pytanie o nogę w gipsie

1. Data: 2002-06-14 07:32:37

Temat: pytanie o nogę w gipsie
Od: "TomekSHL" <t...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Trochę historii:
-pacjentka lat 21
-noga skręcona w stawie skokowym
-gips na 3 tygodnie (na podstawie zdjęcia RTG lekarz na pogotowiu orzekł
zwykłe skręcenie w tym stawie, ortopeda w przychodni lekkie naderwanie
wiązadeł czy czegoś podobnego)
-na kontrolę idziemy z nogą za tydzień

A teraz pytanko: po zdjęciu gipsu noga w kostce nadal jest opuchnięta.
Nie boli przy lekkim stawaniu i ruszaniu nogą na boki, ale przy ucisku
na stopę od góry lekko pobolewa.
Czy opuchlizna po zdjęciu gipsu to normalka? i ile taki stan się
utrzymuje? Ile trwa rehabilitacja po takich przejściach i jak ją
traktować aby wszystko wróciło do zdrowia? Dodam że dziewczyna chodzi na
treningi karate i się zastanawiamy na jak długi czas musi je odłożyć.
Zgrubne odpowiedzi otrzymaliśmy od lekarza, ale z chęcią przeczytam
jakieś wskazówki dodatkowe tudzież opisy podobnych przypadków od osób,
które to przechodziły. Z góry dzięki.

Pozdrowienia,
Tomasz Bartoszek

2. Data: 2002-06-14 08:16:33

Temat: Re: pytanie o nogę w gipsie
Od: "SkorpioGirl" <s...@n...no-spam> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TomekSHL" <t...@z...polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> na stopę od góry lekko pobolewa.
> Czy opuchlizna po zdjęciu gipsu to normalka? i ile taki stan się

Witam!
Jak mialam pierwszy raz zlamana noge, mialam to samo (potem mialam zlamana
druga noge to juz tak nie bylo, wiec opuchlizna to nie normalka)
Rowniez mialam skrecona noge w stawie skokowym.W gips wsadzono mnie w
czerwcu, sciagnieto pod koniec. Okazalo sie ze noga nadal spuchnieta. Wielka
gula i sina. Z powrotem do lekarza, dostalam przykaz nie chodzenia przez
tydzien, wcierania jakis masci, moczenia w czyms i gimnastykowania powoli
nogi!!! Tak wiec caly lipiec uczylam sie ponownie na niej chodzic...
Najwazniejsze zeby nie przemeczyc tej nogi!!! Opuchlizna zeszla, bol
rowniez, ale potrzeba bylo troche czasu na to.
Pozdrawiam, Skorpio- szybkiego powrotu do zdrowia dla Tej dziewczyny!

3. Data: 2002-06-14 08:32:02

Od: "Iza" <c...@o...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> na stopę od góry lekko pobolewa.
> Czy opuchlizna po zdjęciu gipsu to normalka?

Opuchlizna na pewno nie jest normalna. Ja mialam ZLAMANY (a nie skrecony)
staw skokowy w trzech miejscach i gips przez 2 miesiace, a zadnej opuchlizny
nie bylo.
Niech sobie wciera Traumon i Reparil Gel - bardzo skuteczne.

i ile taki stan się
> utrzymuje? Ile trwa rehabilitacja po takich przejściach i jak ją
> traktować aby wszystko wróciło do zdrowia?

Moze sie utrzymywac nawet do roku, a zwlaszcza bedzie jej puchla kostka po
dluzszym i wiekszym wysilku. Totez lepiej go unikac. Treningi chyba lepiej
odlozyc na jakis czas-bedzie ja po prostu bolalo.

> [...]
> Zgrubne odpowiedzi otrzymaliśmy od lekarza, ale z chęcią przeczytam
> jakieś wskazówki dodatkowe tudzież opisy podobnych przypadków od osób,

A lekarz nie zalecil zadnej rehabilitacji? To mogloby przyspieszyc powrot do
normy.

Iza

4. Data: 2002-06-14 10:07:34

Temat: Odp: pytanie o nogę w gipsie
Od: "TomekSHL" <t...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam ponownie :)

Iza napisała:

> [...]
skrecony)
> staw skokowy w trzech miejscach i gips przez 2 miesiace, a zadnej

Z porannych obserwacji wynika, że opuchlizna powolutku schodzi.
Może właśnie chodzi o tą różnicę 3 tyg. - 2 miesiące. Niestety lekarze
robili problemy i w sumie nogą zajmowało się ich trzech - szynę zakładał
lekarz na ostrym dyżyrze (tam mogli szybko RTG zrobić), w pełni gipsował
ortopeda w przychodni, a zdejmował go jeszcze inny. W każdym razie
widzimy się z tym ostatnim za tydzień niecały i będziemy rozmawiać o
szczegółach. Tymczasem powoli kazał deptać na nogę...
Zastanawiał się wcześniej czy nie zostawić gipsu, bo przy tym rozejściu
zrostu strzałkowo-piszczelowego (tak to się chyba nazywa) gips trzyma
się 6 tyg.

> Niech sobie wciera Traumon i Reparil Gel - bardzo skuteczne.

dzięki, zaraz biegnę do apteki :)

> [...]

lepiej
> odlozyc na jakis czas-bedzie ja po prostu bolalo.

Też tak jej mówię, ale dobrze że ktoś to potwierdził :) (dzięki ;))

> A lekarz nie zalecil zadnej rehabilitacji? To mogloby przyspieszyc
powrot do
> normy.

Jeśli zaleci to dopiero przy następnym spotkaniu.

Jeszcze parę pytań (nigdy nic nie łamałem :))
Jak to jest z odszkodowaniem? (studentka). Trzeba jakieś specjalne
oględziny lekarskie w trakcie "choroby" czy dopiero po..?

Pozdrowienia i dzięki za pomoc!
Tomasz Bartoszek

5. Data: 2002-06-14 12:30:16

Od: "Iza" <c...@o...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam ponownie :)
> Z porannych obserwacji wynika, że opuchlizna powolutku schodzi.
> Może właśnie chodzi o tą różnicę 3 tyg. - 2 miesiące. Niestety lekarze
> robili problemy

A jakie problemy robili???

> [...]
> ortopeda w przychodni, a zdejmował go jeszcze inny. W każdym razie
> widzimy się z tym ostatnim za tydzień niecały i będziemy rozmawiać o

Dokladnie wypytajcie, co wolno, jakie obciazenia sa dozwolone, jaka
rehabilitacja itp...

Tymczasem powoli kazał deptać na nogę...
> Zastanawiał się wcześniej czy nie zostawić gipsu, bo przy tym rozejściu
> zrostu strzałkowo-piszczelowego (tak to się chyba nazywa) gips trzyma
> się 6 tyg.

Dlaczego jej tak szybko zdjeli?

Treningi chyba
> lepiej
>
> Też tak jej mówię, ale dobrze że ktoś to potwierdził :) (dzięki ;))

Sama by sie bolesnie przekonala:)

> Jeszcze parę pytań (nigdy nic nie łamałem :))

To masz szczescie-watpliwa przyjemnosc:)

> Jak to jest z odszkodowaniem? (studentka). Trzeba jakieś specjalne
> oględziny lekarskie w trakcie "choroby" czy dopiero po..?

Ja akurat koncze cykl leczenia niedlugo (pol roku zwolnienia) po tym moim
zlamaniu i sprawa wyglada nastepujaco:
Jako, ze moj wypadek nastapil w drodze z pracy, to przyszedl do mnie
BHP-owiec i opisywal okoliczxnosci wypadku. To bylo na poczatku choroby. To
isotne o tyle, ze za to ma sie 100% zasilku chorobowego. Ale jej to nie
dotyczy, o ile rozumiem.
Co do odszkodowania, to przysluguje, ale oczywiscie po zakonczeniu leczenia,
bo dostaje sie je za tzw. procent utraty zdrowia. Sama dokladnie nie wiem,co
im trzeba przyniesc, lepiej zbierac wszystkie przeswietlenia, orzeczenia
itp. Lekarz orzecznik ZUS na komisji stwierdza, te utrate i przynaje
odszkodowanie (lub nie). O ile wiem, to studenci sa ubezpieczeni (tak bylo
za moich czasow). Poza tym, byc moze ubezpieczyla sie ona od nastepstw
nieszczesliwych wypadkow w PZU (lub w innej firmie ubezpieczniowej), jesli
tak, to tez moze sie domagac wyplaty odszkodowania, oczxywisciei po
zakonczeniu leczenia. Acha, to co pisze, to dotyczy raczej studentow
dziennych, nie wiem jak jest na uczelniach prywatnych, wieczorowych itp...
To chyba tyle...
Pozdrawiam
Iza

6. Data: 2002-06-14 13:51:40

Od: "TomekSHL" <t...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Iza napisała:

> A jakie problemy robili???

Noga skręcona została około godziny 12. Kuśtykając na uczelnię
dziewczyna doszła do przychodni (są obok siebie), tam przyjął ją lekarz
ogólny i powiedział że to prawdopodobnie skręcenie w stawie skokowym,
ale chciałby aby obejrzał to specjalista, który przyjmuje dopiero od
godziny 17... więc poszła na zajęcia, wieczorem do przychodni... w
międzyczasie napisała mi emaila że skręciła nogę, ale założą jej szynę
po południu więc nie ma potrzeby abym przyjeżdzał (też studiuję, ponad
30 km od niej).
Jak się okazało specjalista potwierdził diagnozę, ale chciałby obejrzeć
zdjęcie RTG, które jest czynne dopiero następnego dnia o 13. A szynę by
założył, tylko akurat kul nie mają na stanie, więc kazał się pojawić
dnia następnego. Oczywiście puścił dziewczynę tak jak przyszła!....
podobno był kulturalny i oferował podwiezienie, ale dziewczyna nie
chciała robić kłopotu... z resztą musiałaby czekać do końca dyżuru
gościa.
Więc jak najszybciej przyjechałem do dziewczyny, zobaczyłem z jakim
trudem idzie (ja bym już 20 razy wołał po pomoc, twarda z niej
sztuka...) zabrałem ją do szpitala gdzie na urazówce mają ostry dyżur,
RTG w 3 minuty... szyna na nogę i skierowanie do lekarza ogólnego.
Dalsza historia opisana na początku wątku.

> Dlaczego jej tak szybko zdjeli?

podobno rozejście jest niewielkie, a 3 tygodnie zalecono na początku...
sam nie wiem. W każdym razie z nogą postępujemy bardzo ostrożnie

<ciach porady odnośnie ubezpieczenia>

> Acha, to co pisze, to dotyczy raczej studentow
> dziennych, nie wiem jak jest na uczelniach prywatnych, wieczorowych
itp...

Dzienne, dzienne.
Wielkie dzięki :))

Pozdrowionka,