Katastrofa demograficzna, polki wieją na potęge.

1. Data: 2012-09-11 21:41:41

Temat: Katastrofa demograficzna, polki wieją na potęge.
Od: Voyager <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dlaczego Polki uciekają z Polski?
Marcin Mizera
Data dodania: 2008-03-14 21:45
Odsłon:
6679
Komentarzy:
7
Ocena:
25 pkt

Polacy od lat wyjeżdżają do pracy za granicę. Może się wydawać, że
zjawisko emigracji zarobkowej w przeważającej części dotyczy mężczyzn.
Nic bardziej mylnego.
Opublikowany ostatnio raport ONZ pokazuje, iż ponad połowa z 2
milionów Polaków pracujących za granicą to kobiety. Jak widzimy,
liczba jest porażająca. Dlaczego Polki emigrują i co to oznacza dla
naszego społeczeństwa?

Matka i żona potrzebna od zaraz

Masowe wyjazdy Polek do pracy za granicą zrodziły nie lada problem,
który, niestety, staje się coraz bardziej poważny. W przygotowanym
przez UNDP (Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju) i London School
of Economics raporcie "Development & Transition" (raport dostępny jest
na stronach internetowych ONZ) czytamy, że w ciągu ostatnich trzech
lat z Polski wyemigrowało już ponad milion Polek. Emigracja dotyczy
również młodych kobiet, co może zachwiać równowagą demograficzną.
Polki w wieku od 20 do 40 lat to grupa najczęściej decydująca się na
wyjazd. To kobiety w wieku rozrodczym, a ich brak stanowi poważne
zagrożenie demograficzne. Na ten problem zwraca uwagę Irena Kotowska,
demograf Komitetu Prognoz PAN.

W wypowiedzi udzielonej dziennikowi "Polska" (wydanie z 17.12.2007),
dodaje, że milion pozostających poza granicami kraju kobiet, to matki
lub potencjalne matki. Wiąże się z tym także problem tzw.
"eurosieroctwa", czyli pozostawianie dzieci przez wyjeżdżające matki
pod opieką dziadków, lub nawet oddawanie ich do domów dziecka. Z kraju
ucieka ta grupa społeczna, która tradycyjnie już ponosi
odpowiedzialność za opiekę nad rodziną i dziećmi. To właśnie kobiety
są w Polsce najczęściej zatrudniane w zawodach związanych z pełnieniem
usług związanych z opieką. Zaczyna brakować pielęgniarek,
przedszkolanek, opiekunek osób starszych. Tzw. drenaż opieki (care-
drain), czyli wyjazd z kraju osób, które tradycyjnie już świadczą
odpłatną i nieodpłatną opiekę nad resztą społeczeństwa (w tym
przypadku to kobiety), powoduje luki w sfeminizowanych sektorach
zatrudnienia i okazuje się być bardziej groźny od brain drain -
drenażu mózgów, czyli odpływu różnego rodzaju specjalistów i
fachowców. Sprawa jest poważniejsza, chodzi bowiem o nasze matki i
żony, a raczej ich brak, który może wkrótce być coraz bardziej
odczuwalny.

Dlaczego wyjeżdżają?

Przyczyny raport ONZ bardzo dobrze charakteryzuje. W głównej mierze
jest to wina złej sytuacji kobiet na polskim rynku pracy,
dyskryminacja w miejscach zatrudnienia oraz duże różnice między
zarobkami kobiet i mężczyzn. Polki wyruszają w świat w poszukiwaniu
godziwego życia, którego nie mogą znaleźć w swej ojczyźnie. O tym, że
jest to problem w wysokim stopniu niepokojący świadczy to, że zajęła
się nim Komisja Europejska. Oczywiście sprawa nie dotyczy tylko
Polski, podobnie jest w innych krajach Unii. Sęk w tym, że rynek pracy
i perspektywa rozwoju zawodowego w Polsce a np. Wielkiej Brytanii jest
nieporównywalna.

Komisja Europejska opracowała raport, w którym wskazuje m.in. na brak
rozwiązań pozwalających skutecznie łączyć pracę z prowadzeniem domu.
Niejednokrotnie kobiety ze względu na obowiązki rodzinne, np.
wychowywanie dzieci, zmuszone są pracować w nienormowanym czasie pracy
albo w ogóle rezygnują z zarobkowania. Komisja Europejska proponuje
zmienić prawo tak, by urlop macierzyński przysługiwał również
mężczyznom. Ma to się przyczynić do zniwelowania różnic w płacach.
Inne propozycje to np. ustanowienie Dnia Równości Zarobków, powołanie
specjalnej funkcji obrońcy (propozycja Litwy) i wprowadzenie systemu
oceny polityki równości płci (propozycja Belgii).

"Chcę być niezależna"

Według Angeli Coyle, profesor socjologii Uniwersytetu Londyńskiego i
autorki jednej z publikacji wchodzących w skład wspomnianego wcześniej
raportu ONZ, jedną z głównych motywacji polskich kobiet decydujących
się na emigrację zarobkową, jest potrzeba niezależności ekonomicznej i
społecznej. I choć za granicą Polki wykonują najczęściej prace
związane z szeroko pojętą opieką (jak prowadzenie domu, czy opieka nad
dziećmi lub starszymi osobami), tam robią to odpłatnie. Jak zauważa A.
Coyle, wyjeżdżając za granicę Polki zwiększają swoje szanse na
niezależność ekonomiczną, choć często wykonują prace nieadekwatne do
ich kwalifikacji i słabo opłacane.

Fiona Beveridge z Uniwersytetu w Liverpoolu, zauważa, iż kobiety w
Polsce nie są dostatecznie chronione przed różnymi przejawami
dyskryminacji zawodowej. Również instytucje zajmujące się zagadnieniem
równego traktowania płci nie uzyskały należytego wsparcia ze strony
polityków.

Perspektywa lepszego życia za granicą nierzadko kusi, by krótkotrwała
emigracja zarobkowa przerodziła się w chęć pozostania na stałe. Dobrze
płatna praca, nowe otoczenie, zachodni styl życia oraz możliwość
podniesienia kwalifikacji, a także atrakcyjny system socjalny -
wysokie dotacje i ulgi na dzieci, są dostatecznym powodem, by młode
kobiety decydowały się pozostać za granicą. Obecnie przyrost naturalny
wśród Polaków na wyspach jest dodatni w przeciwieństwie do ujemnego w
kraju. Niestety, zdarza się i tak, że Polki po wyjeździe zmuszone są
walczyć z różnego rodzaju, negatywnymi opiniami, jakie krążą "na
zachodzie" na temat naszych rodaków. Fatalną "promocję" robią np.
panie, które jadą za granicę, by uprawiać ten jeden znany wszystkim
zawód...

Niepokojąca wizja przyszłości...

Raport ONZ stał się pretekstem do podjęcia przez media debaty na temat
przyczyn i zagrożeń związanych z emigracją Polek. Szczególny nacisk
kładzie się na kwestię bezpośrednich zagrożeń demograficznych i
społecznych. I kolejny raz sprowadza się Polki do roli matek,
opiekunek i przedstawicielek słabo opłacanych zawodów.

Masowe wyjazdy kobiet sprawiły, że w niektórych regionach Polski (np.
Śląsk) w domach pozostali starzy ludzie, którymi nie ma się, kto
opiekować. W szpitalach na kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu
pacjentów przypada jedna pielęgniarka. Brakuje przedszkolanek,
nauczycielek, opiekunek społecznych. Jeżeli Polki będą dalej wyjeżdżać
z kraju w takim tempie jak dotychczas, to skutki mogą być opłakane.
Praca - tak, ale czy za wszelką cenę?

Poważny problem to również wyjazd jednego lub obojga rodziców i
pozostawienie dzieci pod opieką krewnych. Dzieci prawie zawsze
traktują taki wyjazd jako porzucenie. Przynosi to ogromne zaburzenia w
życiu rodzinnym, jak również stanowi poważne problemy prawne.
Emigracja mateż negatywny wpływ na trwałość związków. Zdaniem
socjologów, na 600 tysięcy związków, które rozłączyła konieczność
wyjazdu za granicę, przetrwa tylko co trzeci. Rzadszy kontakt,
odległość, zachłyśnięcie się innym światem, wcale związku nie
wzmacnia, wręcz przeciwnie. Prognozy ośrodków badawczych w Polsce są
bardzo niepokojące. W 2010 r. 700 tys. polskich par będzie żyło w
związkach "korespondencyjnych". Badania przeprowadzone przez zespół
demografów z Uniwersytetu Jagiellońskiego kierowany przez prof.
Jadwigę Slany, sugerują, że tylko co trzecia para ma szansę na
przetrwanie. Nietrudno zgadnąć, jakie skutki przyniesie to w
przyszłości, jeśli problemu emigracji Polek nie rozpatrzy się w
szerszym kontekście społecznym i ekonomicznym.

Co zrobić, aby wracały?

A może inaczej, co zrobić, by nie wyjeżdżały? Jak widzimy, mamy do
czynienia z bardzo niepokojącym problemem, jednak - co bardzo cieszy -
zaczęliśmy to sobie w końcu uświadamiać. Wprowadzenie nowych
przepisów, partnerskie traktowanie, wyższe pensje, perspektywy na
znalezienie dobrej, satysfakcjonującej pracy, możliwość ciągłego
rozwoju - czy to tak wiele? Na początek wystarczy. Pamiętajmy wszak,
że chodzi tutaj o bliskie nam osoby - nasze matki i żony.

2. Data: 2012-09-12 09:35:42

Od: "Grzegorz Z." <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Voyager napisał:

> że chodzi tutaj o bliskie nam osoby - nasze matki i żony.

'Katastrofa demograficzna' to jest we wszystkich krajach dookoła. Akurat
zahamowanie mnożenia się na potęgę to jedno z nielicznych pozytywnych
osiągnięć naszego kraju.

Jak to sobie wyobrażasz? Skąd niby miało by się wziąć żarcie dla biliona
mieszkańców Ziemi?

A może chcesz ich wykarmić Soylent Green?

--
"Niechaj będzie przeklęty bóg ojciec i syn, i duch, i matka najświętsza, i
całe królestwo niebieskie"

3. Data: 2012-09-12 13:13:59

Od: Andromeda <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Wrz, 11:35, "Grzegorz Z." <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
>
> --
> "Niechaj będzie przeklęty bóg ojciec i syn, i duch, i matka najświętsza, i

A ty widziałeś jakiś kraj normalny dookoła, aby z niego baby wiały
tak że wręcz kopyta łamią? Tu nie chodzi o przeludnienie, ale o
warunki życia jakie stworzono kobietom, że niedługo na kozy przyjdzie
się przerzucić i powód jest jeden moim zdaniem. Od lat w Pl kobiety
wsadza się w katolickie dyby i pogarsza im warunki życia katolicką
pogardą.

4. Data: 2012-09-12 13:16:52

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andromeda" <r...@g...com> napisał w wiadomości
.googlegroups.com...

[...]
==============================

ROTFL!!!!!!!!!!!!!!!!

demokracja to rządy osłów, prowadzonych przez hieny
Arystoteles

Chiron

5. Data: 2012-09-12 15:40:24

Od: leszek niewiadomski <l...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

Am 12.09.2012 15:13, schrieb Andromeda:

> [...]
> się przerzucić i powód jest jeden moim zdaniem. Od lat w Pl kobiety
> wsadza się w katolickie dyby i pogarsza im warunki życia katolicką

A myslalem, ze to glownie z Bialorusi, Ukrainy i Rosji zwiewaja baby.
Robia za opiekunki dla dzieci, starych, studiuja, ucza sie nowych
zawodow (np. pielegniarek) i staraja sie zostac na Zachodzie (pozwolenie
na prace, maz itp.). Z innych krajow spoza Unii tez podobnie.
A Polki? Jak obserwuje doniesienia z kraju i szczegolnie gdy czytam
niektore polskie grupy dyskusyjne (99% glosy panow), to nie dziwie sie,
ze zwiewaja baby.
--
ln.

6. Data: 2012-09-12 16:03:33

Od: "boukun" <b...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "leszek niewiadomski" <l...@i...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
> polskie grupy dyskusyjne (99% glosy panow), to nie dziwie sie, ze zwiewaja

A Polki, podmywają Niemcom dupy, w ilości kilku milionów, spieprzają i wychodzą
za Turków, bo tu im każą zdychać do 67 lat...

boukun

7. Data: 2012-09-12 18:49:05

Od: leszek niewiadomski <l...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

Am 12.09.2012 18:03, schrieb boukun:

> [...]
>
> A Polki, podmywają Niemcom dupy, w ilości kilku milionów, spieprzają i
> wychodzą za Turków, bo tu im każą zdychać do 67 lat...

Tutaj czlowieku juz od lat obowiazuje renta docelowo od 67 roku zycia.
Demografia, kolego, demografia!
Poczytaj sobie najlepiej to:

>Racjami państwa (i przyszłością systemu emerytalnego), według CBOS,
nie przejmuje się aż 77 proc. obywateli. Są przeciwni wydłużaniu wieku
emerytalnego, mimo że tempo, jakie zapowiedział premier, miałoby być
dość wolne. Każdego roku pracowalibyśmy tylko o trzy miesiące dłużej. W
2030 r. już do 67 lat. Demografowie, a zwłaszcza ekonomiści, nie
rozumieją tego uporu i oporu: przecież tylko dłuższa praca gwarantuje
nam nieco lepszą emeryturę. Im później się na nią zdecydujemy, tym
wyraźniej będzie ona wyższa. Z dwóch powodów. Pierwszy - zaoszczędzimy
więcej. Drugi - suma oszczędności dzielona będzie przez mniejszą liczbę
miesięcy, jakie - statystycznie - zostaną nam do końca życia. Dłuższą
pracą najbardziej zainteresowane powinny być właśnie kobiety. Ich
świadczenia będą bowiem głodowe. Jeśli nic się nie zmieni, połowa pań
nie zaoszczędzi nawet na emeryturę minimalną.<

Więcej pod adresem
http://www.polityka.pl/rynek/ekonomia/1523627,1,czy-
dzisiejsi-30-latkowie-w-ogole-dostana-emerytury.read
#ixzz26HTLhblG

Ale mnie chodzilo raczej o co innego: Moim zdaniem wiele Polek (nie bede
przesadzal i pisal, ze wszystkie, bo nie wiem) ucieka, bo nie chce zyc
wsrod jeczacych, majacych dwie lewe rece nieudacznikow. A moze marza
sobie, ze spotkaja takiego goscia?

>Przylot do Madrytu nie byl zbyt przyjemny: samolot sie spoznil,
trafilem w rece policji antynarkotykowej, a kiedy juz odpowiedzialem na
wszystkie glupie pytania w stylu: czy wracasz z tym samym plecakiem, z
ktorym wyjechales, bylo po ptokach, czyli po odlocie mojego samolotu do
Berlina. Potem dwie godziny w kolejce po nowa karte pokladowa na
nastepny samolot, ktory odlatywal dopiero wieczorem. Zjadlem darmowy
lunch na lotnisku, a potem ruszylem na zwiedzanie Madrytu. Niestety lalo
przez caly dzien, wiec zrobilem tylko "niezbedne" zakupy :) i wrocilem
na lotnisko, gdzie przygotowalem sie do wieczornego lotu spozywajac
kilka piwek. W samolocie spalem juz, zanim sie oderwal do ziemi, a
obudzilem sie dopiero po ladowaniu. Tym razem policji narkotykowej nie
bylo, Michail byl tak dobry, ze po mnie wyjechal, a w lodowce chlodzio
sie Tyskie :) Piekny koniec ch*jowego dnia!<
http://lachman.blox.pl/html/1310721,262146,169.html?
4

Az dziw wiec bierze, ze niektore majac mozliwosci zostaja, choc chlop
nierob, nieuk, brudas, pijak, pasozyt, dziwkarz ...

--
ln.

8. Data: 2012-09-12 18:57:46

Od: Andromeda <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Wrz, 17:40, leszek niewiadomski <l...@i...invalid> wrote:

> [...]
> ln.
> --
> Sw Zbigniew z Łącka - patron lesnikow, grzybiarzy i ukaszonych przez

No nie jest to dziwne, gdy jakąś grupę społeczną zaczynają
instytucje umniejszać, to rośnie też przemoc do tej grupy. Pamiętam
wypowiedź znajomej siostry, która mnie mowe odebrała, a mianowicie-
jakby mogli to by nas na stosach spalili i to z trwogą w głosie
wypowiedziane.

9. Data: 2012-09-12 21:48:15

Od: "boukun" <b...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tutaj czlowieku juz od lat obowiazuje renta docelowo od 67 roku zycia.
> Demografia, kolego, demografia!
> Poczytaj sobie najlepiej to:

Nie pierdol oszuście, bo ustawa była latami przygpotowywana w Niemczech, a
weszła w życie dopiero od tego roku i ma ona polegać na tym, że co rok o jeden
miesiąc wydłuża się wiek emerytalny. Czyli, w tym roku mężczyźni idą na
emeryturę w wieku 65 lat i jednego miesiąca, do końca następnego roku w wieku 65
lat i dwóch miesięcy... i tak dalej...

W Polsce dyktator Tusk wprowadził dyktatem w ciągu miesiąca podłożoną mu przez
Merkel ustawę i gnębi niemiłosiernie Polaków w ten sposób, że okrada ich z dwóch
lat emerytury w przyśpieszonym tempie, tak, że już pod koniec następnego roku,
mężczyźni będą mogli przejść na emeryturę mając 65 lat i trzy miesiące, czyli
już za rok będziemy mieli dłuższy wiek emerytalny jak Niemcy o jeden miesiąć, z
każdym następnym rokiem ten wiek u nas będzie się o kolejne trzy miesiące
wydłużał, gdy tymczasem w Niemczech tylko o miesiąc. Według niemieckiej ustawy,
ja przejdę na niemiecką emeryturę w wieku 66,5 lat w 2028 roku, a na polską
oczywiście w wieku 67 lat pół roku później, bo już w 2020 roku wszyscy mężczyźni
w Polsce będą mogli przejść na emeryturę dopiero w wieku 67 lat...

I kwetia najważniejsza, Polacy żyją średnio 8 lat krócej jak Niemcy, więc jaki
chuj nas niszczy dyktator Tusk?

Żeby pracować, musi być praca, a w Polsce od 1989 roku wszystkie zakłady pracy
zaorali i zlikwidowali. Emerytury są rewaloryzowane lepiej jak zarobki, tak więc
po raz kolejny nie pierdol, że ktokolwiek dostanie większą emeryturę, jak będzie
dwa lata dłużej wegetował na śmietniku...

boukun

10. Data: 2012-09-12 21:56:47

Od: "Chiron" <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "boukun" <b...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> zarobki, tak więc po raz kolejny nie pierdol, że ktokolwiek dostanie
> większą emeryturę, jak będzie dwa lata dłużej wegetował na śmietniku...

Wiesz- ale zwykłą kukłę- wydmuszkę nazwać dyktatorem?

serdecznie pozdrawiam

Chiron

Gdzie jest Ikselcia?
Ustrój absurdu