Mammografia - czy bardzo szkodliwa?

1. Data: 2005-10-25 21:34:45

Temat: Mammografia - czy bardzo szkodliwa?
Od: "MN" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

byłam dziś w szpitalu i chciałam sobie zrobić odpłatnie to badanie (70 zł)
bo USG nie wykazało nic niepokojącego ale chciałam mieć 100 % pewności tym
bardziej, że lekarz radiolog powiedziała, że USG czasami nie wykazuje zmian.
I co się okazało, że za młoda jestem (24 l) i panie powiedziały, że nigdzie
nie zrobią mi tego badania :[ Przecież to nie jest inwazyjne badanie, tak
sądze. Może jednak się mylę? Proszę o wyjaśnienie. Dlaczego mi odmówiono?

Pozdrawiam,
AJ

2. Data: 2005-10-25 22:07:58

Temat: Re: Mammografia - czy bardzo szkodliwa?
Od: "Norbert" <a...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sądze. Może jednak się mylę? Proszę o wyjaśnienie. Dlaczego mi odmówiono?

Mammografia to zdjecie RTG, a zdjec takich bez potrzeby sie nie robi. W
twoim wieku mammografia ma o wiele mniejsza wartosc diagnostyczna od USG i
jesli to nic nie wykazalo oraz nic nie czuc palpacyjnie to nie wiem po co
mammografia. Oczywiscie jesli lekarz wypisze skierowanie bo czuje taka
potrzebe to zrobia :)

--
Pozdrawiam Norbert :-)

3. Data: 2005-10-26 09:16:06

Od: "MN" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

"Norbert" <a...@w...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
> jesli to nic nie wykazalo oraz nic nie czuc palpacyjnie to nie wiem po co
> mammografia. Oczywiscie jesli lekarz wypisze skierowanie bo czuje taka

Właśnie, że zmiany są wyczuwalne i pierś mnie boli. Lekarz twierdzi jednak,
że taka moja uroda i że to się może zmienić po karmieniu piersią. Ja bym
wolała jakoś to jeszcze zbadać. Dziś w TV (rano na Dwójce) jakaś pani doktor
powiedziała, że USG i mammografia mogą być wykonywane właściwie bez względu
na wiek pacjentki :/// Chyba pozostaje mi poszukać miejsca gdzie nie będą
mieli żadnych 'ale'.

AJ

4. Data: 2005-10-26 09:17:32

Od: "Zazula" <z...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

MN wrote:
> [...]
> wykonywane właściwie bez względu na wiek pacjentki :/// Chyba
> pozostaje mi poszukać miejsca gdzie nie będą mieli żadnych 'ale'.

Nie jestem lekarzem ale z tego co wyczytalam to badania mammograficzne
stosuje sie u starszych kobiet, gdyz u mlodych przerost gruczoly powoduje ze
obraz zdjecia nie jest czytelny. Moja siostra majac 27 lat uparla sie zrobic
mammografie i lekarz powiedzial, ze to bez sensu bo zdjecie bedzie
nieczytelne. Ale uparla sie i zrobila. I zdjecie bylo nieczytelne.

Ja [23 lata] natomiast mam duzy biust, robilam we wrzesniu usg piersi i
lekarz powiedzial ze mam duzo tkanki tluszczowej ze nawet mammografia bylaby
czytelna.

Sadze, ze nie chodzi o szkodliwosc badania a jego wiarygodnosc. Ale skoro
cos cie niepokoi to na twoim miejscu bylabym uparta i wytlumaczyla dlaczego
chcesz takie badanie zrobic.

Zazula

5. Data: 2005-10-26 10:25:51

Od: "tmk" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MN" <k...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
> sądze. Może jednak się mylę? Proszę o wyjaśnienie. Dlaczego mi odmówiono?

W dużo bardziej cywilizowanych krajach- czyli takich gdzie składka na
ubezpiecznie jest powiązana m in robieniem badań okresowych typu badanie
piersi czy cytologia, stwierdzono ze: jeśli pewna grupa kobiet robi co roku
badanie piersi to leczenie raka przy wczesnym wykryciu jest dużo TAŃSZE i
oczywiście bardziej skuteczne. Ale sa pewne sprawy które wpływają na
statystyki raka. Pomijając genetykę i ciąże wiadomo ze ryzyko zwiększa się z
wiekiem, zwłaszcza po menopauzie. Otóż okazało się, ze kobiety które od
młodego wieku robiły co roku mamografię mają po menopauzie zwiększone
prawdopodobieństwo zachorowania, nie było to dużo, ale już istotne
statystycznie. RTG jest zawsze inwazyjny. Oczywiście w minimalnym stopniu.
Kobiety które robiły mamografie dopiero po 40ce statystycznie nie miały
zwiększonego ryzyka.
Owszem USG może nie wykazać zmian, ale mamografia czasem też. Wszystko
zależy od sprzętu, umiejętności robiącego i odczytującego wyniki, a także
biustu
Pani po 70 z rozmiarem D, która ma uszy jamnika to inna pacjentka niż 16
latka z rozmiarem A.
Pogadaj ze swoim ginekologiem, Jeśli nie jesteś z grupy ryzyka, to robiąc
mammografię szkodzisz sobie .Jeśli jednak na przykład (przepraszam za nieco
drastyczny) Twoja matka zmarła na raka sutka w wieku 40 lat, babka też ,a
twoja siostra majac lat 28 zachorowała to oczywiście ryzyko robienia co rok
mamografii jest dużo mniejsze niż zysk z wykrycia wczesnego stadium(bo jest
wysokie prawdopodobieństwo zachorowania)
A sprawdzałaś markery?
TMK

6. Data: 2005-10-26 11:45:33

Od: "bigOS" <s...@S...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja [23 lata] natomiast mam duzy biust, robilam we wrzesniu usg piersi i
> lekarz powiedzial ze mam duzo tkanki tluszczowej ze nawet mammografia
> bylaby czytelna.

fajnie. a pokazesz? chetnie bym sie nim pobawil

7. Data: 2005-10-26 13:41:38

Od: "Norbert" <a...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> fajnie. a pokazesz? chetnie bym sie nim pobawil

Ja tez lubie bawic sie mammografiami :-P

--
Pozdrawiam Norbert :-)

8. Data: 2005-10-26 15:54:53

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sądze. Może jednak się mylę? Proszę o wyjaśnienie. Dlaczego mi odmówiono?

tu nie chodzi o szkodliwosc, ty jestes mldziutka i twoje piersi maja inna
strukture. nawet jakby cos w nich zlego bylo, to na mammografii by nie bylo
widac. dlatego w twoim wieku robi sie tylko usg.

9. Data: 2005-10-26 15:55:31

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Właśnie, że zmiany są wyczuwalne i pierś mnie boli. Lekarz twierdzi
> jednak,
> że taka moja uroda i że to się może zmienić po karmieniu piersią.

zbadaj hormony!

10. Data: 2005-10-26 20:09:25

Od: "MN" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

"tmk" <t...@p...onet.pl> wrote in message

> A sprawdzałaś markery?
> TMK

Hej,

dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Ostatnio zadałam tu na grupie pytanie o
marker raka piersi ale nikt nie odpowiedział. Napisz więc, proszę, parę słów
na ten temat. Na czym polega to badanie (krwi, prawda?) i co dzięki niemu
można potwierdzić/wykluczyć? Jak będę wiedziała coś więcej to na pewno się
zdecyduję i tego chyba nikt mi nie odmówi!!!

Z góry dziękuję i pozdrawiam,
AJ

Zrosty na sercu
blizna