Moje wiśniowe boje z procentami - ciąg dalszy :P

1. Data: 2007-03-09 15:58:35

Temat: Moje wiśniowe boje z procentami - ciąg dalszy :P
Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak napisałem we wcześniejszym poście, tak też zrobiłem.
Do 0,5 litra zrobionego w zeszłym roku soku wiśniowego (40 dag cukru
na 1 litr wyciśniętego soku w sokowniku parowym, pasteryzowany przez 5
minut) dodałem jeszcze 60 dag cukru (wspominałem już, że lubię napitki
szatańsko słodkie i również tak samo mocne) i podgrzałem do
rozpuszczenia na malutkim ogniu - cały cukier rozpuścił się elegancko.
Do ciepłego jeszcze soku powoli dolałem 1 litr spirytusu i po
przestudzeniu przelałem w butelki.
Płyn miał przepiękny rubinowy kolorek i przejrzystość.
Kilka dni później zajrzałem do barku i oto, co zobaczyłem - na dnie
każdej butelki wytrąciła się około centymetrowa warstwa cukru, która
teraz zrobiła się twarda jak skała i ani jej nie można ruszyć.
Obawiałem się, wspomnianej wcześniej przez Koleżankę, galaretki na
wierzchu, a tu okazało się, że pojawił się cukier na dnie.

I teraz moje pytania :

1. Co ja takiego zrobiłem źle ? Bo wcześniej już robiłem takie rzeczy
i raczej nie chodzi tu o nadmiar cukru, bo ten rozpuszczał się za
każdym razem dokumentnie i potem nie wytrącał.

2. Jak pozbyć się tej warstewki cukru z dna i sprawić, aby rozpuściła
się ona w mojej miksturze już na stałe ?

Tak to jest kiedy facet nie ma zielonego pojęcia o kulinariach, a chce
sobie sam dogodzić :D

Pozdrawiam, Rostov

2. Data: 2007-03-09 16:05:09

Temat: Re: Moje wiśniowe boje z procentami - ciąg dalszy :P
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Rostov" <r...@o...pl> wrote in message
s.com...

Nic złego się nie stało, nadmiar cukru skrystalizował - za malo wody.
Proponuję dolać litr spirta rozrobionego woda z filtra RO w proporcji 1:1...
No, w ostateczności pół litra z pół litrem wody (ta wojda najpierw na
cukier).
Przelać napój do balona lub słoja, a na cukier wlać odrobinę wody i
podgrzać w ciepłej wodzie aż do rozpuszczenia się cukru, a zawartość dolać
do reszty.

3. Data: 2007-03-09 16:38:33

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le vendredi 9 mars 2007 ŕ 16:58:35, dans
<1...@3...googlegroups.co
m> vous écriviez :

> 1. Co ja takiego zrobiłem źle ? Bo wcześniej już robiłem takie rzeczy
> i raczej nie chodzi tu o nadmiar cukru, bo ten rozpuszczał się za
> każdym razem dokumentnie i potem nie wytrącał.

Nic nie zrobiles zle, po prostu roztwor nasycony, i tyle.
Dla X ilosci plynu istnieje Y ilosc cukru ktora mozesz rozpuscic.
Stosunek X/Y zalezy od temperatury, wiec cukier sie wytracil po
ochlodzeniu plynu.

> 2. Jak pozbyć się tej warstewki cukru z dna i sprawić, aby rozpuściła
> się ona w mojej miksturze już na stałe ?

Dolac plynu (soku lub spirytusu, do wyboru).

> Tak to jest kiedy facet nie ma zielonego pojęcia o kulinariach, a chce
> sobie sam dogodzić :D

To raczej nie kulinaria tylko chemia fizyczna...

Ewcia

--
Niesz

4. Data: 2007-03-09 17:18:42

Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

Świadomie, albo i nie Ewa (siostra Ani) N. napisał(a):

> Nic nie zrobiles zle, po prostu roztwor nasycony, i tyle.
> Dla X ilosci plynu istnieje Y ilosc cukru ktora mozesz rozpuscic.

Ja tam chemik nie jestem, ale IMO przesycenie wodnego roztworu cukru
nie występuje, moge sie mylić, ale kiedyś syropy dla pszczół mieszałem
;)

To raczej jakaś zależność "spirytusowa" ;)

Pozdrawiam.
--
Sławomir Frąc- Braniewo LRU #271189 *Polska Grupa Freesco*
http://foto.sztrandek.int.pl jid:panta_rei(at)jabber.org

5. Data: 2007-03-09 17:28:22

Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

No właśnie problem jest w tym, że ja już kiedyś robiłem nalewkę w
takich proporcjach :
wyciąg ze skórek mandarynek zalanych spirytusem - 1 litr + syrop (80
dag cukru na 0,5 litra wody)
i nic takiego się nie działo :(

6. Data: 2007-03-09 19:16:09

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le vendredi 9 mars 2007 ŕ 18:18:42, dans <s...@c...znajdzie>
vous écriviez :

> Ja tam chemik nie jestem, ale IMO przesycenie wodnego roztworu cukru
> nie występuje, moge sie mylić, ale kiedyś syropy dla pszczół mieszałem
> ;)

Przesycenie jako takie w ogole w przyrodzie nie wystepuje, potrzeba
specjalnych okolicznosci.

> To raczej jakaś zależność "spirytusowa" ;)

Tysz tak podejrzewam : nie wiem jak do tego doszlo, ale Rostov opisal
zjawisko ktore na przesycenie wyglada... podejrzewam ze jednak
reakcja ze spirytusem.

Ewcia,
tysz nie-chemik

--
Niesz

7. Data: 2007-03-09 19:19:56

Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

czyli jaki wniosek ogólny ?
za dużo cukru jednak ? :P

8. Data: 2007-03-09 19:55:11

Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

Świadomie, albo i nie Rostov napisał(a):

> czyli jaki wniosek ogólny ?
> za dużo cukru jednak ? :P

za dużo "śpirytusu" ;)

Pozdrawiam.

9. Data: 2007-03-09 20:33:10

Od: "JaMyszka" <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 9 Mar, 20:19, "Rostov" wrote:
> czyli jaki wniosek ogólny ?
> za dużo cukru jednak ? :P

I oto jest pytanie!
Bo parę kropli alkoholu wystarczy, by mi się płatki róży nie
zcukrzyły. Wystarczy też niewiele owych magicznych kropel, by w stanie
płynnym utrzymać skórki pomarańczowe - a jedne i drugie do herbaty
używam.
A jeszcze ktoś zdradzał tu na prk, że w ten sposób zabezpiecza
rodzynki do lodów.
No więc: - co jest grane?!

--
Pozdrawiam :)
JM

10. Data: 2007-03-10 09:42:44

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

panta_rei <j...@c...znajdzie> writes:

> Ja tam chemik nie jestem, ale IMO przesycenie wodnego roztworu cukru
> nie występuje, moge sie mylić, ale kiedyś syropy dla pszczół mieszałem

To nie jest tak, ze mozna nieskonczenie wiele cukru wsypac... W 20
stopniach C w litrze wody mozna rozpuscic 2 kilo cukru.

Nie wiem, jak na to wplywa spirytus.

MJ

He...he
Gdzie mogę kupić szybkowar tefal CLIPSO?
Kuchnia "Amica Silver GHS 74212"
jak upiec sernik wiedeński?
co kiedy rośnie? :)