Oliwa z oliwek -kto się na tym zna?

1. Data: 2003-08-15 12:29:40

Temat: Oliwa z oliwek -kto się na tym zna?
Od: "Agnieszka" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Proszę o odpowiedź na pytanie dlaczego ta teoretycznie najlepsza jest piekąca
i gorzka, a oliwa pomace (czyli z wytłoków) jest łagodna i smaczna?

1. Data: 2003-08-15 12:55:43

Temat: Re: Oliwa z oliwek -kto się na tym zna?
Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:bhijnk$cvm$1@inews.gazeta.pl,
Agnieszka <a...@N...gazeta.pl> a écrit:
> Proszę o odpowiedź na pytanie dlaczego ta teoretycznie najlepsza jest
> piekąca i gorzka,

A nie jest przypadkiem zepsuta, ta twoja "teoretycznie najlepsza" ?

a oliwa pomace (czyli z wytłoków) jest łagodna i
> smaczna? Pozdrawiam

Oliwa extra vir jest tloczona na zimno z owocow, stad smak bardziej
oliwkowy. Ta z wytlokow jest tloczona na goraca, stad jej smak bardziej
neutralny.

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-08-15 17:39:43

Od: "rena" <r...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> napisał w wiadomości

> Oliwa extra vir jest tloczona na zimno z owocow, stad smak bardziej
> oliwkowy.

co nie zmienia faktu, ze nie powinna byc piekaca i gorzka - chyba, ze jest
to oliwa z dodatkiem przypraw czy ziol. ale jesli zwykla, to moze byla przez
sklep niewlasciwie przechowywana, np. w zbyt goracym miejscu czy np. stala
na sloncu? ja bym taka oliwe zareklamowala.

1. Data: 2003-08-15 17:41:51

Od: "Vefour" <V...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agnieszka" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
piekąca
> i gorzka, a oliwa pomace (czyli z wytłoków) jest łagodna i smaczna?

aga, niekoniecznie musi byc bardzo piekaca, to zalezy od rodzaju oliwek,
rejonu etc. faktem jest, ze najlepsze oliwy sa dosc piekace, aczkowiek np.
moje ulubione zaczynaja piec po chwili i nie ultra mocno. warianty podobnie
jak z winem.

roznca miedzy dobrym extra virgine a gorszymi gatunkami polega glownie na
smaku - oliwa "prosta" ma po prostu tluszczowy smak, nic do zapamietania. W
zaden sposob nie wplynie to na smak np. salatki, chleb jedozny z tym jest
bezbarwny. Tu wyzszosc maja oliwy high endowe. Do smazenia natomiast jak
najbardziej moga byc zwykle. Np. dla mnie oliwa "pomace" nie ma smaku oliwki
w ogole, nie nazwalbym ja smaczna. kwestia gustu, wyrobienia, potrzeby.

I jeszcze jedno - sama etykieta extra virgine mowi niewiele, podobnie jak
aoc bordeaux. niestety prawie wszytskie dostepne u nas oliwy sa bardzo
kiepskie. Na nauke smakow oliwy trzeba wyjechac na poludnie.

V.

P.S> pominalem oczywiscie wartosic odzywcze

1. Data: 2003-08-15 19:55:01

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 15 Aug 2003 19:41:51 +0200, "Vefour" <V...@p...pl> wrote:

>I jeszcze jedno - sama etykieta extra virgine mowi niewiele, podobnie jak
>aoc bordeaux. niestety prawie wszytskie dostepne u nas oliwy sa bardzo
>kiepskie.

Kiedys kupilam u nas "extra vergine", ktora smakowala jak plastik.
Znaczy jakis sztuczny posmak miala.
Bywaja tez u nas "extra vergine" zupelnie bez smaku i aromatu.

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-08-15 19:56:13

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 15 Aug 2003 19:39:43 +0200, "rena" <r...@a...pl>
wrote:

>co nie zmienia faktu, ze nie powinna byc piekaca i gorzka

Oj, dobra oliwa chyba jednak troche piecze w jezyk. I gorzkawa jest bo
oliwki tez sa przeciez gorzkawe.

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-08-17 09:20:58

Od: Michał Gwiazdowski <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Vefour" <V...@p...pl> napisał w wiadomości
> I jeszcze jedno - sama etykieta extra virgine mowi niewiele, podobnie jak
> aoc bordeaux. niestety prawie wszytskie dostepne u nas oliwy sa bardzo
> kiepskie. Na nauke smakow oliwy trzeba wyjechac na poludnie.

to moze jakis wstep na prk?
skoro prawie wszystkie oliwy sa kiepskie to ktore nie sa?
jaki jest Twoj jakosiciowy typ?
(jakosciowy nie smakowy,bo "de gustibus non disputantum est")

mihau (ktoremu sie jeszcze hiszpanska oliwa nie skonczyla:)
--
mihau

1. Data: 2003-08-17 10:02:40

Od: "Vefour" <V...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michał Gwiazdowski" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> (jakosciowy nie smakowy,bo "de gustibus non disputantum est")
>
> mihau (ktoremu sie jeszcze hiszpanska oliwa nie skonczyla:)

Ciezko tu o wstepie mowic, nie ma tez jakis prostych rozroznien typu "kup
Pan Opus One, na pewno będzie dobre .." . We Wloszech warto kupowac oliwy z
apelacja - najlepsze sa apelacyjne, ale robione przez male firmy, recznie i
w malych ilosciach. Pewnym wyznacnzikiem jest cena - dobra oliwa powinna
kosztowac co najmniej jakies 10 - 15 EURO za litr.

Stosunkowo niezle oliwy byly (nie wiem czy sa jeszcze) w sklepach
"szambelan" w Krakowie (m1 i centrum na anny). Greckie, dosc ostre, ale
smaczne. Moje ulubione to z regionu Malcesine (polnoc jeziora Garda) i
umbryjskie (ale tam tzreba sie naszukac, mam taka mala firemke produkcyjna,
robia to super). Lubie tez oliwe z Ligurii - jak ma apelacje, to raczej
mozna kupowac bez ryzyka. Najlepsza do pesto.

V.

1. Data: 2003-08-20 14:52:46

Od: Katasia <r...@w...go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 15 Aug 2003 12:29:40 +0000 (UTC), "Agnieszka"
<a...@N...gazeta.pl> wrote:

[ciach]
Ja się na oliwie nie znam, ale bym się chciała poznać.
Pozdrawiam wszystkich, i się witam, bo to moje pierwsze tu pisanie.
Urzywam oliwy z oliwek od roku, kupuję w sklepie przy domu, bo tak
najłatwiej.
Wiem, że najlepsza jest "extra vergin", ewentualnie "olive oil",
zupełnie nie nalezy kupować "pomace" i "di sansa".
Ostanio kupiłam oliwę z napisem "una spermuta do olive" - to dobrze
czy źle?
Kupuję oliwę firmy "monini", kierowałam się ceną - to najdroższa w
moim sklepie.
Polećcie coś, wy, co się na oliwie znacie ;)

--
Katasia
Zielona Góra

1. Data: 2003-08-21 10:51:25

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 20 Aug 2003 16:52:46 +0200, Katasia
<r...@w...go2.pl> wrote:

>Ostanio kupiłam oliwę z napisem "una spermuta do olive" - to dobrze
>czy źle?

To chyba po prostu haslo reklamowe... spremuta oznacza sok wycisniety
z owocow.
Mysle ze po prostu nalezy sie kierowac smakiem... chociaz ja to mialam
niezla szkole smaku na poczatek, bo w klasztorze na Sycylii raczono
mnie salatkami z oliwa bardzo dobra, kupowana po sasiedzku. To byl moj
pierwszy styk z oliwa i poczatkowo sie dziwilam ze wszedzie leja olej
i nawet prosilam zeby mi do "verdury" nie lali, potem sie przekonalam
do niej i taka bula z oliwa i peperoncino... mniam :)
Teraz oliwe sprowadzam sobie z Niemiec bo tam tansza a np. "aldikowa"
mi pasuje, ale moze po polskich doswadczeniach z oliwa zapomnialam jak
powinna smakowac.
Co do teorii to niedawno jakis Wloch mowil w TV ze oliwa z poludnia
Wloch jest ciezsza niz z polnocy bo na polnocy oliwki rosna na skalach
i sa ubozsze.

--
Pozdrawiam, Sabina

Pomóż głodnym dzieciom!
Czy zmarli żyją w potrawach?
banalnie proste, niebanalnie przepyszne (P)
dżdżownica wie wszytko ;-)
buuuuu..... pomidory