedzic, wycisnac, suszyc, podgrzac, a potem do
> solanki.
>
> Roznica miedzy bialym a zoltym serem to taka, ze bialy sie robi z
> kwasnego mleka
> i potem nie podgrzewa , a zolty robi sie ze slodkiego mleka i podgrzewa.
>
> Ale i tak nie mam pojecia skad sie bierze ten zolty kolor. Podobne
> podczas topienia.
> Znajomy kiedys pracowal w mleczarni przy produkcji serow zoltych to
> musze go poszukac.

zobacz mój post poniżej. Miesiąc temu byłem w mleczarni i sam taki ser
robiłem.

Waldek

1. Data: 2001-09-21 11:15:24

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Dariusz <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
> i potem nie podgrzewa , a zolty robi sie ze slodkiego mleka i podgrzewa.
>
> Ale i tak nie mam pojecia skad sie bierze ten zolty kolor. Podobne

Podczas dojrzewania. Warunki w jakich ser dojrzewa so czesto decydujace
dla tego, jaki ser sie otrzma. Mysle, ze ten etap jest najtrudniejszym
do przeprowadzenia w domowych warunkach i nawet, gdy sie ma podpuszczke,
to stworzenie wlasciwych warunkow do dojrzenia dobrego sera jest
wlasciwie niemozliwe. (Chyba, ze sie ma duzy dom na wsi i duzo czasu na
eksperymenty).

Wladyslaw

1. Data: 2001-09-21 11:16:11

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Lang napisał:

> Dariusz <d...@p...onet.pl> wrote in message

> A gdzie mozna kupic podpuszczke?
W mleczarni, rzezni, albo w Slowacji.

1. Data: 2001-09-21 11:19:55

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Waldemar Krzok napisał:

> jako, że przed miesišcem robiłem własnoręcznie ser (moje nieletnie też),
> mogę opisać. W domu to jednak trochę trudno. Mleko przed użyciem
> pasteryzuje się podgrzewajšc szybko do 70 stopni a następnie schładza
> się do ok 40 stopni. Dodaje się podpuszczkę i czeka godzinę utrzymujšc
> stałš temperaturę. Po godzinie należy urzšdzeniem zwanym harfš pokroić
> œwieży ser na kawałki wielkoœci orzecha laskowego (dla dużodziurowego
> sera) lub grochu (dla małodziurowego).
Po co sie kroi.
Jezeli nie pokroisz i wrzucisz na sito to czy bedzie gorszy ?

Dodać ewentualne przyprawy
> (czosnek, szczypiorek) Potem czerpakiem łowić te kawałki i do formy z
> sitkiem. W zależnoœci od sera, obcišżyć równomiernie, aby serwatka
> wypłynęła. Następnie po wycišgnięciu z formy należy ser wykšpać w
> solance przez 48h, obracajšc co trochę. Po wyłowieniu odstawić do
> normalnie ciepłego pomieszczenia na 4-6 tygodni, zależy od sera. Należy
> przy tym obracać co parę dni. Potem do zimnego, aby dojrzał na następne
> parę miesięcy. Oczywiœcie też należy obracać do parę tygodni. I już go
> można jeœć.

Dzieki.
Juz go zjadles czy nadal dojrzewa ?
I skad sie bierze ten zolty kolor, bo ktos napisal o goralce co dodaje
jajka i z bialego sera robi zolty, ale to jest chyba tluszcz.

Napisz czy dobry i gdzie kupic podpuszczke .

I jeszcze powiedz jaka jest wydajnosc. Ile sera zoltego z 10 litrow
mleka 3,2% ?

Jacek

1. Data: 2001-09-21 11:26:40

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> zobacz mój post poniżej. Miesišc temu byłem w mleczarni i sam taki ser
> robiłem.

Faktycznie.
A myslalem ze robiles go w domu.
Ja nie mam mleczarni ;(
Jacek

1. Data: 2001-09-21 11:35:14

Od: "Adam 'Rolek' Rolbiecki" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dariusz" <d...@p...onet.pl> napisał ...
> Czy ktos potrawi i wie jak sie robi ser zolty z mleka ?
> Co trzeba kupic oprocz mleka i moze gdzie sa przepisy w internecie.
> Prosze o odpowiedz.

Eeeech... nawet na pl.rec.kuchnia Experta przywiało...
Co za czasy....

Adam 'Rolek' Rolbiecki

1. Data: 2001-09-21 12:14:47

Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Po co sie kroi.
> Jezeli nie pokroisz i wrzucisz na sito to czy bedzie gorszy ?
jak nam pani specjalistka tłumaczyła, kawałki powinny mieć podobną
wielkość aby serwatka spłynęła. No i muszą zostać kawałki "z dziurami",
bo tam się ta fermentacja zaczyna. Inaczej zrobi się kamień albo skunks.

> Dodać ewentualne przyprawy
>
> Dzieki.
> Juz go zjadles czy nadal dojrzewa ?
nie zjadłem i nie dojrzewa. Wczoraj mi go przysłali ;-)) Dzisiaj będę
jadł. Jest to ser młody, nie taki leżakujący miesiącami. Robi się go ze
stosunkowo dużych kawałków.

> I skad sie bierze ten zolty kolor, bo ktos napisal o goralce co dodaje
> jajka i z bialego sera robi zolty, ale to jest chyba tluszcz.
nie, to tłuszcz i białko, częściowo zdenaturyzowane. Skórka się robi z
tłuszczu, białka i soli.

> Napisz czy dobry i gdzie kupic podpuszczke .
nie wiem. Podobno w jakiś sklepach są. U nas np. w sieci Spinnrad. Można
też niby samemu z żołądków cielęcych wydobyć. Z jednego żołądka uzyskasz
1-2 l podpuszczki. Technologii niestety nie znam.

> I jeszcze powiedz jaka jest wydajnosc. Ile sera zoltego z 10 litrow
> mleka 3,2% ?

Uff, to co robiliśmy, to było z mleka 5% (prosto od krówek) i z 200kg
mleka wyszło jakieś 25kg sera.
Dokładniej nie wiem. Jestem w końcu elektronikiem i informatykiem, a ser
robiłem urlopowo aby dzieciaki (i ja też) się dowiedziały jak to się
robi.

Waldek

1. Data: 2001-09-21 12:25:10

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> jak nam pani specjalistka tłumaczyła, kawałki powinny mieć podobnš
> wielkoœć aby serwatka spłynęła. No i muszš zostać kawałki "z dziurami",
> bo tam się ta fermentacja zaczyna. Inaczej zrobi się kamień albo skunks.

Ogladalem w telewizji jak produkuja zolte sery we Francji.
Ale chyba tam nie kroili na kawaleczki, tylko cieli na duze kawalki i te
przenosili do form z ktorych wyciakala serwatka, a wczesniej odciekala
na plotnie.

Znajomy kiedys pracowal w mleczarni wlasnie przy serach i gdy mowilem ze
szukam takiego zn duzymi dziurami, to mowil ze u nich byla norma, ze ten
z duzymi dziurami byl najnizszej klasy i sprzedawany bardzo tanio, a
cene trzymala cegla, poniewaz byla produkowana zgodnie z norma.
A w sklepach cena sera z dziurami to 2 x tyle co cegly.

> nie zjadłem i nie dojrzewa. Wczoraj mi go przysłali ;-)) Dzisiaj będę
> jadł. Jest to ser młody, nie taki leżakujšcy miesišcami. Robi się go ze
> stosunkowo dużych kawałków.

Pewnie jestes prezesem tej spoldzielni skoro ser przysylaja do domu.

Czy on juz jest zolty w srodku ?

> nie, to tłuszcz i białko, częœciowo zdenaturyzowane. Skórka się robi z
> tłuszczu, białka i soli.

> nie wiem. Podobno w jakiœ sklepach sš. U nas np. w sieci Spinnrad.

Teraz dopiero zauwazylem ze piszesz z Niemiec.

Można
> też niby samemu z żołšdków cielęcych wydobyć. Z jednego żołšdka uzyskasz
> 1-2 l podpuszczki. Technologii niestety nie znam.

> Uff, to co robiliœmy, to było z mleka 5% (prosto od krówek) i z 200kg
> mleka wyszło jakieœ 25kg sera.

Czyli 8:1.

> Dokładniej nie wiem. Jestem w końcu elektronikiem i informatykiem, a ser
> robiłem urlopowo aby dzieciaki (i ja też) się dowiedziały jak to się
> robi.

To dobra ta mleczarnia, ze umozliwia takie eksperymentowanie.

Ale nadal prosze o wyjasnienie jaka jest roznica miedzy serem bialym a
zoltym.
Ten bialy kwasi sie sam bo kwasi sie mleko, bez podpuszczki.

Poza tym w bialym serze uzywa sie chyba kwasu mlekowego do szybkiego
kwaszenia.
Czy znane sa tez inne zakwasy, po ktorych moga powstac inne gatunki
serow ?
Np. czy kwaszac mleko kwasem z kapusty lub spod ogorkow, czy cytryna,
tez potem mozna zrobic ser bialy lub zolty ?

Ciekawi mnie tez czy zatem mozna przerobic ser bialy na zolty, np.
topiac go a potem odstawiajac do
fermentacji, po kapieli w solance ?

Duzo pytan, ale faktycznie w hipermaketach ceny serow z importu
przyprawiaja o zawrot glowy a gatunkow sa setki.

Jacek

1. Data: 2001-09-21 12:37:31

Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ale chyba tam nie kroili na kawaleczki, tylko cieli na duze kawalki i te
> przenosili do form z ktorych wyciakala serwatka, a wczesniej odciekala
to chyba zależy od gatunku.

> [...]
> cene trzymala cegla, poniewaz byla produkowana zgodnie z norma.
> A w sklepach cena sera z dziurami to 2 x tyle co cegly.
no nie. Są sery z dużymi dziurami i drogie.

> Pewnie jestes prezesem tej spoldzielni skoro ser przysylaja do domu.
he he. Za pieniądze turystów robią wszystko. Płacisz za wysyłkę do domu,
to dostaniesz. Dzieciaki dostały też dyplomy serownika honorowego.

> Czy on juz jest zolty w srodku ?
tak.

> To dobra ta mleczarnia, ze umozliwia takie eksperymentowanie.
to jest normalna mleczarnia ekologiczna. Proces technologiczny
komercyjny możesz oglądać przez szybę z galeryjki. Dwa razy w tygodniu
jest wyrób własnoręczny, musisz tylko mieć parę godzin czasu. Ale bardzo
ciekawe było.

> [...]
>
> Duzo pytan, ale faktycznie w hipermaketach ceny serow z importu
> przyprawiaja o zawrot glowy a gatunkow sa setki.

nie wiem. Przerobić sera się nie da. Biały to biały a żółty to żółty.
Biały robisz z kwaśnego mleka, a żółty ze słodkiego. Te kawałki
pływające w serwatce są słodkie (też próbowaliśmy). Wygląda jak biały
ser, ale smakuje jak ciepłe lody bez cukru ;-))

Waldek

1. Data: 2001-09-21 12:46:44

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> he he. Za pienišdze turystów robiš wszystko. Płacisz za wysyłkę do domu,
> to dostaniesz. Dzieciaki dostały też dyplomy serownika honorowego.

Wlasnie znajoma szuka takiego honorowego dyplomu bo ma na wsi 5 krow i
chce robic
zolte sery dla turystow i innych gospodarzy.
Ile kosztuje takie szkolenie ?

> tak.

Kiedy zzolkl, gdy mleko biale ?
Moze ta podpuszczka jest zolta ?

> [...]
> komercyjny możesz oglšdać przez szybę z galeryjki. Dwa razy w tygodniu
> jest wyrób własnoręczny, musisz tylko mieć parę godzin czasu. Ale bardzo

Chetnie bym przyjchal, ale poczekam na spokojniejsze czasy.

> nie wiem. Przerobić sera się nie da. Biały to biały a żółty to żółty.
> Biały robisz z kwaœnego mleka, a żółty ze słodkiego. Te kawałki
> pływajšce w serwatce sš słodkie (też próbowaliœmy). Wyglšda jak biały
> ser, ale smakuje jak ciepłe lody bez cukru ;-))

Zapytam sie chemika o jaka to chodzi reakcje chemiczna.
Bo w mleku jest chyba duzo kazeiny.

I zazdroszcze ci, ze miales taka sposobnosc zrobienia samodzielnie
zoltego sera.
Moze ta mleczarnia chcialaby goscic wycieczki z Polski ?
Kolega ma biuro podrozy to moze zorganizowac takie wyjazdy autobusem.
Jacek

tort rafaelo
placek lodowy?
Margarita (bylo:tequila)