Niby banał- jak zwentylować piwnicę?

1. Data: 2014-12-03 19:31:02

Temat: Niby banał- jak zwentylować piwnicę?
Od: Frez <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Piwnica mocno użytkowa,standard mieszkaniowy, kafelki, panelki etc.
Zamontowałem natrysk w odległości ok. 3,5-4m od ściany
okiennej.Wentylacja na dach niemożliwa.Wywalę więc otwór w ściance, ok
1m nad ziemią, wsadzę wentylator i będę wyciągał parę wodną na zewnątrz.
Ale:
1. Gdzie umieścić wentylator- na początku rury, czyli w pobliżu źródła
pary, czy u wylotu, w ścianie?
2. Rurę (przewód wentylacyjny) ciągnąć aż w rejon prysznica, czy
zamontować tylko wylot na ścianie frontowej?
Boję się,żeby mi się w rurze nie skraplała para, czy olać to?
3. Wymusić jakiś obieg powietrza z domowym? ( ew. zapachy są pomijalne)

Dylemat wywodzi się z dziwnego środowiska piwnicznego- latem jest tam na
tyle wilgotno,że ciuchy słabo schną, zimą z grzejnikiem całkiem ok.
Klatka schodowa piwnicy łączy się bezpośrednio z mieszkaniem-ale na
schodach jest termoklina: powietrze piwniczne nie chce się mieszać z
domowym, nawet jak to ostatnie jest chłodniejsze...hmmmm

2. Data: 2014-12-03 20:37:52

Temat: Re: Niby banał- jak zwentylować piwnicę?
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 03 Dec 2014 19:31:02 +0100, Frez napisał(a):

> [...]
> schodach jest termoklina: powietrze piwniczne nie chce się mieszać z
> domowym, nawet jak to ostatnie jest chłodniejsze...hmmmm

Czy dom jest na pochyłości?
Przyczyną wilgoci może być ukryty ciek obok lub pod piwnicą<=>stałe
chłodzenie ścian i powietrza w piwnicy<=>letnie skraplanie się wilgoci
(zimą jest lepiej, bo grzejesz)<=>latem stale podwyższona wilgotność(ciuchy
nie schną).
Znajomy tak ma, bo jak się "po ptokach" okazało dom jest posadowiony na
skale, a po tej skale, ale pod domem, biegnie okresowy podpowierzchniowy
ciek wodny, który powoduje zawilgocenie i schładzanie fundamentów/ścian od
zewnątrz - więc latem piwnica mu pleśnieje bo się skrapla wilgoć z całego
domu, a zimą nie, bo zimą grzeją tam kaloryfery i jest wentylacja.

3. Data: 2014-12-03 20:53:29

Od: Frez <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-12-03 20:37, XL pisze:

> Przyczyną wilgoci może być ukryty ciek obok
lub pod piwnicą<=>stałe
Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.
> chłodzenie ścian i powietrza w piwnicy<=>letnie skraplanie się wilgoci
Prawda,części ścian nie odizolowałem, bo się do ich zewnętrza nie
dokopię.Może okleję wewnątrz....?

> (zimą jest lepiej, bo grzejesz)<=>latem stale podwyższona wilgotność(ciuchy
> nie schną).
Prawda.

> [...]
> zewnątrz - więc latem piwnica mu pleśnieje bo się skrapla wilgoć z całego
> domu, a zimą nie, bo zimą grzeją tam kaloryfery i jest wentylacja.
Pleśni nie mam, odpukać i raczej nie powinno być, ale temat z powyżej
nadal mam nierozwiązany

4. Data: 2014-12-03 21:14:30

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 03 Dec 2014 20:53:29 +0100, Frez napisał(a):

> lub pod piwnicą<=>stałe
> Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.

No widzisz, trafiłam. Może jest jeszcze inny lub jakieś podsiąkanie?

> Prawda,części ścian nie odizolowałem, bo się do ich zewnętrza nie
> dokopię.Może okleję wewnątrz....?

Niby jak chcesz od wewnątrz odizolować dom atywilgociowo/termicznie? Tak
się nie robi, bo to sensu ni ma, zawsze podsiąknie/wychłodzi się, tylko
coraz dalej. Przynajmniej do najbliższej warstwy izolacyjnej poziomej.

> Prawda.

> Pleśni nie mam, odpukać i raczej nie powinno być,

Póki wietrzysz. U znajomego jest. Tzn teraz mniej, bo sam na to nie wpadł,
żeby trzymać okna rozszczelnione lub wręcz uchylone tam - mój mąż mu
podpowiedział i odkąd to robi,jest OK, ale dłuuuuugo nic nie trafiało, bo
facet z fizyką na bakier.

> ale temat z powyżej
> nadal mam nierozwiązany

Bo to wcale nie jest łatwa sprawa - poszukaj na forum Muratora może...

5. Data: 2014-12-03 21:20:47

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> lub pod piwnicą<=>stałe
> Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.

Aha, i przyczyna może być też taka, że (prócz cieku swoją drogą) część
domu/piwnicy (ta bardziej zagłębiona w pochyłości) jest od strony północnej
i/lub zachodniej i tam bardziej się wychładza od gruntu, który jest tam
zimny = zacieniony = najmniej nasłoneczniony przez większość dnia i roku -
stąd zwiększone skraplanie w tej części.

No ale rozwiazania Ci nadal nie podam, bo nie znam. Jedyne co można na
bieżąco, to grzać i wietrzyć, ale chyba nie o to Ci chodzi.

6. Data: 2014-12-03 21:22:33

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 3 Dec 2014 21:20:47 +0100, XL napisał(a):

> [...]
> zimny = zacieniony = najmniej nasłoneczniony przez większość dnia i roku -
> stąd zwiększone skraplanie w tej części.

oprócz zrobienia całkowitej izolacji wilgociowej i termicznej fundamentów z
zewnątrz, oczywiście

> bo nie znam. Jedyne co można na
> bieżąco, to grzać i wietrzyć, ale chyba nie o to Ci chodzi.

j.w.

7. Data: 2014-12-04 17:56:33

Od: Frez <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-12-03 21:22, XL pisze:
> Dnia Wed, 3 Dec 2014 21:20:47 +0100, XL napisał(a):

Fundamenty zrobione, suche 15cm styropianu.
Rzeczywiście bardziej mnie nurtuje sprawa wentylacji, wentylatora
kanałów i dodatkowej pary.....

8. Data: 2014-12-05 10:39:29

Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Frez wrote:
> [...]
> zewnątrz. Ale:
> 1. Gdzie umieścić wentylator- na początku rury, czyli w pobliżu

wszystko jedno gdzie ale najciszej będzie kanałowy w murze

> 2. Rurę (przewód wentylacyjny) ciągnąć aż w rejon prysznica, czy
> zamontować tylko wylot na ścianie frontowej?
> Boję się,żeby mi się w rurze nie skraplała para, czy olać to?

woda może się skraplać ale większość to olewa

> 3. Wymusić jakiś obieg powietrza z domowym? ( ew. zapachy są
> pomijalne)

otwory w drzwiach albo szczelina pod nimi wystarczy

> [...]
> schodach jest termoklina: powietrze piwniczne nie chce się mieszać z
> domowym, nawet jak to ostatnie jest chłodniejsze...hmmmm

zimne zawsze idzie do dołu :)
trzeba zacząć grzać :) a latem delektować się darmową klimą :)
niestety zwiększona wentylacja może spowodować że woda będzie się
skraplać na ścianach zewnętrznych - taki urok
jeszcze jedno - ważne jest zakończenie wyciągu na zewnątrz, nie może
to być rura w bok bo wiatr będzie nawiewał powietrze do środka, dobrze
się sprawdza wywietrzak o kształcie litery H lub jego okrojona wersja
w kształcie litery I

9. Data: 2014-12-05 12:10:17

Od: Przesmiewca <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jeffrey" <s...@w...onet.pl> napisał(a):

> [...]
>to być rura w bok bo wiatr będzie nawiewał powietrze do środka, dobrze
>się sprawdza wywietrzak o kształcie litery H lub jego okrojona wersja

warto tez pamietac o pochyleniu rury, zeby skropliny splywaly a nie gdzies
zalegaly losowo w srodku

wentylator w srodku bedzie mniej narazony na skrajne parametry otoczenia,
za to na zewnatrz prawdopodobnie bedzie ciszej (chociaz przy silnym ciagu moze
powstac efekt huczenia u wejscia kanalu)

10. Data: 2014-12-06 21:34:43

Od: Frez <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za konstruktywne podpowiedzi !

ile wam idzie gazu miesiecznie przy plusowych i minus temp ??
Ekolo!
przewiew od zamknietego okna
Ile miejsca na drzwi przesuwne szafy
Wiercenie prostopadłe w płytach meblowych