Mały błąd - za DUŻY zadatek.

1. Data: 2011-09-10 21:45:49

Temat: Mały błąd - za DUŻY zadatek.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://wyborcza.biz/biznes/1,101716,10229825,Cudzy_b
lad_da_ci_pol_miliona_zlotych__Skorzystasz_.html

"(...)- W zasadzie w ciągu tygodnia sprowadziła mi potencjalnego klienta.
Było Boże Ciało, wyjechałam do Kopenhagi. Dzwoni do mnie. - Mam klienta,
zakochał się, chce brać je natychmiast.

Za ile sprzedaję mieszkanie? 1,55 mln zł. Zależy mi na czasie. On? Pan
prawnik z Krakowa. Koło czterdziestki w garniturze wzbudzający zaufanie.
Opowiadał o literaturze, swoich zamiłowaniach kulinarnych. Uroczy,
kurtuazyjny. Podobał mi się? W pewnym sensie. Ale nie! Nic romantycznego!
Ja byłam chwilę po rozwodzie, trochę rozbita, człowiek ciągnie wtedy do
takich ciepłych ludzi.(...)

"(...)Ona: - Dwa dni później dostałam zaświadczenie z banku. Spotkaliśmy
się 4 sierpnia. Powiedział: Rozmyśliłem się. Chcę, aby pani w ciągu
tygodnia oddała zadatek i jeszcze 70 tys. kosztów, które poniosłem.
Zamurowało mnie. Przecież wiedział, że wszystkie pieniądze, które od niego
dostałam, wydałam na spłatę kredytu!

On: - Poprosiłem WYŁĄCZNIE o zwrot wpłaconego zadatku, czyli tylko tych
pieniędzy, które Pani X fizycznie ode mnie wcześniej otrzymała (plus zwrot
kosztów, w tym notariusza i pośrednika, bo jednak transakcja nie doszła do
skutku z jej winy). Nie chciałem ani grosza więcej, niż zapłaciłem.

Odmówiła zwrotu pieniędzy. To był taki szantaż - albo pan to kupi w nowym
terminie, albo nie zwrócimy panu pańskich pieniędzy.

Ona: - W listopadzie sprzedałam mieszkanie po mamie, aby jakoś rozwiązać
sytuację. Loguję się na swoje konto w banku: nie mogę zrobić żadnej
transakcji. Myślałam, że to jakaś pomyłka. Dzwonię na infolinię i słyszę:
pani konto jest zajęte przez komornika.

Wynajęłam detektywa. I co zebrał? Nic. Że był związany z różnego rodzaju
transakcjami, które były niejednoznaczne.

Później był sąd pierwszej i drugiej instancji. Prawomocny wyrok kilkanaście
dni temu.

Przegrałam. Ile? Milion z odsetkami. Plus 57 tys. kosztów sądowych.

Sąd: - Nawet jeżeli strony uzgodnią, że przełożą termin zawarcia umowy, to
ta okoliczność nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia. Zastrzegając zadatek o
tak dużej wysokości, strony, a szczególnie pozwana, winny się liczyć z
wynikającymi z tego skutkami prawnymi.(...)

Jakimi?

"(...)Mieszkanie było na kredyt. W umowie przedwstępnej wpisaliśmy
klauzulę, że go spłacę, i dostarczę zaświadczenie o spłacie.

(Była połowa czerwca)

Miałam to zrobić z zadatku. Dlatego wpłacił mi dużo, bo 500 tys. zł.

(W przypadku gdy transakcja nie dochodzi do skutku z winy sprzedającego,
zwraca on zadatek w PODWÓJNEJ wysokości)(...)"

--
XL

2. Data: 2011-09-11 07:59:37

Temat: Re: Mały błąd - za DUŻY zadatek.
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:
> [...]
>
> (W przypadku gdy transakcja nie dochodzi do skutku z winy
> sprzedającego, zwraca on zadatek w PODWÓJNEJ wysokości)(...)"

imho to jest dokąłdnei przykłąd tego o czym pisał pewien prawnik ostatnio w
w GW.

Sędziowei w Polsce wydają wyroki nie keirując sie sprawiedliwoscią i włąsnym
osoądem tylko stosuja literalnie paragrafy prawa. W sumie do takich wyroków
nei trzeba sędziów wystarczyłby komputer.

Mądry sędzia oszacował by czy osoba pozwana miała dobrą wolę spłaty, czy
opóźnienie wynikło z jej winy itd...

a tak wydał wyrok zgodny z prawem ale kompletnie niesprawiedliwy.

3. Data: 2011-09-11 12:18:23

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Sep 2011 09:59:37 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

> [...]
> opóźnienie wynikło z jej winy itd...
>
> a tak wydał wyrok zgodny z prawem ale kompletnie niesprawiedliwy.

Żal mi tej pani i wiem, ze facet nie miał dobrej woli, ale głupich nie
sieją, sami się rodzą - wyrok JEST sprawiedliwy: niby dlaczego ktoś
bogatszy, kto ma na zbyciu mieszkanie za półtora miliona, ma za swoją
głupotę nie płacić tylko dlatego, że akurat w jego przypadku więcej
(kwotowo) ona kosztuje?
--
XL

4. Data: 2011-09-11 18:23:28

Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> [...]
> bogatszy, kto ma na zbyciu mieszkanie za półtora miliona, ma za swoją
> głupotę nie płacić tylko dlatego, że akurat w jego przypadku więcej

a gdyby to dotyczyło kogoś biedniejszego?

5. Data: 2011-09-11 18:34:16

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Sep 2011 20:23:28 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

lad_da_ci_pol_miliona_zlotych__Skorzystasz_.html

> a gdyby to dotyczyło kogoś biedniejszego?

To chyba jasno wynika z mojej poprzedniej wypowiedzi, że bez różnicy -
każdy powinien płacić za swoją głupotę. Prawo dotyczy każdego i po to jest
ustanowione, aby nie kierowano się przy wydawaniu wyroków w tego rodzaju
sprawach wysokością straty - nigdy nie zapadłby żaden rzetelny wyrok.
Ponadto - nigdy nie byłaby zawarta żadna realnie wiążąca transakcja ani
żadna umowa nie miałaby sensu...

--
XL

6. Data: 2011-09-11 18:48:26

Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> [...]
> rzetelny wyrok. Ponadto - nigdy nie byłaby zawarta żadna realnie
> wiążąca transakcja ani żadna umowa nie miałaby sensu...

Rzetelny wyrok to wyrok sprawiedliwy a nie mechaniczne przyklepanie.

7. Data: 2011-09-11 19:33:58

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Sep 2011 20:48:26 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

> Rzetelny wyrok to wyrok sprawiedliwy a nie mechaniczne przyklepanie.

Oczywiście, że masz rację. Ten wyrok był rzetelny - sędzia na pewno wziął
pod uwagę, że notariusz dwa razy pytał tę panią, czy WIE, co robi.
--
XL

8. Data: 2011-09-12 07:24:30

Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Sep 2011 09:59:37 +0200, Marek Dyjor napisał(a):
> Mądry sędzia oszacował by czy osoba pozwana miała dobrą wolę spłaty, czy
> opóźnienie wynikło z jej winy itd...
A to, że kupujący musiał czy chciał się zmieścić w umówionym terminie to
już nic nie znaczy? Dając zadatek i podpisując umowę z konkretnymi datami
szacujesz ryzyko i podejmujesz je albo nie. Tutaj pani beztrosko ryzyko
podjęła.

--
Obnoszenie się z osobistymi preferencjami heteroseksualnymi uważane jest
za obsceniczne i niesmaczne. Jeżeli natomiast ktoś rozgłasza fakt bycia

9. Data: 2011-09-12 07:26:59

Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Sep 2011 14:18:23 +0200, Ikselka napisał(a):
> Żal mi tej pani i wiem, ze facet nie miał dobrej woli,
Jak by nie miał dobrej woli to by zażądał całej należnej mu kwoty a nie
jakiś drobnych.

10. Data: 2011-09-12 11:19:27

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 12 Sep 2011 09:26:59 +0200, Pooh napisał(a):

> Jak by nie miał dobrej woli to by zażądał całej należnej mu kwoty a nie
> jakiś drobnych.

W każdym razie formalnie i prawnie on jest w porządku.
--
XL

Plytki PCV podlogowe - czyszczenie i naprawa
Dla biorących kredyt na mieszkanie - ważne.
Uszkodzony licznik prądu w RWE - dopłata - pytanie
Rachunki, jak obnizyc?
kupujemy żelazko