Niedobór potasu - dlaczego?

1. Data: 2005-06-27 20:27:41

Temat: Niedobór potasu - dlaczego?
Od: "wektor" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Jakie moga byc przyczyny niedoboru potasu? Z pozoru banalne pytanie ale w moim
przypadku nie takie oczywiste. Okolo poltora roku temu zaczely sie u mnie
sporadyczne problemy sercowe, ktore z czasem zaczely sie nasilac. W koncu przy,
ktorejs z kolejnych wizyt u lekarza zbadano mi poziom elektrolitow i okazalo
sie, ze mam niski poziom potasu (niewiele ponizej normy). Niewatpliwie cos bylo
na rzeczy bowiem niemal od pierwszej tabletki (Kalipoz czy jakos podobnie,
dokladnie nie pamietam, takie w rozowej oslonce stopniowo rozkladajace sie)
odzylem i moje samopoczucie znacznie sie poprawilo. Od tego czasu z przerwami
suplementuje potas, zmienilem diete (duzo warzyw, owocow <zwlaszcza banany>),
zaprzestalem picia kawy (nie pilem jej wczesnie duzo), pije sporo wody
mineralnej (~3litry/dziennie) itp. Mimo to wciaz musze brac tabletki (Aspargin
lub Magne-balance) gdyz gdy tego nie czynie od razu samopoczucie sie pogarsza i
wracaja objawy niedoboru (zwlaszcza w okresie wiekszych stresow i mniejszej
ilosci snu typu sesja itp. ale nie tylko). Na szczescie nauczylem sie je
rozpoznawac i ich pojawienie sie nie powoduje juz takiego stresu jak na
poczatku gdy nie wiedzialem co mi jest. Mimo to, zastanawia mnie ta sytuacja
gdyz to chyba nie jest normalne. Czy ktos z szanownych grupowiczow moglby mi
cos poradzic, na cos uczulic ewentualnie uspokoic? Troszke o sobie: mezczyzna,
20 lat, 179cm, 68kg, bez nalogow. Czy powyzsze problemy moga byc zwiazane z
jakimis zaburzeniami zwiazanymi z dorastaniem i byc moze z czasem z
nich "wyrosne"?

Pozdrawiam
wektor

P.S. Czy przy okazji badania poziomu potasu i magnezu powinienem rowniez
sprawdzic poziom wapnia?

2. Data: 2005-06-27 22:00:39

Temat: Re: Niedobór potasu - dlaczego?
Od: "Latet" <d...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jakie moga byc przyczyny niedoboru potasu?

http://www.pharmanet.com.pl/infomedica/1998/nr25.asp

Tabela II. Przyczyny hipokaliemi
1. Niedostateczna podaż w diecie (rzadko)

2. Nadmierna utrata z moczem
a. leki (diuretyki, sterydy, amfoterycyna B, penicylina )
b. hiperaldosteronizm pierwotny
c. hiperaldosteronizm wtórny (nadciśnienie naczyniowo-nerkowe, zespół
nerczycowy,
niewydolność krążenia, marskość wątroby)
d. "potassium wasting syndrome" (odmiedniczkowe zapalenie nerek)
e. dysfunkcje cewkowe (zespół Barttera, kwasica cewkowa)
f. kwasica ketonowa

3. Nadmierna utrata przez przewód pokarmowy (wymioty, biegunki,
przetoki pooperacyjne, środki przeczyszczające)

4. Transmineralizacja (K+ dokomórkowo)
a. Zasadowica oddechowa i metaboliczna
b. Leczenie insuliną
c. Leczenie beta-2 mimetykami
d. Lecznie witaminą B12

Pozdrawiam,
latet (znający na własnej skórze problemy z poziomem potasu)

3. Data: 2005-06-28 18:09:13

Od: "wektor" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> http://www.pharmanet.com.pl/infomedica/1998/nr25.asp

Dzieki serdeczne. Zapoznalem sie z powyzszym linkiem. Szczegolna moja uwage
przykulo zdanie:
"Dość rozpowszechnione preparaty asparaginianu potasu, przewidziane raczej jako
leczenie wspomagające w zaburzeniach neurologicznych wieku starszego, nie
stanowią skutecznej suplementacji potasu i nie są polecane."
Hmm... w takim razie po co lykam te tabletki w ilosci 4-5 dziennie. W tym
tygodniu jeszcze bede mial badanie potasu we krwi. Jesli znowu bedzie
oscylowalo blisko dolnej granicy normy poprosze lekarza o Kalipoz.
Piszesz o wlasnych problemach podobnych do moich. Co moglbys mi teraz polecic?
O jakie badania powinienem zabiegac? Ogolnie czy powinienem sie ta sprawa
powaznie zajac czy moge poczekac przez 2 miesiace (wyjazd wakacyjny) przy
zalozeniu, ze przez ten okres bede bral wspomniany juz Kalipoz? Wiekszych
dolegliwosci nie mam, czasami czuje oslabienie, sporadyczne mocniejsze bicie
serca lub/i wypieki na twarzy.

Pozdrawiam
wektor

Przegryziony język u 2 latka