Ochrona zdrowia psychicznego.

1. Data: 2000-07-31 17:10:36

Temat: Ochrona zdrowia psychicznego.
Od: "Renata M." <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Czesc.
Potrzebuje opinii praktykow .
Problem dotyczy art 29 i art 30ustawy ,, o ochronie zdrowia psychicznego".
Z brzmienia tych artykulow wynikaloby ,ze osoba z zaburzeniami psychicznymi
moze byc przyjeta ,do szpitala psychiatrycznego za zgoda sadu opiekunczego,
ktory to sad rozpatruje sprawe na wniosek ( art 29). Do wniosku dolacza sie
,, swiadectwo lekarza psychiatry szczegolowo uzasadniajace potrzebe leczenia
w szpitalu psychiatrycznym '' (art 30 ). W razie braku w/w swiadectwa
sad zwraca wniosek( art 30). Wynikaloby z tego , ze najpierw trzeba miec
swiadectwo lekarza psychiatry , ktore to trzeba dolaczyc do wniosku ,
prawda?.
Jednak jeden z lekarzy psychiatrow z ktorym rozmawialam powiedzial mi,
ze sklada sie wnisek do sadu a sad ,, z urzedu '' wystepuje do bieglego
ktory
wydaje swiadectwo . Wiec jak to w koncu jest ? Sad sie wszystkim zajmuje
czy osoba uprawniona do zlozenia wniosku ?
Pozdrawiam
Renata

2. Data: 2000-08-01 18:34:16

Temat: Re: Ochrona zdrowia psychicznego.
Od: "Filip Wojciechowski" <f...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Renata M." napisał :
> [...]

Wynikaloby z tego , ze najpierw trzeba miec
> swiadectwo lekarza psychiatry , ktore to trzeba dolaczyc do wniosku ,
Tak wynika.Tryb art. 30.1 wyraźnie mówi o świadectwie lekarza psychiatry.
Pkt. 2 tego samego art. mówi ,że ma takie świadectwo wydać na uzasadnione
żądanie "osoby lub uprawnionego do zgłoszenia wniosku o ..." .Uprawnieni
wymienieni są w art. 29.2. Ponadto zwrot "faktycznie sprawujący opiekę" to
także każda osoba bliska, która w konkretnych warunkach wykonuje wszystkie
obowiązki związane z opieką. Nawet z orzecznictwa SN (1997) wynika ,że sąd
opiekuńczy wydaje orzeczenie o potrzebie umieszczenia osoby w szpitalu
psychiatrycznym wyłącznie wtedy, gdy "dołączona do wniosku opinia nie
zostanie podważona w toku postępowania."
Jest do tego wszystkiego rozporządzenie wykonawcze MZiOS z 32.12.1995
(Dz.U. Nr 150 /1995) , w którym są szczegóły do opisanej przez Ciebie
sprawy.Jest tam nawet elegancki wzór skierowania do do szpitala
psychiatrycznego.
> Jednak jeden z lekarzy psychiatrow z ktorym rozmawialam powiedzial mi,
> ze sklada sie wnisek do sadu a sad ,, z urzedu '' wystepuje do bieglego
> ktory
> wydaje swiadectwo .
Czy większość lekarzy tak się zna na prawie , jak większość prawników na
medycynie ? :-))

--
Kłaniam się
Filip Wojciechowski

3. Data: 2000-08-02 16:21:15

Temat: Odp: Ochrona zdrowia psychicznego.
Od: "Andrzej K." <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Renata M. <r...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:gqih5.36$y...@n...tpnet.pl...

> wydaje swiadectwo . Wiec jak to w koncu jest ? Sad sie wszystkim zajmuje
> czy osoba uprawniona do zlozenia wniosku ?
> Pozdrawiam
> Renata

Na 100% Ty masz racje . Ja z kolei mam inne pytanie:
- Czy uzyskanie prawomocnego postanowienia o ktorym mowi art29
,,ustawy psychiatrycznej" jest rownoznaczne z nakazem przyjecia takiej
osoby do szpitala , tzn czy szpital mimo , ze mu sie pokaze takie
postanowienie (a wzgledu zdrowotne tego wymagaja )moze nie przyjac
chorego ?

4. Data: 2000-08-02 17:41:25

Od: "Filip Wojciechowski" <f...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej K." napisał
> [...]
> osoby do szpitala , tzn czy szpital mimo , ze mu sie pokaze takie
> postanowienie (a wzgledu zdrowotne tego wymagaja )moze nie przyjac

Tryb art. 29 podobnie jak art. 23 dotyczą tylko uchylenia wymogu zgody
pacjenta.Poza tym przecież muszą być spełnione łącznie 2 warunki ; nie tylko
zgoda sądu , ale i świadectwo psychiatry. Wydaje się ,że szpital nie
powinien odmówić ; wchodziłyby tu w grę
zasady ogólne ; przepisy o sytuacjach w których lekarz może odmówić leczenia
umieszczone w ustawie o zawodzie lekarza oraz prawie korporacyjnym , czyli
kodeksie etyki lekarskiej.Jeżeli postanowienie uzyskane zostało na podstawie
art. 29 a dokładniej art. 29.1 pkt 1 wtedy w zasadzie na pewno możemy
zakładać ,że zachodzi sytuacja z art 30 ustawy o zawodzie lekarza (obowiązek
niesienia pomocy).Konsekwencji odmowy przyjęcia do szpitala na podstawie w/w
postanowienia ale opartego już na dyspozycji art. 29.1 pkt 2 już nie jestem
taki pewien , chociaż podejrzewam ,że też szpital nie może.

--
Kłaniam się
Filip Wojciechowski

achalasia kardiae
wlosy, peruki, treski...
Dla osób z problemami
ALAT
PILNE !!! Jak zatrzymać krwotok z pękniętego hemoroida???