Nasiona klonów

1. Data: 2002-01-24 14:16:51

Temat: Nasiona klonów
Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pytanie właściwie do Jacka.
Zamówione nasiona klonów (i nie tylko) dotrą być może w końcu lutego, może w
marcu. Stratyfikacja - nie pamiętam, ale może trwać ponad 100 dni. Przed
zimą rośliny ledwie zaczną kiełkować. Czekać z przygotowaniem nasion do
jesieni i siać na przyszłą wiosnę? Jak długo można przechowywać nasiona
klonów na sucho?

Pozdrawiam,
Anula
e-mail: a...@p...wp.pl

2. Data: 2002-01-25 22:37:56

Temat: Re: Nasiona klonów
Od: "Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Temat nasion pojawia sie znowu jak jest coraz bliżej dostaw z Florpaku czy
Dendronu
Najlepiej oczywiście naśladować naturę. Jest to najlepsza droga.
W przypadku klonów a jest ich rozmaitość. Różne gatunki ( na pewno grubo
ponad setke) maja swoje indywidualne wymagania.
Inne acer negundo, inne acer palmatum jeszcze inne acer rubrum i tak dalej.
Domyślam sie , że zamówienie dotyczy klonów palmowych , japońskich tych
bardziej atrakcyjnych.
Nasiona klonów można przechowywac na sucho temperatura około +5 stopni przy
stratach dwuletnich rzędu 20 do 30 % .
Ale metoda wysiewania na drugi rok po po przechowywaniu - zadołowaniu przez
lato nie jest najlepszym rozwiązaniem.
W razie potrzeby te nudne szczegóły prześle na priv.

Ale tak praktycznie ...
Otrzymane nasiona w lutym lub w pierwszych dniach marca pakuje do lodówki na
samo dno ( konieczne uświadomienie tego faktu całej rodzine by "przypadkiem
" nie zostały wyrzucone bo za mało miejsca na marchewke czy pory) Nasiona
klonów palmowych maja siłę kiełkowania słabowatą.
I wczesną wiosna wysiewam tak prędko jak tylko można .( marzec kwiecień )
Zazwyczaj na drugi rok przeleguje niewiele nasion.
Jak do tej pory klony kiełkuja i rosną.

Jzeli chodzi o magie ogrodów to podejrzewam , ze nie dotrzymanie obietnicy
Jagodzie i Bogusławowi w sprawie prenumeraty i egz autorskich jest
spowodowane faktem, że ta młoda redktor po prostu myśłała tylko o swym
macierzyństwie i sprawe po prostu zaniedbała ..w obliczu nowych wyzwań
przyrody....
Umawiała się również na spotkanie w moich ogrodach ale z powodu nie
dokończonej przebudowy ogródka wodnego jesienia 2001 spotkanie odwołałem.

Uszanowanie
Jacek

3. Data: 2002-01-28 08:35:13

Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Kaliszan napisał:
>(...) Domyślam sie , że zamówienie dotyczy klonów palmowych , japońskich
tych
> bardziej atrakcyjnych.

Oczywiście :-)) okrągłolistny, palmowy i ginnala.

> I wczesną wiosna wysiewam tak prędko jak tylko można .( marzec kwiecień )
> Zazwyczaj na drugi rok przeleguje niewiele nasion.
> Jak do tej pory klony kiełkuja i rosną.

To się zdziwiłam. A spotykałam się raczej z ostrzeżeniami, że bez
stratyfikacji ani rusz.
Jeśli pozwolisz, będę pytać o szczegóły, jeśli nic mi w tym roku nie
wyjdzie.
Dzięki za odzew,

Pozdrawiam, Anula

magia ogrodow