Moge poznac wyznanie lekarza?

11. Data: 2003-09-20 12:50:52

Temat: Re: Moge poznac wyznanie lekarza?
Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bkhfd6$o8$...@i...gazeta.pl,
casus <c...@g...pl>:

> Chwala Bogu madrosc zwycieza - przeczytajcie:
> http://info.onet.pl/802183,11,item.html

Zgadzam sie, no moze z wyjatkiem Twojej preambuły ;)

--
Robert

12. Data: 2003-09-20 12:55:00

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zgadzam sie, no moze z wyjatkiem Twojej preambuły ;)
> Robert

:-)))))))
casus

13. Data: 2003-09-20 15:26:10

Od: "Elizabeth" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "casus" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
>Z jednej strony jest to fair w stosunku do wlasnego
> sumienia i w stos. do pacjentek informujac je o tym, z drugie....no
wlasnie,
> czy moze odmowic? Problem niewatpliwie etyczny.....
>
> casus

Look!
http://www.trybuna.com.pl/200309/d.htm?id=1931

Pozdrawiam!
Elizabeth

14. Data: 2003-09-20 15:42:32

Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem, dlaczego do mnie piszesz przez "Wy":-))))
Bo mój wywód odnosił się nie tylko do Ciebie, ale wszystkich przedmówców.

> I dlaczego od razu mi
> insynuujesz wpuszczenie sie w manipulacje dziennikarska. O tym przeciez
sie
> mowi w naszym srodowsku od dawna a zapewne zdania nt dzialalnosci izb lek.
> tez sa Ci znane i na pewno nie calkiem pochlebne. Ale to dyskusja na inne
> forum.
No niestety, co do działań izb to muszę się zgodzić:(

> Natomiast co do depeszy chodzilo mi o to, ze zjazd nie przyjal
proponowanej
> zmiany ( tej, ktora spowodowala cala lawine ) - i slusznie wg mnie.
Ja też uważam, że dobrym jest unikanie bardzo kontrowersyjnych i
ogólnikowych stwierdzeń w tak drażliwej materii. Inna sprawa, że świat by
się nie skończył , gdyby zapis został przyjęty. A tak to przedstawiają
dziennikarze.Myślę, że duża część społeczeństwa daje się złapać na tezę, że
lekarze będą z nowym Kodeksem w dłoni dyskryminować (czyt. nie udzielać
pomocy) biedne mniejszości, cyklistów oraz żydów.

> A co do prawnikow. Ja osobiscie popieram stwierdzenia, ze nie moze istniec
> kodeks etyczny jakiejkolwiek branzy, ktory jest niezgodny z prawem.
Tu się mocno mylisz. Gdyby uchwalono prawo np. dotyczące eutanazji - czy Ty
(pamiętając o Twoim wewnętrznym kodeksie etycznym i przysiędze lekarskiej)
wstrzyknąłbyś ciężko choremu śmiertelną dawkę morfiny? Etyka i prawo to
bardzo różne rzeczy.

> A Ci
> wybitni prawnicy wlasnie ( nie tylko w TV ) to udowodnili. Z reszta -
> popytaj swoich znajomych prawnikow - nawet Ci niespecjalnie wybitni sa
> takiego samego zdania.
Kodeks Etyki Lekarskiej stosują sądy koleżeńskie, a w nich zasiadają
lekarze. Tylko lekarz może w sposób wiążący oceniać etyczne postępowanie
innego lekarza. Oceny i zdanie prawników nie mają tu nic do rzeczy.

SzM

15. Data: 2003-09-20 17:26:56

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> lekarze. Tylko lekarz może w sposób wiążący oceniać etyczne postępowanie
> innego lekarza. Oceny i zdanie prawników nie mają tu nic do rzeczy.

Zgoda, ale....
Jezeli kodeks etyki zabronilby mi sztucznego zapladniania a konstytucja
pozwala ( czyli prawo ) - to co wtedy?
Rodzice maja prawo, ja mam prawo, jedynie jest kwestia etyki, ktora mi
kodeks NARZUCA.
Ja wole rzadzic sie swoja etyka, zgodna z moim sumieniem. Oczywiscie nie
zrozum mnie zle, chodzi o to, ze sa jednoznaczne rzeczy, ktorych z przyczyn
etycznych robic nam nie wolno,natomiast jezeli sa takie, ktore nie szkodza a
moga pomoc tu sie nie zgodze na szlaban pisany w kodeksie.
Wiesz jak bylo z aborcja dawniej. Mozna bylo robic. Byli tacy co robili,
byli tacy, ktorym etyka nie pozwalala. I bylo ok. I tak powinno zostac
teraz. Jesli ktos nie chce czegos wykonac, bo jest to z jego etyka niezgodne
nalezy to uszanowac. Oczywiscie w miare rozsadku. I powinien podac namiary
kogos innego, kto pacjentowi wykona to, co on konkretnie odmawia. Mysle, ze
wtedy jest ok. Ale jezeli mnie sie narzuca ideologiczo-swiatopogladowy
kodeks, to ja jestem przeciw. Tak jak pisalem przyklad o znajomym
ginekologu. Jesli nie chce pisac tabletek, ok, niech nie pisze. Wiem, ze
wskazuje gabinet obok i mowi - tam napisza po zbadaniu. I to jest fair w
stosunku i do swojego sumienia i do pacjenta. Gorzej, jakby pacjent nie mial
wyboru tylko i wylacznie z przyczyn etycznych lekarzy. Z jednej strony
jestem za uszanowaniem etyki przez kazdego pojedynczego lekarza ( a wiec
rowniez do jego pogladow ), z drugiej pacjent tez ma do tego prawo ( tak jak
Swiadkowie Jehowy np. ). Wiec tolerujmy sie nawzajem, badzmy etyczni, ale
nie narzucajmy sobie tego niepotrzebnymi nakazami etyczno-prawnymi. A
niestety te zmiany w kodeksie dazyly do podzialow. I dobrze ze tam nie
doszly.
Aha - a co do etyki i prawa. Nigdy nie bedzie etyki, jesli bedzie lamanie
prawa. Nigdy nie bedzie prawa, jesli nie bedziemy etyczni. To jest mocno
spojne, wiec na sile robic podzial tez nie mozna. Nie mozna stworzyc ( nawet
jesli to tylko sady kolezenskie itd ) stricte kodeksu etyki, ktory nie
bralby prawo pod uwage. W koncu nawet sama nazwa SAD KOLEZENSKI mowi, ze
chodzi o prawo. Bo skonczymy na paranoicznych przykladach, ze ktos wykonal
zabieg zakazany prawem, ale np wg kodeksu etyki nic sie nie stalo, poniewaz
on chcial, pacjent chcial, nikt nie zglasza uwag i zabieg przeprowadzony
prawidlowo.I wniosek bedzie, ze nie pozbawi sie go prawa wykonywania zawodu,
bo nie naruszyl kodeksu. Oczywiscie po wyroku sadowym to prawo mu sie
odbierze, ale etycznie bedzie on czysty. Paradoks, ale tak tez sie moze
zdarzyc. Oby nigdy.

casus

16. Data: 2003-09-20 19:08:31

Od: "Elizabeth" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> A co odpowiesz wszystkim czekajacym na sztuczne zaplodnienie?
Niepłodnośc została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za chorobę
społeczną. Przeciętny koszt jednego cyklu zapłodnienia pozaustrojowego
wynosi od 8 do 10 tys. zł. Znam kobietę, która zabieg zaliczyła 18 razy!!!!
Ostatni 18 raz był skuteczny:)
Problem niepłodności dotyczy od 13% - do 18% polskiego społeczeństwa.
Rządowy program na rzecz kobiet przewiduje dofinansowanie leczenia
niepłodności kobiet. Szczególy na stronie: www.rownystatus.gov.pl
Najlepiej leczą w Białymstoku i w Warszawie.

> Tylko dlatego, ze lobby katolickie w
> ramach "tolerancji swiatopogladowej" nie chce sie na to zgodzic!!!!
Kościół katolicki radzi rodzicom, którzy nie mają dzieci i są niepłodni żeby
ten fakt poprostu zaakceptowali i złączli się z krzyżem Pana, źródłem
wszelkiej duchowej płodności oraz zajeli się innymi waznymi posługami na
rzecz bliźniego. Kościół uważa, że dziecko nie jest czymś należnym, jest
darem od Boga. Nie ma czegos takiego jak prawo do dziecka. To dziecko
posiada prawo do tego, aby byc owocem właściwego aktu miłości małżeńskiej.
Kościól uważa, że zapłodnienie poza ustrojowe jest grzechem ponieważ:
- pobranie nasienia do badania następuje poprzez masturbację, której Kościół
nie akceptuje,
- zarodki obumieraja w trakcie leczenia, a argument, że tyle samo zarodków
umiera w naturze nie jest przyjmowany, bo naturze wolno, a człowiekowi nie
wolno ingerować i wyręczać Pana Boga,
- in-vitro jest technicznym sposobem poczęcia. Komórka jajowa łączy się z
plemnikiem poza ustrojem, a n ie po akcie miłości.
Wg teologii mężczyzna może oddać nasienie do badania nie popełniając grzechu
tylko poprzez wykonanie biopsji jąder, co oznacza, że za każdym razem trzeba
nacinać jądro, aby wydobyć z niego plemniki. To jedyna akceptowana przez
Kościól metoda.

> casus
Elizabeth

17. Data: 2003-09-20 19:18:54

Od: "Elizabeth" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "nosty" <n...@a...net.pl> napisal w wiadomosci
> Oto do jakich absurdow dochodzi kiedy sie nie oddziela skutecznie
> religii od panstwa...

Juz w XVIII w. John Lock w Traktacie o tolerancji zglosil postulat
neutralnosci swiatopogladowej panstwa. Stwierdzil w nim m.in. "oto istnieje
instytucja Kosciola, która posluguje sie jezykiem eschatologii zbawienia,
grzechów i cnót. I to jest jezyk, który obowiazuje nas w naszym zyciu
prywatnym, w naszych relacjach z bliskimi, byc moze w stosunkach z Bogiem.
Ale z dugiej strony istnieje panstwo, ktorego celem jest realizacja naszych
celów doczesnych. Panstwo powinno sie troszczyc o pomyslnosc naszego zycia,
zwiazana z dazeniem do szczescia. I powinno sie troszczyc o dobrobyt
spoleczny."

> pozdrawiam
> nosty
Pozdrawiam!
Elizabeth

18. Data: 2003-09-21 00:07:56

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elizabeth" <w...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
trzeba
> nacinać jądro, aby wydobyć z niego plemniki. To jedyna akceptowana przez

Czy Ty niekiedy czytasz Kobieto?
Bo mam wrazenie ze nie, i tylko potem walisz swoje - poczytaj moje posty, a
potem sie wypowiadaj, bo bladzisz....
Z reszta - z Toba nie polemizuje, bo widzisz tylko swoje i nic
wiecej...nawet jak ktos ma poglady zblizone do Twoich to i tak twierdzisz,
ze tylko Twoje jest doskonale....
Jesli siadziesz spokojnie i poczytasz, to co napisalem, to moze wyciagniesz
cos logicznego....
Tak czy siak,,,,,,ja w dyskusji z Toba EOT, bo nie ma sensu.......

casus

19. Data: 2003-09-21 06:33:32

Od: "Elizabeth" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Tak czy siak,,,,,,ja w dyskusji z Toba EOT, bo nie ma sensu.......

Niepotrzebnie cytowałeś całą moją wypowiedź i tak wiem, że jest bardzo
ważna:).Naprawdę doceniam Twoje zaangażowanie i dziękuję serdecznie za
merytoryczną wypowiedź. Zwaliła mnie z nóg! Zastanów się nad emocjami
odnosnie mojej osoby. Frustracje radziłabym wyładować w sporcie:), a nie na
ew. pacjentach!!!! Czy do Ciebie ktoś w ogóle przychodzi na wizyty?

casus
Elizabeth

20. Data: 2003-09-21 08:45:54

Od: "" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> odnosnie mojej osoby. Frustracje radziłabym wyładować w sporcie:), a nie na
> ew. pacjentach!!!! Czy do Ciebie ktoś w ogóle przychodzi na wizyty?

Prosze Szanownej Pani,
niepotrzebnie obraza Pani lekarza, ktory na tej grupie pomaga ludziom zrozumiec
rozne sprawy. Posadza go Pani o emocje, ktorych u Pani nie brak. Od dawna w
dyskusjach prezentuje Pani to, co mozna nazwac jednym slowkiem -
zacietrzewienie.

Tomasz

prawo jazdy
Bilans 15 latka