Odp: c.d. depresja

Data: 2001-09-24 18:38:07
Temat: Odp: c.d. depresja
Od: "eTaTa - eChild" <e...@p...onet.pl>

Użytkownik Daga Gorczyńska <z...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9onrif$pdh$...@n...onet.pl...

> Gwidon S. Naskrent <n...@s...pl> w artykule
st pisze...

> Gdyby ktoś w _takim momencie_ zrobił test na IG, to gwarantuję Ci, że
> wynik byłby dużo niższy niż normalnie.

Zwłaszcza jeśli jest to stres całkowicie paraliżujący :-))
Ale oczywiście długotrwały stres, czyli właściwie depresja
Robi niestety niezłe dziury w mózgu - chociażby w pamięci szybkiej
do 25%!!!
Czy to może obniżyć IQ? Testowe napewno. Ale czy obniża stopień
inteligencji? Jeśli nie nastąpiły trwałe uszkodzenia. To może ona wzrosnąć
u kogoś, kto z depresji wyszedł. Jeśli wyszedł. Jeśli jednak trwa, to taki
wieloletni stan wywołuje setki skutków. Od zmniejszenia spostrzegawczości,
stany chorobowe fizyczne, a to znów zaburza chemię mózgu itd.

Krótkotrwałe stresy nazwałbym zbawiennymi, jeśli po nich występuje natychmiastowe
wyprowadzenie. Zresztą techniki stresu przecież się wykorzystuje w tej czy innej
formie.

> Poza wszystkim - IQ nie jest stałe przez całe życie. Bo np. przyjmuje
> się, że rośnie o 2 punkty z każdym rokiem nauki. Skoro można zyskać, to
> można pewnie i stracić. :) Ciekawi mnie rozgraniczenie na inteligencję
> płynną i skrystalizowaną. I jak się ma ta pierwsza do depresji, skoro
> jest wrodzona. Zostaje zablokowana? Bo przecież nie może być
> wyeliminowana? A co się dzieje ze skrystalizowaną? Skoro nabyta, to
> spada na łeb na szyję pewnikiem (bo jak inaczej wytłumaczyć spadek IQ w
> testach?).

Ciekawe to Twoje rozgraniczenie inteligencji, ale myślę że ubogie.
To co mi się wydaje nazywasz płynną, to okres "po nauczaniu".
A to by wskazywało, że jest on niezbyt zależny od stresu. Ta płynna wiedza,
nie inteligencja i tak z czasem relatywnie jest weryfikowana przez Twoje potrzeby.
Stres może przyspieszyć weryfikację i w tym sensie wyraźnie oddziałuje.
Mechanizm jest właściwie prosty, ale w praktyce uściślenie wielu czynników jest
trudne.
Gdy mówimy o czystej pracy mózgu to musimy zapomnieć o chemii organizmu fizjologii
itd.
A jeśli rozpatrujesz konkretny przypadek - to wypadałoby wszystkie te czynniki
uwzględnić
łącznie z plamami na słońcu.

eTaTa