'Olsava'

1. Data: 2003-05-01 21:57:11

Temat: 'Olsava'
Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Będę wdzięczny za info nt. odm. winorośli 'Olsava'

To co znalazłem to: "13c] Grona duże. Jagody duże, średnie lub małe
[zależnie od warunków uprawy]. Odmiana gruntowa dojrzewająca w
październiku." - "101 odm. winorośli" B. Sękowski, R. Myśliwiec PWN 96.
PP.

2. Data: 2003-05-04 10:03:18

Temat: Odp: 'Olsava'
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik 1stgreen <1...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b8s581$l20$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
> [zależnie od warunków uprawy]. Odmiana gruntowa dojrzewająca w
> październiku." - "101 odm. winorośli" B. Sękowski, R. Myśliwiec PWN 96.

To rzeczywiście niewiele.
Służę szerszą informacją. :-)

OLSAVA (Kossuth Lajos x Boskolena)
Jellemzese: koezepes-gyenge noevekedesu, botermo, szeptember utolso
dekadjaban, oktober elejen erik, a szolotermesztes eszaki terueleteire
alkalmas. Erzekeny a tulterhelesre. Ajanlott terheles 6-8 ruegy/m2. Fuertje
nagy (330 g), bogyoja koezepnagy.
Ellenallo kepessege: peronoszpora: gyenge, lisztharmat: gyenge,
szuerkerothadas: koezepes-jo, szarazsag:gyenge.
Szoloje: husos, ledus, olvado, cukorban gazdag, harmonikus, sokaig a token
tarthato. Tulterheles eseten a minoseg jelentosen csoekken.

Pozdrawiam :-)
Janusz

3. Data: 2003-05-04 11:25:59

Temat: Re: 'Olsava'
Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński ) szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@t...pl> napisał:

> To rzeczywiście niewiele.
> Służę szerszą informacją. :-)
>
> OLSAVA (Kossuth Lajos x Boskolena)
> Jellemzese: koezepes-gyenge noevekedesu, botermo, szeptember utolso... i
dalej wszystko po węgiersku!

Przesadziłeś Janusz i masz moją klawiaturę na sumieniu.

--
Pozdrawiam, Jan
http://members.chello.pl/j.ciecinski

4. Data: 2003-05-04 12:48:10

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Janusz Czapski <j...@t...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:b92ohq$ddq$...@n...news.tpi.pl...

> [...]
> Szoloje: husos, ledus, olvado, cukorban gazdag, harmonikus, sokaig a token
> tarthato. Tulterheles eseten a minoseg jelentosen csoekken.

Jitusze utolit maszwre hyfersa tyujksu keszerwe?
--
Pozdrawiam, Kaśka

5. Data: 2003-05-04 13:06:03

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@t...pl> wrote in message

> OLSAVA (Kossuth Lajos x Boskolena)
> Jellemzese: koezepes-gyenge noevekedesu, botermo, szeptember utolso [...]

Trudnosc znalezienia informacji przez Google w sprawie tej odmiany polega
na tym, ze nad "s" jest ptaszek (czyli to jest Olszawa). W jezyku bardziej zblizonym
do polskiego jest informacja ze zdjeciem na stronie:
http://mujweb.atlas.cz/www/radek9/r5.htm
Stwierdzenia jak "Chuť je neutální s příjemnou kyselinkou" mozna z grubsza zrozumiec.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2003-05-04 20:30:53

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Katarzyna Tkaczyk <k...@e...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:b932mp$432$...@a...news.tpi.pl...

> Jitusze utolit maszwre hyfersa tyujksu keszerwe?

Sajnalom, nem ertem. Irjon meg magyarul, kerem szepen. :-)

> Pozdrawiam, Kaśka

Udvozlom :-)
Janus

7. Data: 2003-05-04 21:18:47

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Szoloje: husos, ledus, olvado, cukorban gazdag, harmonikus, sokaig a token
> tarthato. Tulterheles eseten a minoseg jelentosen csoekken.

No to se potłumaczę :-[ . To może się przyda to co ja znalazłem:
www.infodienst-mlr.bwl.de/la/lvwo/Veroeff/tafeltraub
en2002.htm
www.czechwines.cz/oblasti/bzo_a.htm
www.konak.sk/vinic/odrody/stolove.htm

Pozdrawiam
PP.

8. Data: 2003-05-04 21:24:27

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> http://mujweb.atlas.cz/www/radek9/r5.htm
> Stwierdzenia jak "Chuť je neutální s příjemnou kyselinkou" mozna z grubsza

No, przynajmniej zdjęcie jest. :-]
PP.

9. Data: 2003-05-04 21:48:39

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> www.konak.sk/vinic/odrody/stolove.htm
> Pozdrawiam
> PP.

Powinno być:
www.konak.sk/vinic/odrody/stolove.html

PP.

10. Data: 2003-05-04 21:57:21

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik 1stgreen <1...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b9404a$uv$...@a...news.tpi.pl...

> No to se potłumaczę :-[ .

Wybacz żart. :-)))
OLSAVA (Kossuth Lajos x Bokolena) deserowa odmiana wyprowadzona przez
Vaclava Krivanka w Polesovicach (Czechy).
Grona duże (średnio 330g), jagody duże granatowe, słodkie o przyjemnym smaku
i mięsistej konsystencji. Mrozoodporność średnia, ok -22,-23 stopnie.
Odporność na choroby: na mączniaka i nekrozę średnia, na szarą pleśń dość
wysoka. Pora dojrzewania wg źrodeł czeskich, słowackich i węgierskich na
przełomie wrzesnia i października. U nas prawdopodobnie ze 2 tygodnie
późniejsza. W związku z tym w chłodniejsze lata mogą być kłopoty z
dojrzewaniem.
Siła wzrostu srednia.
Zalecana jest dbałość o właściwe obciążanie krzewów owocowaniem - 1 grono na
jednej latorośli. Przy przeciążeniu owocowaniem opóźnia się okres
dojrzewania i pogarsza jakość owoców.
Odmiana w Polsce jest na razie mało popularna. Sam jej jeszcze nie
"ćwiczyłem" więc wszystko co powyżej napisałem pochodzi z wiedzy książkowej.
Jednakże odmiana sprawia wrażenie dość atrakcyjnej i jeżeli będę miał okazję
pozyskania sadzonki to chętnie ją sobie zapuszczę.
Pozdrawiam :-)
Janusz

liana
zawilce