Odp: psychologia tłumu

Data: 2000-07-19 11:48:54
Temat: Odp: psychologia tłumu
Od: "wojtekf" <m...@h...com>

Użytkownik Diana <a...@a...net

sa to trzy powiazane ze sobą problemy:
- przyczyn i zasad ksztaltowania sie, systemu obrony i utrzymania pogladow grupy
- sytuacji i okolicznosci w jakich grupa moze zmienic stanowisko
- wplywu jednostki na taka zmiane i wplywu grupy na jednostki

> Jeśli chodzi o przeciwstawianie się konformizmowi normatywnemu, to ciekawe
> jest pewne zjawisko, a mianowicie wpływ mniejszości. Jak wykazały badania
> (Moscovici, Nemeth, 1974) jeżeli mniejszość wyraża zgodne i niezachwiane
> opinie przez dłuższy czas, opierając się wpływowi większości, to większość
> na pewno je zauważy i może nawet przyjmie punkt widzenia mniejszości.

(...)

> Poza tym często punktem zwrotnym staje się odmienna opinia pojedynczej osoby, co
> niejako ośmiela pozostałych i pozwala mniejszości na poparcie jej zdania i
> wyrażanie podobnych opinii.

Owe "czesto" zalezy od sytuacji ,
np . w esperymencie Asha "falszywe rozpoznanie" pojedynczej!! jednostki jest
zupelnie ignorowane. Wydaje mi sie ze "osmielenie pozostalych przez jednostke"
moze miec miejsce tylko w sytuacji , gdy
1.jednostka potwierdza percepcję ukrywanego dotad pogladu wiekszosci na doswiadczenie
lub czy i
2. koszt emocjonalny czlonkow grupy oraz konsekwencje wyartykulowania
i zmiany nowej zbiorowej fantazji sa mniejsze niz koszt pozostawania na starej
pozycji.
Jesli roznica jest drastyczna czyli np. z utrzymaniem starej fantazji wiaze sie
zbyt
silny stres
nowa fantazja (niezaleznie od jej wartosci poznawczej) moze zostac przyjeta
a nawet zmienic kontekst etyczny (szerszy system fantazji)
w ktorym dotychczas funkcjonowala grupa.

Pierwszy przypadek ( w uproszczeniu) to bajka "nowe szaty cesarza",
gdzie dziecko nie zwiazane i nieswiadome systemu konwenansow
oswiadcza zgodnie z wlasnym doswiadczeniem,
lecz bez 'rewolucyjnych' intencji ze "krol jest nagi".
Osmielona grupa podąża.

Drugi moze byc owocem zaplanowanej socjotechniki , dlugotrwalego
oddzialywania czynnikami pozornie niezwiazanymi - budowaniem gruntu
dla nowej idei , badz po prostu owocem zmiany szeroko rozumianej
sytuacji zyciowej grupy, za ktora musi podazyc nowy wspolny system zasad ,
zapatrywan i ocen - czyli stare "byt okresla swiadomosc" :>).

w.