Jak to jest z pieprzykami / czerniakiem?

1. Data: 2007-03-13 11:10:28

Temat: Jak to jest z pieprzykami / czerniakiem?
Od: "Konrad" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czytałem już sporo na ten temat, ale nadal nie znajduję jednoznacznej
odpowiedzi na moje pytanie. Załóżmy, że mamy znamię posiadające cechy
wskazujące na to, że może być to czerniak (nierówne brzegi, zmiany kolorów
itp.). I teraz mamy dwa wyjścia: albo to usunąć albo zostawić. Co
powinniśmy zrobić i dlaczego?

1. Czy narażamy się na jakieś niebezpieczeństwo (np. przerzutów) jeżeli to
USUNIEMY? Wtedy wychodziło by na to, że lepiej było nie usuwać - czy dobrze
rozumiem?

2. Jeżeli NIE USUNIEMY to czy narażamy się na większe niebezpieczeństwo
wynikające z tego, że jest to cały czas w organiźmie i może nam zaszkodzić?

2. Data: 2007-03-13 12:06:51

Temat: Re: Jak to jest z pieprzykami / czerniakiem?
Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Niepotrzebnie kombinujesz.
Nowotwory złośliwe przerzutują nie dlatego że zostały wycięte przez Podłego
Chirurga Na Usługach Wiadomych Sił, tylko dlatego że potrafią same wleźć do
naczynia, przeżyć w krwi, osadzić się gdzieś dalej i rozmnożyć. Im guz jest
dłużej obecny, i co za tym idzie im bardziej miejscowo zaawansowany, tym
większe szanse że da rozsiew. Jeśli nawet operacja zwiększałaby ryzyko
przerzutów (co wydaje się nieco wątpliwe) to wzrost ten jest nieistotny w
porównaniu z tym podstawowym czynnikiem, jakim jest zaawansowanie zmiany.

--
Krzysiek, EBP
Przeciwieństwem poprawnego twierdzenia jest twierdzenie niepoprawne.

3. Data: 2007-03-13 12:23:07

Od: "Konrad" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> porównaniu z tym podstawowym czynnikiem, jakim jest zaawansowanie zmiany.

I o to mi chodziło. Czyli za każdym razem, bezwględnie powinno się usuwać
takie zmiany.

Nie wiem w takim razie skąd wzięła się potocznie znana plotka, że zwykłych
pieprzyków nie powinno się usuwać bo może się wtedy coś z nich rozwinąć.

PS. A w jakim celu robi się padanie hostopatologiczne (czy jakoś tak)
wyciętego znamienia? Przecież jeżeli jest już wycięte to nieważne co to
było. Czy dobrze rozumiem?

4. Data: 2007-03-13 12:31:03

Od: "syla" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Konrad" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> PS. A w jakim celu robi się padanie hostopatologiczne (czy jakoś tak)
> wyciętego znamienia? Przecież jeżeli jest już wycięte to nieważne co to

no ja lekarzem nie jestem, ale wydaje mi się, że jest do bardzo ważne,
choćby dlatego, że jeśli okarze się, ze jest to coś złośliwego, to można
poczynić już jakieś obserwacje w tym kierunku i podjąć ewentualne leczenie

5. Data: 2007-03-13 12:37:29

Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> PS. A w jakim celu robi się padanie hostopatologiczne (czy jakoś tak)
> wyciętego znamienia? Przecież jeżeli jest już wycięte to nieważne co to

Źle rozumiesz - ważne, co to było. I dlatego się bada.

Choćby po to, by wykryć zagrożenie przerzutami, które mogły
JUŻ powstać, choć JESZCZE ich nie widać (lub nie rozpoznano).
I w razie potwierdzenia wdrożyć odpowiednie badania i leczenie.

To jest jasne nawet dla laika.

Maciek

6. Data: 2007-03-13 13:29:22

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Konrad napisał:
> I o to mi chodziło. Czyli za każdym razem, bezwględnie powinno się usuwać
> takie zmiany.
Z pewnością każde podejrzane znamię powinien zobaczyć sprytny lekarz, np.
dermatolog zajmujący się chirurgią/onkologią, albo onkolog, albo chirurg
doświadczony w zmianach skórnych. Trzeba pamiętać, że w rzeczywistości
większość podejrzanych znamion to wcale nie są czerniaki. Mimo to warto
usunąć 30 znamion, żeby wykryć jednego wczesnego czerniaka.

> Nie wiem w takim razie skąd wzięła się potocznie znana plotka, że zwykłych
> pieprzyków nie powinno się usuwać bo może się wtedy coś z nich rozwinąć.
Można przypuszczać że było tak: do świadomości PT społeczeństwa dotarły
opinie lekarzy, że usuwanie znamion przez kosmetyczki drogą wyskrobywania i
wyciskania może doprowadzić do rozwoju w ich obrębie (znaczysię znamienia,
nie kosmetyczki) czerniaka. Świadomość społeczna zaczęła kombinować i
wydedukowała, że usuwanie znamion pewnie powoduje czerniaka. Jeszcze
podedukowała i wymyśliła, że jak czerniak to przerzutuje. Więc (w
świadomości społecznej) oczywiste jest że usunięcie czerniaka prowadzi do
zgonu i o wiele lepiej leczyć piciem moczu i innymi prądami selektywnymi.

> PS. A w jakim celu robi się padanie hostopatologiczne (czy jakoś tak)
> wyciętego znamienia? Przecież jeżeli jest już wycięte to nieważne co to
> było.
Ważne. Bo po badaniu histopatologicznym 1) wiesz jakie jest rozpoznanie 2)
wiesz jak zaawansowana jest zmiana więc 3) wiesz z grubsza jakie jest
rokowanie (warto wiedzieć czy kupować kwaterę na Rakowicach czy bilet na
Malediwy). Badanie histopatologiczne daje często także inne niż
zaawansowanie informacje o rokowaniu. 4) wiadomo czy zmiana jest usunięta
cała i z dostatecznym marginesem (często usuwa się zmianę z dość wąskim
marginesem, aby blizna była mała, a jeśli to czerniak to poszerza, żeby
było bezpiecznie) 5) wiadomo czy nie jest potrzebne leczenie uzupełniające.
Wyobraź sobie np. że to co wyglądało na czerniaka jest w rzeczywistości np.
naciekiem agresywnego chłoniaka, a więc choroby groźnej, a wyleczalnej.
<reklama> A wszystko to za pieniądze które w porównaniu z całością kosztów
leczenia onkologicznego są naprawdę niewielkie <\reklama>.

--
Krzysiek, EBP
Socjalizm to pokój. Kapitalizm to cztery pokoje z kuchnią.

7. Data: 2007-03-13 14:01:37

Od: p...@g...com szukaj wiadomości tego autora

On 13 Mar, 13:23, "Konrad" <w...@w...pl> wrote:
> [...]
>
> PS. A w jakim celu robi się padanie hostopatologiczne (czy jakoś tak)
> wyciętego znamienia? Przecież jeżeli jest już wycięte to nieważne co to

po pierwsze ważne co to było - m.in. ze względu na ewent. leczenie
skojarzone, na częstość badań kontrolnych i ich zakres, a przede
wszystkim czy zmiana została wycięta w całości

8. Data: 2007-03-13 16:33:37

Od: "Konrad" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za wyczerpujące informacje. Korzystając z tego, że rozmawiam z kimś
obeznanym w temacie chciałbym zadać jeszcze jedno, już ostatnie pytanie -
czy podsumowując tą całą rozmowę, można powiedzieć, że nie ma ŻADNYCH
przeciwskazań do profilaktycznego wycinania pieprzyków?

9. Data: 2007-03-13 21:18:34

Od: "Dżejm" <n...@n...spam> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czy podsumowując tą całą rozmowę, można powiedzieć, że nie ma ŻADNYCH
> przeciwskazań do profilaktycznego wycinania pieprzyków?

Kiedyś słyszałem wypowiedź lekarza w TV, że ten mit powstał bo ludzie
przychodzą najczęściej w zaawansowanym stadium i jak potem mają kłopoty to
sobie dopowiadają, że to z powodu usunięcia.
Tak czy inaczej też mam trochę większych pieprzyków i jak tylko się zmuszę
do obcowania z służbą zdrowia w ogóle, to wytnę wszystko jak leci ;).

pozdro

10. Data: 2007-03-13 21:43:01

Od: "d852" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> I o to mi chodziło. Czyli za każdym razem, bezwględnie powinno się
> usuwać takie zmiany.

Tak. W przypadku pieprzyków na wszelki wypadek.
A w przypadku zdiagnozowanego nowotworu z olbrzymim marginesem (
najwyżej przeszczepią trochę skóry z uda lub czterech liter ). Lepiej
mieć z głowy za wczasu. Tak mi mówił chirurg, którego fachowość zrobiła
na mnie pozytywne wrażenie.
Sam tego nie wymyśliłem.
Mój tata umarł z powodu czerniaka.
Nie wolno lekceważyć żadnego pieprzyka, który swędzi, boli,
czerwienieje, znajduje się w często ocieranym miejscu lub ma pośredni
kontakt z detergentami ( np. jest pod bielizną ).
Inna sprawa, że czerniak może się rozwijać nawet na dnie oka. Takiego
nie zlokalizujesz. No, ale było o pieprzykach.

neurolog z Białegostoku
Ważne USG
Hemoroidy u dzieci
Re: Ból w mostku