[było] Sectral i przewlekła niewydolność krązenia

1. Data: 2005-12-14 09:04:00

Temat: [było] Sectral i przewlekła niewydolność krązenia
Od: "dantoma" <d...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

za Waszymi cennymi radami dotarłem do artykułu:

http://www.mp.pl/artykuly/index.php?aid=27134&_tc=EA
E4E1B12D3849029A866D5097
5A4324

I po zapoznaniu się z treścią po prostu
poszedłem (z całym wydrukiem 21 stron!)
do lekarza 1-go kontaktu po receptę na Metocard.
Dostałem ją od razu i 80-cio letnia chora
( m.inn. insufficientia circulatoria NYHA III) już do 7-miu dni
bierze 2x25 mg.
I zaburzenia rytmu serca ustąpiły, a duszności się
nie nasiliły. W poniedziałek pójdę po
następną receptę. Ale czy prosić o leki z grupy ARB?
Choć zalecany jest spironolakton to mam obawy o
podwyższony potas (kreatynina 2,6).
Co mnie w tym artykule jeszcze zastanowiło?
To rola izosorbidu w tej chorobie. Chora miała zalecane
dawki 2x 50 mg- choć nie miała zawału. Lekarz
argumetował to w taki mniej wiecej sposób- chora ma
i tak podwyższone ciścienie napełnienia a Effox to
ciśnienie obniża- a ponoć nie wiąze się to z ciśnieniem krwi RR.
Nie miała przy tym (oprócz EKG) ŻADNYCH badań np. echo serca.
"I tak ma podwyższone"- twierdzi lekarz 1-go kontaktu.
Ponoć takie badanie zleca JEDYNIE kardiolog- ale czy to prawda??
Tymczasem w cytowanym artykule rola izosorbidu
jest określona jako "pomocnicza"
Czy w związku z tym zmniejszyć ten Effox do 1x50?
Jaka jest prawda?
Lekarz 1-go kontaktu dosłownie wpada do chorej na 5 minut
(nie jest już zdolna iść sama do przychodni) i gdy
się sprawy na miejscu nie przypilnuje, to lekarz już wychodzi do
innego chorego.

Dziękuję.

2. Data: 2005-12-14 20:30:05

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 14 Dec 2005, dantoma wrote:

> Ponoć takie badanie zleca JEDYNIE kardiolog- ale czy to prawda??

prawda, dziwie sie, ze tego nie wiesz. Badanie
echokardiograficzne jest badanie specjalistycznym
zlecanym przez konsultujacego kardiologa.

> [...]
> (nie jest już zdolna iść sama do przychodni) i gdy
> się sprawy na miejscu nie przypilnuje, to lekarz już wychodzi do

patrzac dokladnie na to co piszesz - odpowiedzialnie moge
napisac tylko tyle: rozumiem, ze duzo czytasz na ten temat
i masz faktycznie wieksza niz przecietnie na ten temat
wiedze ALE!!! niestety - jesli chcesz ta osobe leczyc
sam to musisz zapisac sie na studia medyczne i je skonczyc
(chociaz regula jest to, ze swojej rodziny sie nie leczy,
wiec odpowiedzialnie nawet, jesli bys skonczyl studia nie
powinienes tego robic - ja swojej rodziny nie lecze)
albo raczej nie staraj sie sugerowac lekarzom,co maja
zapisywac tylko polegaj na ich wiedzy i doswiadczeniu.
Uwazam tak, ze jesli z jakiejs przyczyny nie chcesz
aby chorego leczyl dany lekarz pierwszego kontaktu
to nie kontestuj jego umiejetnosci, bo moze byc
to dobry lekarz i te przyslowiowe 5 minut wystarcza
mu do zorientowania sie jakie korekty w leczeniu
zrobic - ale po prostu zmien lekarza.
Bedzie to bardziej konstruktywne niz "wieszanie
psow" na tym lekarzu, ktory do tej pory opiekowal
sie chorym. Lekarz tez czlowiek i ma rozny
temperament. Jesli temperament tego lekarza Ci
nie odpowiada - zmien - akturat w przypadku
lekarza pierwszego kontaktu mozesz zmienic - masz
do tego prawo

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz http://www.am.torun.pl PGP Key IDs:

3. Data: 2005-12-15 15:17:37

Od: "dantoma" <d...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych
napisał:P...@d...a
m.torun.pl...
.

> [...]
> i masz faktycznie wieksza niz przecietnie na ten temat
> wiedze ALE!!! niestety - jesli chcesz ta osobe leczyc

ja nikogo nie chcę leczyć, nie mam takich ambicji.
Chora jest pod opieką nefrologa i internisty. A Ci nie
byli w stanie zrobić nic, aby poprawić jakość życia
(zmniiejszenie duszności przy lekkim wysiłku- powolny
spacer 300-400 metrów dziennie). Jeśli osoba chora
przejdzie taki dystans w 40 minut i wraca bardzo
zmęczona do domu to ma oczywistą niechęć do wychodzenia.
A to rodzi problemy z wypróżnieniami, nadwagą i dalszym
pogarszaniem zdrowia.
A do tego chora ma uporczywe bóle głowy (od mocznicy)
bóle "korzonkowe" z tytulu kompresyjnego złamania 3 kręgów,
czy osteoporozy
Przez pół roku lekarze przepisywali Oxycardil 120,
choć nie było po tym leku jakiejkolwiek poprawy.
Nadal nawracały migotania przedsionków, narastało zmęczenie.
Lekarzew to widzieli, ale przepisywali nadal.
I w takiej sytuacji pozostaje alternatywa- albo przyjąć
że tak już musi być i nic się (poza opieką hospicyjną)
nie da zrobić, albo jeszcze powalczyć.
A rzeczywistość jest taka, że jedynym wyborem leczenia
i lekarza jest ... brak wyboru. Zwłaszcza w takim okresie jak teraz,
gdy limity są powyczerpywane i pozostaje szpital.
Tylko do tego wszystkiego brakuje zarażenia się jakimiś bakteriami
i zachorowanie na zapalenie płuc- co tu praktycznie równa
się zgonem.
Stąd i obawy chorej do pójścia do szpitala, poza tym
każdy ma prawo chcieć umrzeć we własnym łóżku.
Oby się tylko przy tym za bardzo nie nacierpieć.
A ja też chciałbym mieś spokojne sumienie, że
nie pominąłem niczego, co mogłby pomóc
a jest w zasięgu i może być w takich anie
innych realiach zastosowane.

Dziękuję za pomoc.
D.

4. Data: 2005-12-15 16:20:53

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 15 Dec 2005, dantoma wrote:

> [...]
> i lekarza jest ... brak wyboru. Zwłaszcza w takim okresie jak teraz,
> gdy limity są powyczerpywane i pozostaje szpital.

piszesz bardzo emocjonalnie ale rozumiem, ze chodzi o
osobe, ktora ma znaczna nadwage i zespol metaboliczny
i w nastepstwie tego doszlo do nieodwracalnych konsekwencji
zdrowotnych takich jak: nadcisnienia i niewydolnosci
nerek, cukrzycy (moze jest to nefropatia cukrzycowa?),
kompresyjne zlamanie trzech kregow i prawdopodobnie
niewydolnosc krazeniowo-oddechowa
Mozliwosci uzyskania zadowalajacego komfortu zycia
u takiej osoby niestety sa bardzo niewielkie.
Jest to bardziej zlozony problem niz zamiana jednego
nitratu na drugi czy beta-blokera na calcium-bloker.

Jesli jest kompresyjne zlamanie trzech kregow
to niestety dolegliwosci bolowe beda sie zdarzac -
czasami pomaga uzywanie gorsetu ale z doswiadczenia
wiem, ze pacjenci nie chca go uzywac

Nie ma cudownego leku bedacego w stanie utrzymac
rytm zatokowy. Innymi slowy czasami trzeba sie pogodzic
z tym, ze chory bedzie mial migotanie przedsionkow.
Wszystko zalezy od tego, czy uda sie utrzymac stabilnosc
przedsionkow.

> Stąd i obawy chorej do pójścia do szpitala, poza tym
> każdy ma prawo chcieć umrzeć we własnym łóżku.

jesli sa wskazania do hospitalizacji to decyzje
musi podjac pacjent. Lekarz poproszony do domu
ma ograniczone mozliwosci diagnostyczne i nie dziwie
sie, ze niewiele jest w stanie zrobic

Moge sie tylko domyslec, ze problem dotyczy ciezko
chorej osoby, ktora ma skierowanie do szpitala
ale nie chce sie zgodzic na leczenie szpitalne.
Trudno oczekiwac, ze wobec takiej sytuacji lekarz
bedzie w stanie w domu przeprowadzic wszystko to,
co mozna byloby zrobic podczas obserwacji szpitalnej.

Pozdrowienia

P.

5. Data: 2005-12-15 20:04:50

Od: "dantoma" <d...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> zdrowotnych takich jak: nadcisnienia i niewydolnosci
> nerek, cukrzycy (moze jest to nefropatia cukrzycowa?),

Inna kolejność.
Nadciśnienie było stwierdzone w roku 1950, (wtedy 140/90)
widziałem stalówką pisane karty lekarskie z tego okresu.
Mówiąc prawdę to do roku 1986 nie była właściwie
leczona na nadciśnienie, mimo iż pierwszy skuteczniejszy
lek (Dopegyt) miała przepisywany od ok. 1975 r.
W 1986 r rodzaj encefalopatii (RR 270/150) i dopiero od
tego okresu leczona SKUTECZNIE (Nifedypina+,
Sectral+, Furosemid).
Szukając przyczyn lekarze zwrócili uwagę na
aplazję jednej nerki. Owczesne USG wykazywało
możliwości nowotworu, z takim rozpoznaniem była
operowana w 1988 roku. Rozpoznano
histologicznie POZN
Czy ta nerka uległa uszkodzeniu od
nadciścienia - tego nikt nie mógł określić.
Chora wymagała stałego podawania leków
hipotensyjnych.
I po tej operacji zaczęły się kłopoty z niewydolnością
krążenia. Na pewno nie na skutek operacji, ale
tak się zbiegło. Powiększona sylwetka serca
była od dawna na RTG, uznano, że niewydolność
krążenia jest skutkiem nadciśnienia.
Druga nerka była też chora i jest nadal.
GFR dziś od 23 do 28/min.
Późno, o wiele za późno dostrzeżono podwyższone
fosforany i za mało 1,25(OH)D3.
Gdy to leczenie wdrożono złamania kompresyjne już były.
Pomogły bardzo kuracje kalcytoniną.
Leki antyresorbcyjne- przeciwskazane w mocznicy
i refluksach przełykowych.
Na szczęscie to nie cukrzyca i nie nefropatia
cukrzycowa.
Jesłi jednak ktoś śledzi ten wątek i jest świadomy, iż
ma nadciśnienie- niech się zreflektuje nad tym,
co może go czekać jeśli nadciśnienia nie unormuje!.

> Mozliwosci uzyskania zadowalajacego komfortu zycia
> u takiej osoby niestety sa bardzo niewielkie.

A wiec co można zrobić oprócz założenia rąk
i postawienia krzyżyka?
Chora bierze NLPZ, choć jej nie wolno.
Wskazany jest tramadol, ale nie ma go na "P"
w takm przypadku.

> Jest to bardziej zlozony problem niz zamiana jednego
> nitratu na drugi czy beta-blokera na calcium-bloker.

Zgoda, i nie jestem naiwny, aby
czekać tu na konkretne leki i dawkowanie.
Jedyne pytanie to: czy zrobiłem wszystko co możliwe
aby pomóc?

> Nie ma cudownego leku bedacego w stanie utrzymac
> rytm zatokowy.
I nie majacego działania inotropowo ujemnego.
Tymniemniej po Metocardzie osłuchowo niemiarowości
nie ma. A były przez pół roku brania Oxycardilu!

> Innymi slowy czasami trzeba sie pogodzic
> z tym, ze chory bedzie mial migotanie przedsionkow.

Przy INR ok 2,2 da się z tym żyć. Zgoda.
Ale pojawia się ostatnio anemia. Byłem na nefrologii
dowiedzieć się o możliwości zastosowania kuracji EPO.
Uzyskałem informację, że "jeszcze nie teraz".
Igdzie byś człowieku nie dotknął, tam są problemy.
I się nie dziwię lekarzowi interniście, że nie ma sił
aby walczyć, za dużo to "frontów walki".
Ale żeby nefrolog nie pomógł??
Kiedyś umrzeć trzeba i każdy o tym wie.
Jeśłi jednak człowiek jest bardzo niepełnosprawny,
ma te bóle odkorzonkowe, przepuklinę brzuszną
po nefrectomii i zniechęca się do przejścia
tych 400 metrów na spacer ("za bardzo mi brakuje
powietrza") to czy już jest czas na postawienie krzyżyka?

Ja dostawałem zastrzyki z Dolarganu na
niepoddające się leczeniu "klasycznemu" neuralgie N V.
Pomoc nadeszła z tego Forum!. I tego nigdy
nie zapomnę!.
Ja z Waszymi radami chodzę do lekarza 1-go kontatu
chorej, on zna ją od wielu lat i jest to wymiana poglądów
na którą tenże lekarz się godzi i jest tym zainteresowany!
"O, ja chyba chorej przepisywałem kiedyś Metocard- ale
chora zgłąszała osłabienie i brak sił, więc stwierdziłem,
że na razie nie jest on niezbędny".
A więc nie mają racji Ci, kórzy myślą, iż
celem moim jest ocena innego lekarza, czy jego wyręczanie
w leczeniu cieżko chorej osoby.
Tym celem jest współpraca z lekarzem, który CHCE
takiej współpracy.
I stąd moje zapytanie na Grupę.

Pozdrawiam w tą fatalną pogodę!
D.

6. Data: 2005-12-15 20:06:24

Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "dantoma" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> bierze 2x25 mg.
> I zaburzenia rytmu serca ustąpiły, a duszności się

Szczerze mówiac nie widzi mnie to. jak juz pisalem milosc do Sectralu to
przezytek.

Ale czy prosić o leki z grupy ARB?
> Choć zalecany jest spironolakton to mam obawy o
> podwyższony potas (kreatynina 2,6).

czyzby lekarze dawali leki wedlug zyczenia opiekuna chorej?? Chociaz z
Metocardem zdaje sie ze tak bylo.
Operowanie ARB czy spironolactonem przy kreatyninie 2,6 to wyzsza szkola
jazdy. Osobiscie nie odwazylbym sie robic tego w warunkach ambulatoryjnych.
a do strachliwych nie nalezę :-)))

> [...]
> Nie miała przy tym (oprócz EKG) ŻADNYCH badań np. echo serca.
> "I tak ma podwyższone"- twierdzi lekarz 1-go kontaktu.

sama pisalas ze ma niewydolnosc lewokomorowa. czyli MA podwyzszone cisnienie
napelniania. Azotany w takiej sytuacji moga zdzialac cuda. szczegolnie ze
pole manewru ze wzgledu na wysaoka kreatynine jest niewielkie.

> Ponoć takie badanie zleca JEDYNIE kardiolog- ale czy to prawda??
> Tymczasem w cytowanym artykule rola izosorbidu
> jest określona jako "pomocnicza"
> Czy w związku z tym zmniejszyć ten Effox do 1x50?

Lepiej nie majstruj przy tym leku. Jak lekarz zlecil to niech zostanie.

To ten sam co zlecil Sectral??

7. Data: 2005-12-15 21:13:58

Od: "dantoma" <d...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Maksymowicz <p...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:dnsi39$8l9$...@n...news.tpi.pl...

> czyzby lekarze dawali leki wedlug zyczenia opiekuna chorej?? Chociaz z
> Metocardem zdaje sie ze tak bylo.

Witam,
To jest lekarz (jeden). I wspólpraca z nim jest dobra.

> Operowanie ARB czy spironolactonem przy kreatyninie 2,6 to wyzsza szkola
> jazdy. Osobiscie nie odwazylbym sie robic tego w warunkach
ambulatoryjnych.
> a do strachliwych nie nalezę :-)))

Dziękuję za sugestię.

> sama pisalas ze ma niewydolnosc lewokomorowa. czyli MA podwyzszone
cisnienie
> napelniania.

A skąd wiadomo, skoro nie było pomiarów? Czy RTG klatki piersiowej
z powiększoną sylwetką seca to jedyny wyznacznik?
Osoba jest chora poważnie i na dodatek
wielonarządowo.. Nikt tego ie kwestionuje. Jest też
stara, nie bójmy się tego określenia. Ale opieranie
leczenia na hipotezach?

Azotany w takiej sytuacji moga zdzialac cuda. szczegolnie ze
> pole manewru ze wzgledu na wysaoka kreatynine jest niewielkie.

Lekarz 1-go kontaktu: "Czy chora zgłasza wzmożenie bólów głowy"-
odp. NIE.
"Czy ma tachykardię"
odp. NIE
"CZy ma nadal duszności"
Odp. TAK.
To zostajemy przy dawce 2x50.

Zgoda, lekarz ten zna chorą od wielu lat. Ale czy taka rozmowa
(nie więcej jiż 20 sekund!) to wystarczy, aby BEZ badania
(np. echo serca) zaordynować leki właściwie?
Ja wiem, że za skierowanie na takie badanie lekarz "płaci".
Ale czy to jest usprawiedliwienie?

> Lepiej nie majstruj przy tym leku. Jak lekarz zlecil to niech zostanie.

Ja nic nie majstruję ani nie zmieniam. Ja to konsultuję
przy ZGODZIE lekarza prowadzącego.

> To ten sam co zlecil Sectral??

To nie był lekarz 1-go kontaktu, moja niewiedza.
To był lekarz doraźnie poproszony o poradę przez najbliższą rodzinę
chorej.

Rozmowa była mniej-więcej tak (nie byłem przy niej!)
L. Czy duszności bardzo męczą ?
Ch. Jak leże- nie, przy chodzeniu bardzo.
L. A arytmia dokucza?
Ch. "Mam takie dygotanie wśrodku"
L. A czy brała pani kiedyś Sectral"
Ch. Tak.
L.Jak się pani po nim czuła?
Ch. Dobrze.
L. No to przepiszemy.

Tyle, ze to to "dobrze" wiązało się z okresem
ok. 1986-1995, kiedy sprawność chorej
była o niebo lepsza.

I stąd ja jestem przeciwnikiem takiego leczenia
"doraźnego"- bez rozeznania w historii choroby
i stąd też moje zapytanie.

Pozdr.
D.

8. Data: 2005-12-16 20:09:30

Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Osoba jest chora poważnie i na dodatek
> wielonarządowo.. Nikt tego ie kwestionuje. Jest też
> stara, nie bójmy się tego określenia. Ale opieranie

Echo serca słuzy do diagnostyki niewydolności serca i jest póki co
standardem w rozpoznawaniu. I powinnno byc wykonywane przy diagnozowaniu. W
tej chwili diagnoza jest. Niewydolnosc lewokomorowa mozna bowiem rozpoznac
rowniez w badaniu przedmiotowym. Oczywiscie swoistosc jest mniejsza. A jak
ma niewydolnosc to na 99% ma zwiekszone cisnienie poznorozkurczowe. A
dlaczego. Bo taki jest jeden z mechanizmow tej niewydolnosci.
Obraz choroby wydaje sie jasny. Co oczywiscie nie wyklucza ze w Ameryce
pacjentka taka gdyby tylko miala ubezpieczenie mialaby wykonane takie
badanie dawno temu. Ale to jest Polska. Biedny kraj, ktory nie jest w stanie
zapewnic kazdemu diagnozowanemu w kierunku niewydolnosci serca badania Echo
w rozsadnym terminie.
co do placenie za badanie jestes w bledzie. lekarz POZ nie zleca bezplatnego
badania Echo serca. To kompetencje kardiologa. Wiec nalezy pacjentke zabrac
do kardiologa. Ew liczyc ze mialaby wykonane Echo w szpitalu. Ale jak
pamietam na leczenie szpitalne nie wyrazila zgody. w takim razie chora lub
jej opiekunowie moga miec pretensje do siebie.
tak podsumowujac, leczenie takiej pacjentki jest bardzo trudne. I nawet mimo
doskonalej wiedzy moze nic nie wychodzic. Mimo ze da sie najbardziej
pasujace leki i zapewni wszelkie procedury diagnostyczne.
Co nie znaczy ze nie nalezy probowac.

9. Data: 2005-12-17 15:18:04

Od: "dantoma" <d...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Maksymowicz <p...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:dnv6jf$k8u$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
> ma niewydolnosc to na 99% ma zwiekszone cisnienie poznorozkurczowe. A
> dlaczego. Bo taki jest jeden z mechanizmow tej niewydolnosci.

Czyli opieranie się na hipotezach w tym przypadku daje statystycznie
znikomą możliwość popełnienia błędu gdyż mechanizmy są jednoznaczne?
Jeśłi tak, to rozumiem.
Nie ma sprawy.

> Echo serca. To kompetencje kardiologa. Wiec nalezy pacjentke zabrac
> do kardiologa. Ew liczyc ze mialaby wykonane Echo w szpitalu.

Będę próbował.
Podziękowania.
I życzenia zdrowych, pogodnych Świąt!.

D.

10. Data: 2005-12-17 17:40:55

Od: "dantoma" <d...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Maksymowicz <p...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:dnv6jf$k8u$...@a...news.tpi.pl...

Jeszcze jedno zapytanie w tym temacie.
Furosemid w dawce 160 (czasem 120) mg/dz
powoduje podwyższanie kwasu moczowego.
Jest na to rada (Milurit).
Natomiast chora bardzo straciła słuch.
Nie nagle, ale stopniowo coraz bardziej. Czy
jest w tym jakaś rola furosemidu i czy jest
na to jakaś rada (oprócz aparatu słuchowego)?

Pozdr.
D.

wymioty, kwas zoladkowy
wszy?