Re: Jak sie robi ser zolty z mleka ?

From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Jak sie robi ser zolty z mleka ?
Date: Fri, 21 Sep 2001 14:37:31 +0200

> Ogladalem w telewizji jak produkuja zolte sery we Francji.
> Ale chyba tam nie kroili na kawaleczki, tylko cieli na duze kawalki i te
> przenosili do form z ktorych wyciakala serwatka, a wczesniej odciekala
> na plotnie.
to chyba zależy od gatunku.

> Znajomy kiedys pracowal w mleczarni wlasnie przy serach i gdy mowilem ze
> szukam takiego zn duzymi dziurami, to mowil ze u nich byla norma, ze ten
> z duzymi dziurami byl najnizszej klasy i sprzedawany bardzo tanio, a
> cene trzymala cegla, poniewaz byla produkowana zgodnie z norma.
> A w sklepach cena sera z dziurami to 2 x tyle co cegly.
no nie. Są sery z dużymi dziurami i drogie.

> Pewnie jestes prezesem tej spoldzielni skoro ser przysylaja do domu.
he he. Za pieniądze turystów robią wszystko. Płacisz za wysyłkę do domu,
to dostaniesz. Dzieciaki dostały też dyplomy serownika honorowego.

> Czy on juz jest zolty w srodku ?
tak.

> To dobra ta mleczarnia, ze umozliwia takie eksperymentowanie.
to jest normalna mleczarnia ekologiczna. Proces technologiczny
komercyjny możesz oglądać przez szybę z galeryjki. Dwa razy w tygodniu
jest wyrób własnoręczny, musisz tylko mieć parę godzin czasu. Ale bardzo
ciekawe było.

> [...]
>
> Poza tym w bialym serze uzywa sie chyba kwasu mlekowego do szybkiego
> kwaszenia.
> Czy znane sa tez inne zakwasy, po ktorych moga powstac inne gatunki
> serow ?
> Np. czy kwaszac mleko kwasem z kapusty lub spod ogorkow, czy cytryna,
> tez potem mozna zrobic ser bialy lub zolty ?
>
> Ciekawi mnie tez czy zatem mozna przerobic ser bialy na zolty, np.
> topiac go a potem odstawiajac do
> fermentacji, po kapieli w solance ?
>
> Duzo pytan, ale faktycznie w hipermaketach ceny serow z importu
> przyprawiaja o zawrot glowy a gatunkow sa setki.

nie wiem. Przerobić sera się nie da. Biały to biały a żółty to żółty.
Biały robisz z kwaśnego mleka, a żółty ze słodkiego. Te kawałki
pływające w serwatce są słodkie (też próbowaliśmy). Wygląda jak biały
ser, ale smakuje jak ciepłe lody bez cukru ;-))

Waldek