Mity psychologii

1. Data: 2011-02-04 22:59:33

Temat: Mity psychologii
Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dotkliwy cios potocznemu przekonaniu o kobiecej intuicji zadały
badania brytyjskich psychologów (przebadano ponad 15 tys. osób).
Ankietowanym pokazano zdjęcia osób naturalnie i sztucznie
uśmiechniętych. Na tej podstawie mieli odgadnąć, co sfotografowana
osoba myśli. Trafne intuicje na ten temat miało 76 proc. mężczyzn i 67
proc. kobiet. To szokujące, jeśli zważyć, że aż 77 proc. pań jest
przekonanych o kobiecości intuicji, a o tym, że jest ona cechą
mężczyzn - zaledwie 33 proc. panów. Wiele kobiet wierzy we własną
intuicję, chociaż jej nie ma, a większość mężczyzn nie wierzy w swoją
intuicję, chociaż ją ma.
Ochłap dla kobiet
Psycholog Zofia Milska-Wrzosińska, szefowa Laboratorium
Psychoedukacji, uważa, że przekonanie o tym, iż tylko kobiety mają
intuicję, jest ochłapem rzuconym w przeszłości kobietom - jako rzekomo
"głupszym od mężczyzn". Przypisano kobietom szósty zmysł jako
rekompensatę za niedostatki inteligencji. Tymczasem badania dowodzą,
że poziom inteligencji nie zależy od płci, podobnie jak nie zależy od
niej intuicja. Pochwała "kobiecej intuicji" wiąże się z docenieniem
przeczuć uważanych do niedawna za coś gorszego od logicznej analizy.
Stereotyp istnienia kobiecej intuicji ma się wciąż dobrze i jest
podtrzymywany przez liczne pisma, książki czy programy. W USA ukazuje
się na przykład pismo "Intuition". Z kolei poradnik o tym, jak
intuicyjnie unikać chorób ("Intuitive Healer: Accessing Your Inner
Physician") bił w ostatnich miesiącach rekordy popularności. Na
amerykańskim rynku ukazują się nawet intuicyjne książki kucharskie
("Intuitive Cooking") czy intuicyjne porady dietetyczne ("Intuitive
Eating"). Poważne traktowanie przeczuć, czyli podstawy intuicji,
bierze się z egzotycznego mariażu poppsychologii rodem z kobiecych
pism, psychoanalizy oraz jungizmu. Carl Gustav Jung twierdził, że całe
ludzkie poznanie ma intuicyjny charakter. Tymczasem jeszcze w latach
60., głównie pod wpływem psychologii behawioralnej, kwestionowano
istnienie przeczuć i intuicji. Obecnie większość psychologów twierdzi,
że nieświadoma synteza doświadczeń (tak definiuje się intuicję) często
wpływa na nasze postępowanie czy sądy. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego
- po prostu umysł gromadzi więcej informacji, niż nam się wydaje. I w
odpowiedniej chwili potrafi ich użyć. Stąd biorą się na przykład
uprzedzenia wobec nieznajomych osób: pojawiają się one automatycznie
jako reakcja na coś zapamiętanego i nie w pełni uświadomionego.
Psycholog Joanna Heidtman z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmująca
się badaniem intuicji, zauważa, że często utożsamia się intuicję z
kreatywnością i wizjonerstwem. - Wiele osób sądzi, że liczy się nie
tylko wiedza z książek, ale wyczucie, że w wielu wypadkach to właśnie
wyczucie decyduje o sukcesie lub porażce - mówi Heidtman. Z jej badań
wynika, że w branżach, gdzie intuicja jest bardzo pożyteczna, dominują
mężczyźni. - Mężczyźni potrafią znakomicie wykorzystać intuicję, stąd
ich dominacja w zawodach jej wymagających, takich jak lekarz czy
strateg finansowy - dodaje psycholog Katarzyna Korpolewska. O roli
intuicji w podejmowaniu decyzji publicznie opowiadali najwięksi
stratedzy biznesu tacy jak Bill Gates, Warren Buffet czy Richard
Branson. Psycholog biznesu Jacek Santorski przytacza przykład
nieżyjącego już Mariusza Łukasiewicza, twórcy Lukas Banku i Eurobanku.
Zanim założył Eurobank, zamówił analizę, czy na rynku banków
detalicznych jest miejsce na nowy podmiot. Z badań wynikło, że nie ma.
Łukasiewicz zdecydował też, że barwą banku będzie czerwień, mimo że
inne badania wskazywały, że jest to najgorszy kolor dla biznesu
związanego z finansami. Zawierzył intucji i wygrał. - Psychologia
dotycząca procesów ekonomicznych twierdzi, że zdecydowana większość z
nas podejmuje decyzje o kupnie, kierując się emocjami. Dlatego
intuicja jest w biznesie tak pożądana - podkreśla Santorski. Katarzyna
Korpolewska zauważa z kolei, że w wielu firmach wręcz zaleca się, by
przy podejmowaniu decyzji kierować się intuicją.
------------------------------
Kobieca intuicja to mit, przecież coś tak ślepego w wyborze partnera
jak kobieca intuicja, to chyba na świecie nie ma. Zawsze mnie to
denerwowało jak kobieta chwaliła się intuicją i wybierała na partnera
damskiego boksera albo towar z odrzutu, szczęgulnie głupie kobiety
lubią się na nią powoływać. Acha Chironek Aleksytymia to też mit
irracjonalny, ty to masz tendencję do szkodliwych ustawień lub innych
głupot z poppsychologii.

2. Data: 2011-02-04 23:26:40

Temat: Re: Mity psychologii
Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 4 Lut, 23:59, glob <r...@g...com> wrote:
> [...]
> lubią się na nią powoływać. Acha Chironek Aleksytymia to też mit
> irracjonalny, ty to masz tendencję do szkodliwych ustawień lub innych

A tak wogóle to z tej przeglądarki mogę rozkodować teraz tekst, czyli
nie ma krzaków ale nie mogę linkować....zaraz mnie szlak trafii. Jest
taki pdf do pobrania 50 mitów psychologii i bardzo szkodliwe jest np
amerykańskie pozytywne myślenie i sobie wpiszcie w google i sami
przeczytajcie. Wogóle dzisiaj jakiś zdezorientowany chodzę. No bo się
okazuje że średniowiecze było super, orgie w klasztorach jakie
odchodziły to włosy dęba stają. Miłość w starożytnej grecji była tylko
pojęciem używanym do homoseksualizmu, ludzie opętani homo nie chcieli
za bardzo kobiet i dlatego grecjanki chodziły nago po ulicach, bo był
tak mały urodzaj że wręcz państwowe władze kazały. A homoseksualista z
czasów starożytnych to był twardziel, żołnierz nieulękniony, taki typ
Ikselki czyli męski mężczyzna, grecy nie znali homo delikatnego. I mam
z tego wszystkiego bałagan w głowie, będe musiał to wszystko sprawdzić
dokładniej.

Biedny vonBraun
Dziewczyny, uratujcie Chrystusa !
Matka Ziemia...