Ostrzeżenie dla lekarzy

1. Data: 2001-02-19 21:47:06

Temat: Ostrzeżenie dla lekarzy
Od: "Janusz Lusiński" <E...@p...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

--
Witam.
Zamim zaczniesz leczyć Parkinsona przeczytaj!

Artykuł umieszczony w czasopiśmie lekarskim "Medycyna Po Dyplomie"
10 Listopad 2000 rok str. 190.

The enteric nervous system: a second brain,
MICHAEL D. GERSHON Columbia Uniwersity

Układ nerwowy jelit - drugi mózg.
Układ nerwowy jelit, sprowadzany niegdyś do roli zwykłego zbiorowiska
zwojów przekaźnikowych, uważa się obecnie za swego rodzaju, odrębny mózg.
Choć ciągle jeszcze nie umiemy powiązać złożonych czynności jelit, takich
jak motoryka czy wydzielanie, z czynnością pojedynczych neuronów, prace w
tej dziedzinie posuwają się w imponującym tempie, zapowiadając rychły postęp
w strategii leczenie zaburzeń czynnościowych jelit.
Pod względem strukturalnym oraz neurochemicznym układ nerwowy jelit jest
mózgiem samym w sobie. Niezliczone metry włókien tworzą misterną sieć
połączeń, w której czynności pośredniczy więcej neuroprzekaźników niż w
jakiejkolwiek innej części obwodowego układu nerwowego. Ich obecność
zapewnia prawidłowe funkcjonowanie na ogół bez konieczności kontroli ze
strony ośrodkowego układu nerwowego. Właściwość ta umożliwia badaczom
neurobiologii jelit śledzenie warunkach laboratoryjnych rozwoju komórek
nerwowych i chemicznego podłoża neuroprzekaźnictwa odruchów. Świadomość
znaczenia tych prac jako punktu wyjścia od opracowania skutecznych metod
leczenia zaburzeń czynnościowych jelit - łącznie z niedawnym nieoczekiwanym
odkryciem możliwości poważnego uszkodzenia jelit u myszy w wyniku
wypadnięcia czynności genów nie kojarzonych dotychczas z zaburzeniami
jelitowymi przyciąga uwagę najlepszych badaczy. Dodajmy, że układ nerwowy
jelit jest strukturą, która bodaj najbliżej pozwala wejrzeć w pracę mózgu.
Zaczyna być jasne, dlaczego ten "drugi mózg" wreszcie doczekał się
zainteresowania, na jakie zasługuje.
==========
Prace te dowodzą , że układ nerwowy jelit nie jest tylko zwykłym
zbiorowiskiem zwojów przekaźnikowych, lecz odrębnym, spójnym mózgiem
rządzącym się swoimi prawami.
=========
Anatomia układu nerwowego jelit.
Układ nerwowy jelit strukturalnie i czynnościowo przypomina mózg. Jego
elementy neuronalne nie są otoczone kalogenem i komórkami Schwanna - jak w
reszcie obwodowego układu nerwowego - lecz glejem przypominającym astocyty
ośrodkowego układu nerwowego (ryc. 2). Glej ten owija jednobłoniastą
pochewką nie poszczególne aksony, lecz raczej całe ich pęczki. Aksony te
leżą jeden na drugim, podobnie jak w nerwie węchowym.
Układ nerwowy jelit jest również wrażliwy na uszkodzenia analogiczne do
uszkodzeń mózgu - w jelitach pacjentów chorych na chorobę Parkinsona
znajdowano charakterystyczne dla niej ciałka Lewy'ego, zaś na chorobę
Alzheimera - równie charakterystyczne złogi amyloidu. Jednak można sobie
wyobrazić, że nadejdzie dzień, gdy chorobę Alzheimera - tak trudną do
rozpoznania bez wyniku autopsji - będzie się rutynowo wykrywać dzięki
biopsji odbytnicy.
==============

Komentarz autora wykładu "Dlaczego człowiek jest swoim zabójcą", czyli
Eliasza, udowadniającego, że zbiory komórek nerwowych w głowie i w jelitach
nie są odpowiedzialne za przeprowadzanie obliczeń numerycznych nazywanych
potocznie myśleniem, lecz są wzmacniaczami słabych impulsów pola
wychodzącymi z Urządzenie zwanego Świadomością. To jest ich jedna funkcja,
natomiast druga polega na efekcie wydzielniczym odpowiednich
neuroprzekaźników, opisanych powyżej.
Odnosząc się do zaznaczonego urywku należy ostrzec przed jakimkolwiek
próbami leczenia wykrytych zmian chorobowych w układzie nerwowym jelit
nazywanych chorobą Parkinsona lub chorobą Alzheimera.
Specyfika istnienia dwóch systemów nerwowych polega na tym, iż są one
sterowane z dwóch przeciwstawnych sobie ośrodków sterowania, inaczej dwóch
stron Świadomości.
Jest rzeczą naturalnie zaprogramowaną, aby nerwowy system jelitowy został
przez odpowiednie białka wyłączony na pewnym etapie rozwoju. Natomiast błędy
metaboliczne uaktywnione przez daną osobę powodują niszczenie nie tego
systemu nerwowego, który należy.
Stosowanie lekarstw w wyniku wykrycia białek markerów tych chorób, spowoduje
zapobieżeniu wykonania prawidłowego wyłączenia układu jelitowego i na pewno
rozpoczęciu niszczenia układu nerwowego głowy.
Jak to zwykle bywa i bywało osiągnięcia naukowe i tak zostaną skierowane
przeciwko człowiekowi!
Polecam www.kosmos.pl/space=procesor.htm
Całość tekstu można zamówić pod adresem e...@p...home.pl
Pozdrawiam Eliasz.

2. Data: 2001-02-19 23:06:11

Temat: Re: Ostrzeżenie dla lekarzy
Od: j...@h...torun.pl (Jaroslaw Laczkowski) szukaj wiadomości tego autora

> Artykuł umieszczony w czasopiśmie lekarskim "Medycyna Po Dyplomie"
> 10 Listopad 2000 rok str. 190.
>
> The enteric nervous system: a second brain,
> MICHAEL D. GERSHON Columbia Uniwersity

Witam,

rola obwodowego ukladu nerwowego jest znana od dosc dawna.
To, ze np tzw jelito drazliwe ma wiele odnosnikow w czynnosci tego ukladu
(ktory jest przeciez zwiazany z centralnym ukladzie nerwowym) to takze znana
sprawa (nota bene internisci od dawna stosuja sulpiryd, neuroleptyk, w
lagodzeniu objawow jelita drazliwego).
Natomiast mowienie o drugim mozgu w artykule jest swego rodzaju przenosnia,
a traktowanie tego serio naduzyciem (tzn nie ma zadnych danych, iz spelnia
on role podobna do centralnego ukladu nerwowego, np w zakresie wyzszych
czynnosci nerwowych).
To, ze w w trzewnym obwodowym ukladzie nerwowym spotyka sie zmiany
histopatologiczne charakterystyczne dla zmian w centralnym ukladzie nerwowym
spotykanych w ch. Parkinsona czy Alzheimera jest tylko na razie pewnym
dowodem na "neurotropizm" czynnikow patogenetycznych odpowiedzialnych za
wystepowanie objawow tych chorob.
Faktem jest, ze obecnie rozpoznanie pewne choroby Alzheimera wg kryteriow
NINCDS/ADRDA stawia sie jedynie po przeprowadzeniu badania
histopatologicznego, ktore musi korespondowac z charakterystycznym obrazem
klinicznym (potwierdzonym testami neuropsychologicznymi). Dlatego
stwierdzenie podobnych zmian w odcinkach latwo dostepnych badaniu moze w
przyszlosci byc bardzo pomocne.
Z drugiej strony kryje sie tu pewna pulapka: wiadomo, jak istotne jest
wczesne rozpoznanie choroby Alzheimera (tak samo jak choroby Parkinsona) -
im wczesniejsze prawidlowe rozpoznanie tym lepsze efekty terapii, lepsze
rokowanie. Jednak we wczesnych stadiach choroby Alzheimera skupiska tzw
blaszek starczych, zwyrodnienia neurofibrylarnego, amyloidoze itp spotyka
sie prawie wylacznie w hipokampie - stwierdzenie takich zmian w innych
strefach ukladu nerwowego spotyka sie w stadiach pozniejszych, wiec pomoc
diagnostyczna i terapeutyczna jest tu niewielka (przynajmniej na obecnym
etapie wiedzy).

Przestrzegalbym przed uproszczeniem, iz choroba Alzheimera, Parkinsona itp
dotycza ukladu nerwowego obwodowego-morfologicznie zmiany takie spotyka sie,
ale nie ma to zadnego przelozenia na obraz kliniczny tych chorob.

Natomiast oczywiscie trudno mi odniesc sie do rozwazan metafizycznych
dotyczacych pracy mozgu, gdyz nie jest to chyba temat na pl.sci.medycyna,
choc niewatpliwie ciekawy.
Chcialem tylkko przypomniec stwierdzenie jednego z Ojcow Kosciola, iz
czlowiek jest jednoscia psychofizyczna, z czym wspolczesna medycyna w
zupelnosci sie zgadza.

Pozdrawiam
Jarosław Łączkowski
mailto: j...@h...torun.pl
http://www.alzheimer.pl/klub/o_nas2/laczk.html

--
Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.sci.medycyna

Etyczne, czy nie etyczne?
tabletki antykoncepcyjne - jeden dzien za wczesnie
gastroskopia u dziecka
pasty wybielajace
__Przyda się!!!!!!