sposob na matijasy.... pomocy

1. Data: 2002-01-30 23:10:37

Temat: sposob na matijasy.... pomocy
Od: k...@t...net (Kasia) szukaj wiadomości tego autora

Szanowni Panstwo
prosze doradzcie jak zrobic SAMEMU matijasy ze sledzi
tesknia mi sie sledzie takie w oleju z odrobina octu i
cebulka
jednak tutaj nie ma matijasow, ktore uzywalam w Polsce
sa tylko swieze filety ze sledzi... czy jest jakis
przepis,
ktory pozwoli mi na
zrobienie moich ulubionych sledzikow.
pozdrawiam serdecznie
kasia
wyslane z serwisu easy cookbook - kukbuk izy
http://www.kuchnia.serwisy.net
http://www.kuchnia.serwisy.net.pl

1. Data: 2002-01-31 05:02:37

Temat: Re: sposob na matijasy.... pomocy
Od: "JurekA" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kasia" <k...@t...net> napisał w wiadomości
> [...]
> cebulka
> jednak tutaj nie ma matijasow, ktore uzywalam w Polsce
> sa tylko swieze filety ze sledzi... czy jest jakis

No wiec tak:
http://www.kuchnia.com.pl/DiD/ryby_sledzie.html
http://kuchnia.gery.pl/przepisy/p531.htm
http://kuchnia.gery.pl/przepisy/p530.htm

Cos takiego wynalazlem ale to nie do konca odpowiada na Twoje pytanie.
Najprosciej: Jedz do Ikei, tam powinien byc przy kasach szwedzki sklepik a
tam owe matiasy.
Cala reszta - tak jak robilas w Polsce - albo tak jak bedziesz miala
ochote:-)
Uklony,
J.

1. Data: 2002-01-31 12:58:57

Temat: (P) Sledzie - mix z grupy (b. dlugie)
Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sporo postow o sledziach bylo w okolicach Swiat. Cos tam schomikowalam, wiec
wklejam. Mam nadzieje, ze znajdziesz to czego szukasz :o))))

Pozdrawiam serdecznie

Bozenka z Wilna :o)
ICQ 81838200 http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
FAQ : http://bozena.samorzad.pw.edu.pl/faq/index.html
Archiwum: http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

******** Sledzie - mix z grupy *************

Platy sledziowe z beczki ida moczyc sie w wodzie. (Pare razy trzeba im ta
wode zmienic). Zalózmy, ze porcja z kilograma sledzi (bo tak wlasnie
mialem, khm, mam! i sam to spalaszuje ;-) ). Spokojniutko:

3 srednie cebule - ciach ciach ciach (krazki, albo pólplasterki)
spora cytryna (albo dwie, jak mniejsze) - obrac i ciachciachciach
Jabluszko - obrac i jak wyzej (ciachciachciach)
ogóreczek kiszony (albo i dwa) - nie obierac, ale od razu ciachciachciach

Sledziki moze juz odmokly? No to ciach ciach ciach na kawalki (ja robie 3
z fileta)

Na dno nieduzego (no, musi nam sie to zmiescic), zamykanego naczynia
najpierw warstwa cebulki, potem ukladamy warstwe sledzi, teraz troche
cytrynki (wycisnac lekko), troche ogóreczka, troche jabluszka, znowu
warstwa cebuli i tak dopóki sie skladniki nie skoncza. Przycisnac troche z
wierzchu i utopic w oliwce. Zamknac i do lodówy najmarniej na dobe.
Szczyt pychoty osiagaja po 2-3 dniach, ale nigdy tak dlugo nie udalo im sie
wytrwac. Naczynie musi byc zamkniete, bo za bardzo korci ;-)

Acha, jeszcze jedno wazne - ilosc dodatków nie jest szczególnie istotna -
mozna dac wiecej warzyw, drobniej pokroic sledzie i wyjdzie z tego pyszna
salatka sledziowa (która jeszcze mozna urozmaicic pieczarkami i/lub papryka
ze sloja).

AKC
Znalazlam przepis cos takiego z gorczyca na:
http://www.roxanaa.obywatel.pl/roxana/przepisy7.htm

Sledzie w czerwonym winie

10 filetów matijasów,
5 czerwonych cebul,
1/4 litra wody,
1/4 litra czerwonego wytrawnego wina,
1/4 litra octu,
1 szklanka cukru,
2 listki laurowe,
1 lyzka ziarenek czarnego pieprzu,
1 lyzeczka gorczycy,
5 gozdzików.

Cebule obrac i pokroic w plasterki. Wymieszac wode, ocet i wino oraz cukier.
Dodac przyprawy, a potem cebule. Calosc podgrzac, ale nie gotowac.
Odstawic do ostygniecia. Matiasy przelozyc do miski. Zalac marynata
i wstawic na noc do lodówki. Przed podaniem na stól osaczyc z marynaty
i ulozyc na pólmisku. Udekorowac krazkami cebuli z marynaty.
(Zródlo: Telegazeta TVP2)

Lilla
***************************************
ja wczoraj zrobilam sledzie ,namoczylam na 2 godziny , pokroilam w talarki
cebulke duzo cebuli , pokroilam sledzie na kawalki ok.5cm
i poprzekladalam cebulei sledzie na zmiane w kamiennym garnku podtykajac od
czasu do czasu listek laurowy ziele pieprz gorczyce
wszystko to zalam octem z wina bialego i na wierzchu zalam olejem.
tak postaja w zimnym miejscu do wigilii i pozniej robie je dalej na rozne
sposoby ze np. ze smietana i jablkami .

Beata - lublin
SLEDZIE PO CYGANSKU
1 lyzka przyprawy do zup ,sosow i salatek(w plynie)
4 filety sledziowe
4 ogorki konserwowe
2 duze cebule
6 lyzek keczupu
4 lyzki oliwy
1 lyzka musztardy
1 lyzka cukru
sledzie moczyc 1 h,ogorki i sledzie pokroic w paski, cebule w kostke
.Keczup,oliwe,musztarde,przyprawe i cukier ppolaczyc i dobze wymieszac .Sos
wymieszac ze sledziami.

Ja na 4 filety robie sos z 1,5 porcji .Sledz jest najlepszy na drugi
dzien
pozdrawiam
Ania
Sledzie glögg-owe (glögg to taki napoj, cos w rodzaju grzanego wina,
podawany
tutaj w okolicach swiat Bozego Narodzenia)
50 dkg solonego, wymoczonego sledzia
1 cebula pokrojona na plasterki
3-4 lyzki rodzynkow
0,5 szklanki occtu 12%
szklanka wody
niecala szklanka cukru
2 kawalki cynamonu
2 lyzki gozdzikow
1 lyzka ziaren kardamonu
1 pokrojona pomarancz
W naczyniu, najlepiej kamiennym, klasc na przemian: sledz, rodzynki i
cebule.
Zagotowac ocet z woda, cukrem i przyprawami. Ostudzic i zalac tym sledzie.
Niech postoja conajmniej jeden dzien.

Sledz pomaranczowo-pieprzowy
40-50 dkg wymoczonego, solonego sledzia- filety
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
4 lyzki occtu 12%
1 cebula pokrojona na plasterki
1 mala marchewka w plasterkach
8 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
Zagotowac wszystko z wyjatkiem sledzia. Ostudzic. Zalac sledzia. Zostawic na
dzien.
2 lyzki koncentrowanego soku z pomaranczy
1 lyzeczka startej skorki z pomaranczy
0,5 lyzeczki ziaren ziela angielskiego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu czerwonego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu bialego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu czarnego
Wyjete z zaprawy i pokrojone kawalki sledzia zalac sokiem pomaranczowym i
posypac skorka. Posypac pieprzem i zostawic na dzien do naciagniecia. Po
dniu
mozna jesc.

Sledz bazyliowy
1,5 kg filetow wymoczonych
1 litr wody
szklanka occtu
Wymieszac zalewe, zalac sledzia i postawic w chlodzie przez noc.
1 wiazka swiezej bazylii
2 szklanki tlustej smietany kwasnej
1 zabek czosnku
sol i pieprz
Wyjac sledzia i osuszyc. Zmiksowac bazylie ze smietana i czosnkiem. Zalac
tym
sledzia. Jesc po 2 dniach.

Sledz cytrynowo-limetkowy
5 wymoczonych filetow
zalewa I
1,5 litra wody
5 lyzek occtu 12%
0,5 szklanki cukru
10 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 mala cebula
kilka lodyzek koperku
zalewa II
0,5 szklanki majonezu
1,5 szklanki kwasnej smietany
starta skorka z jednej limetki
1 lyzka soku z limetki
starta skorka z 0,5 cytryny
1 lyzka soku z cytryny
Zagotowac zalewe I bez cebuli i koperku. Ostudzic i zalac nia sledzia z
koperkiem i cebula. Zostawic na jeden dzien. Wyjac filety, pokroic i zalac
zalewa II. Posypac starta skorka.

Sledz cytrynowy
4 duze, wymoczone filety
4 lyzki occtu 12%
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
1 lyzka potluczonych ziaren cholendry
1 cebula w plasterkach
1-2 cytryn, sok
2 lyzki startej skorki cytrynowej
cienkie plasterki z 0,5 cytryny
Zmieszac ocet z cukrem i woda. Nie trzeba gotowac, ale cukier ma byc dobrze
rozpuszczony. W naczyniu ulozyc sledzia na przemian z cholendra, cebula i
cytryna. Zalac zaprawa. Postawic na jeden dzien. Przy podawaniu udekorowac
plasterkami cytryny i cebuli.

Sledz cytrusowy
40 dkg wymoczonych filetow
1,5 szklanki cukru
0,5 l wody
1 cebula, najlepiej czerwona jak jest, pokrojona na grube kawalki
2 kawalki cynamonu
2 gozdziki
4 ziarna kardamonu
8 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 pomarancz- sok i starta skorka
1 cytryna- sok i starta skorka
niecala szklanka occtu 12%
Zagotowac wszystko z wyjatkiem sledzia i occtu. Gotowac przez 5 minut. Zdjac
ognia i dodac ocet. Ostudzic. Zalac sledzia w kawalkach i zostawic na
conajmniej 3 dni.

Paprykowy sledz Kerstin
40 dkg sledzia wymoczonego
0,5 czerwonej papryki
1 cebula
10 cm pora
zalewa:
0,5 szklanki wody
4 lyski occtu
0,5 szklanki cukru
1 listek bobkowy
10 zmiazdzonych ziaren ziela angielskiego
Zagotowac zalewe, ostudzic. Ulozyc w sloiki kawalki sledzia z plasterkami
papryki, cebuli i poru. Zalac przecedzonya zalewa. Do jedzenia po 2 dniach.

Sledz Misia Uszatka (Nalle Puh)- pojecia nie mam dlaczego tak sie nazywa :-)
50 dkg wymoczonych filetow
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
4 lyzki occtu 12%
[...]
0,5 pomaranczy
0,5 szklanki smietany kwasnej
4 lyzki majonezu
1 lyzka miodu
0,5 lyzeczki grubo zmielonego pieprzu
Wyjac sledzia z zalewy i pokroic na kawalki. Zetrzec skorke i wycisnac sok z
pomaranczy. Wymieszac ze smietana, majonezem, miodem i pieprzem i zalac
sledzia. Trzyma sie w lodowce 4-5 dni.

Sledz chrzanowy z kawiorem
40 dkg wymoczonych filetow
1 zoltko
1 lyzeczka musztardy gruboziarnistej
2 lyzki startego chrzanu
0,5 szklanki oleju kukurydzianego
5 lyzek tlustej smietany kwasnej
2 lyzki czerwonego kawioru (mozna bez)
1 drobno posiekana cebulka
Zmiksowac zoltko z musztarda i chrzanem. Dodawac po kropelce oliwy. Dodac
smietane, cebulke i kawior. Ewentualnie pieprz i sol do smaku. Pokroic
filety,
wlozyc do sloika i zalac sosem. Jesc po 2 dniach.

Sledz chrzanowy
80 dkg wymoczonych filetow
2 lyzki musztardy
2 lyzki cukru
1 lyzka occtu winnego z bialego wina
3 lyzki oleju kukurydzianego
0,5 szklanki tlustej, kwasnej smietany
2 lyzki startego chrzanu
0,5 szklanki posiekanego szczypiorku
Pokroic sledzia na kawalki. Wymieszac wszystkie skladniki na sos i zalac nim
sledzia. Jesc na nastepny dzien.

Sledz z sherry kremowy
40 dkg wymoczonych filetow
Sos:
1 lyzka drobno posiekanej cebulki
3-4 lyzki drobno posiekanego koperku
1 lyzka przecieru pomidorowego
2 lyzki sosu chili (Heinza)
2-3 lyzek sherry
1 szklanka tlustej, kwasnej smietany
Wymieszac skladniki na so. Pokroic filety i zalac sosem. Jesc po 4-5
godzinach.

Sledz kalabryjski
4 wymoczone filety
Sos:
1 szklanka posiekanych pomidorow z puszki
3-4 lyzki oliwy
3 lyzki przecieru pomidorowego
2 lyzki occtu
2 lyzki nasion kopru wloskiego (fenkulu)
1 szklanka posiekanego koperku
1 lyzeczka pieprzu cayenne (pieprz turecki)
Wymieszac sos. Zalac kawalki sledzia sosem w szklanym sloiku. Jesc na drugi
dzien.
baska
*************************************
Proponuje sledzie z czosnkiem
Sledzie(solone lub marnowane)kroimy w kostke, dodajemy ogórki konserwowe( ty
le co sledzi)równiez pokrojone w kostke.
Na tarce scieramy 4-5 zabków czosnku (zalezy jak kto lubi)i mieszamy z reszt
a produktów.Na koniec dodajemy 3 lyzki majonezu z odrobina maggi i pieprzem
(nie dodajemy soli)

Agnieszka
************************************
Sledzie z pieczonymi ziemniakami.

Platy sledziowe (matyjasy) zwinac w slimaczki.
Zalewa: 1/2 l wody, troche cukru,pieprz, ziele angielskie, lisc laurowy,
cala cytryna pokrojona. Zagotowac. Dodac pokrojona cebule w
piórka(cieniutkie).Jeszcze raz zagotowac. Ostudzic.Zalac ta zalewa sledzie
na 1 dzien.
Ziemniaki obrac, sciac od spodu, wydrazyc w srodku, posypac _duza_ iloscia
_swiezego_ koperku, zawinac w folie i upiec w piekarniku.
Ubic smietane(36%), dodac cebule ze sledzi i jablko(drobno posiekane),
wlozyc do srodka ziemniaka. Na góre polozyc zwiniety slimaczek sledziowy. Na
to troszke smietany, galazka koperku, dwa skrzydelka z czastek jablka i
pelny odlot. :)

Ela
*************************************
Wszystkie przepisy dostalam od Basi ze Szwecji.
Do tej pory probowalam 2 - musztardowe i te z tartym zoltym serem.
Poemat i rewelacja.
W ogole nie myslalam, ze ze sledzi takie cuda mozna robic......

Monisiatko

1 decylitr = 1 dl = 0,5 szklanki (mniej wiecej)

Curryströmming (sledz curry)
600 g filetow sledziowych
zalewa:
0,5 l wody
1 dl occtu (24%)
1 lyzka stolowa soli
sos:
2 dl majonezu
2 dl kwasnej smietany
1 zabek czosnku
1-2 lyzki curry
1 kwasne jablko
Wymieszc zalewe, wlozyc sledzie i odstawic do lodowki na 12
godzin. Wymieszac majonez ze smietana, curry i czosnkiem (ja
mam taka preske do wyciskania, napewno mozna poszatkowac) i
obranym i poszatkowanym jablkiem.Filety wyjac z zalewy,
osuszyc i wlozyc do sosu. Po 12 godzinach w lodowce sa do
jedzenia.

Sledz w musztardzie (faworyt mojej kolezanki z Kraka, Ajki, jak jej wyslalam
na Wielkanoc to od tego czasu maz jej "karze" to robic na kazde przyjecie:-)
4-6 wymoczonych filetów sledzia solonego,
4-5 lyzek slodkiej musztardy,
1 lyzka cukru,
1 lyzka ostrej musztardy,
1 lyzka oleju,
1 lyzka majonezu,
1 lyzka wody, pieprz.
Pokroic filety na 2 cm paski. Wymieszac cukier i musztarde.
Wlewac powoli olej, stale mieszajac. Wmieszac pozostale
skladniki i zalac tym sledzie. Jesc najwczesniej na drugi
dzien.

Salatka Babci Pacholskiej (to moja rodzona babcia)
2-3 filety sledzia solone
2 jablka
2-3 cebule
2 jajka na twardo
1 dl smietany kwasnej
pieprz
Wszysko poszatkowac. Wymieszac. Podprawic smietana i
wstawic do lodowki na kilka godzin.

Brantevikssill (Brantevik to jest taka osada nad Morzem
Baltyckim, na Österlen, nasi znajomi tam mieszkaja)
1 kg filetow sledziowych
Zalewa :
6 dl wody
1 dl occtu (24%)
2 lyzki soli
Mieszanka:
5 dl cukru
40 zmiazdzonych ziaren pieprzu
2 duze, posztkowane cebule- zwykle
2 duze, poszatkowane cebule czerwone
1-2 lyzki pieprzu cytrynowego
2 liscie bobkowe
1 duza wiazka poszatkowanego kopru
Wlozyc filety do zalewy na noc w lodowce. Wyjac, osuszyc.
Wymiesza ingrediencje do mieszanki. Wkladac filety na
przemian z mieszanka do sloika. Zostawic na kilka dni w
lodowce.

Sledz Yvonne (kolezanka)
4 filety solone sledziowe
0,5 szklanki soku z pomaranczy
3-4 lyski occtu 24%
0,5 szklanki cukru
3 lyzki miodu
0,5 szklanki wody
starta skorka z pomaranczy
1 drobnopokrojona cebulka
Zagotowac zalewe, ostudzic. Pokroic sledzia na kawalki. W sloiku ulozyc
sledzia, cebulke i skorke pomaranczowa. Zalac zalewa i odstawic na jeden
dzien. Pycha.

Sledz cytrynowo-limetkowy
6 filetow wymoczonych
Zalewa 1
1,5 dl wody
5 lyzek occtu 12%
1 dl cukru
10 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 cebula
kilka pedow kopru
Zalewa 2
1 dl majonezu
3 dl kwasnej smietany
skorka zdrapana z jednej limetki
1 lyzka soku z limetki
skorka zdarta z jednej cytryny
1 lyzka soku z cytryny
Zagotowac zalewe 1 (bez koperku i cebuli) Zalac zimna zalewa
sledzie, koper i pokrojona cebule i niech stoi jeden dzien.
Zmieszac ingrediencje do zalewy 2. Wyjac filety z zalewy 1,
pokroic na kawalki i wsadzic do zalewy 2. Posypac starta
skorka i niech stoja kilka godzin.

Sledz ginowy (z jalowcowka)
6-8 filetow sledziowych wymoczonych
2 listki laurowe
2 najchetniej czerwone cebule
Zalewa:
0,5 dl occtu 24%
1-1,5 cukru
1&frac12; wody
0,5 dl ginu czyli jalowcowki
1,5 zmiazdzonych ziaren jalowca
Zmieszac ocet z cukrem, wlac wrzaca wode i mieszac az sie
cukier rozpusci. Zmieszac gin z jalowcem. Wkladac na
przemian kawalki sledzia i plasterki cebuli. Zalac zalewa,
na koniec wlozyc liscie laurowe (bobkowe) i odstawic na 24
godziny.

Sledz z Gunnebo
1 kg solonego sledzia
szklanka majonezu
szklanka kwasnej smietany
1 lyzeczka pokruszonych ziaren jalowca
3 listki laurowe
kieliszek ginu
kieliszek sherry
1 lyzeczka soli
1 szczypta piperzu
Wymieszac wszysko za wyjatkiem sledzia. Wlozyc do garnka kamiennego sledz na
przemian z sosem. Jesc po 2 dniach.

Sledz rabarbarowy z Bornholmu
60 dkg sledzia
4 lyzek maki
2 lyzki ziaren gorczycy
zalewa:
75 dkg rabarbaru
0,5 szklanki cukru
2 lyzki occtu 24%
do przybrania:
0,5 szklanki poszatkowanych orzechow wloskich
Popanierowac sledzia maka, sola i gorczyca. Wlozyc do zaroodpornej formy,
grzbietami do gory. Piec w 200 stopni przez 20 minut. Rabarbar zagotowac z
cukrem na malym gazie. Dodac ocet. Zalac cieplego sledzia zalewa, posypac
orzechami. Jesc na goraco, cieplo i zimno.

Brännösill
60 dkg wymoczonych filetow
zalewa 1
1 l wody
szklanka occtu 24%
0,5 szklanki grubej soli
3 czubate lyzki cukru
1 cebula najlepiej czerwona
zalewa2
niecala szklanka oleju
3-4 lyzki occtu winnego z czerwonego wina
0,5 szklanki sosu chici Heinza
2 zabki czosnku przecisniete albo posiekane
2 lyzki francuskiej musztardy
3 czubate lyzki posiekanego koperku
Zagotowac zalewe 1, wystudzic i zalac sledzie nia. Odstawic na 2 dni.
Odcedzic. Wymieszac zalewe 2 i zalac nia sledzie. Jesc na drugi dzien.

Kaviarströmming (sledz kawiorowy)
60 dkg filetow swiezych
zalewa
0,5 szklanki occtu 12%
0,5l wody
1 lyzka soli
sos
0,5 szklanki majonezu
0,5 szklanka kwasnej smietany
0,5 lyzeczki soli
12-15 potluczonych ziaren pieprzu
2-3 lyzki pasty kawiorowej z tubki (jezeli taka jest do dostania)
1 starty zabek czosnku
0,5 szklanki poszatkowanego koperku
2 lyzki musztardy nie za ostrej
2 lyzki drobno posiekanej cebulki
jajka pokrojone w zabki do przybrania
Zamieszac skladniki do zalewy. Zalac sledzia becz skory i odstawic na noc.
Od czasu do czasu przelozyc na druga strone. Na drugi dzien wymieszac
skladniki do sosu. Wyjac sledzia z zalewy, wlozyc do sloika warstwa sledzia
i warstwa sosu. Na drugi dzien mozna jesc. Przyozdobic jajkami.

Västerbottensill (sledz z regionu Västerbotten)
40 dkg sledzia solonego
0,5 szklanki majonezu
0,5 szklanki kwasnej smietany
niecala szklanka drobno startego ostrego sera zoltego
1-kilka zabkow czosnku
1 lyzka musztardy francuskiej
1 szczypta pieprzu tureckiego
1 szczypta pieprzu
1szczypta soli
Wymoczyc sledzia. Pokroic na male kawalki. Zetrzec ser, wycisnac czosnek (ja
mam taka praske do przeciskania). Wymieszac wszystkie skladniki na krem,
dodac przyprawy. W sloiku ulozyc sledzia na przemian z kremem.

Sledz a la Russe (czyli po rusku)
40 dgk sledzia solonego wymoczonego
szklanka kawasnej smietany
0,5 szklanki smietany kremowki
1 ogorek kiszony albo konserwowy
1 burak konserwowy
1 jajko na twardo
2 lyzki posiekanej pietruszki albo koperku
Pokroic sledzie na kawalki. Polozyc na polmisku. Ubic kremowke i pomieszac
ze smietana kwasna. Rozsmarowac na sedziach. Posiekac reszte i posypac tym
sledzie.

Gubbröra (mieszanka chlopa, nie rolnika)
1 puszka ansjovis
3 jajka na twardo
1 najchetniej czerwona cebula (mozna zwykla)
0,5 pora
4 lyzki kwasnej smietany
4 lyzki majonezu
3 lyzki sosu chili (takiego Heinza)
0,5 pokrojonej pietruszki
4-6 kromek chleba razowego ciemnego
Wszystko pokroic i wymieszac z majonezem, smietana i s&aring;sem
chili. Nalozyc na chleb i zjesc ze smakiem

Saltka ojca Bengta (Bengt to nasz przyjaciel, tez lekarz, a
jego ojciec profesor anatomi w uniwersytecie w Lundzie)
2 jajka na twardo
2 pomidory
puszka ansjovis
2 lyzki posiekanego szczypiorku
2 lyzki sosu chili
1 dl majonezu
Posiekac, wymieszac, podawac z chlebem.

Tort sledziowy (skanski)- przepis mam z ksiazki "Skanskie
morderstwa sledziowe" wydanej przez skanska Akademie
Sledziowa (Academia Harengi Scaniensis)- zgromadzenie
kilkunastow panow roznych zawodow i zainteresowan, ktorych
laczy milosc do sledzi.
1 puszka ansjovis
3 dl smietany kremowki
1 dl poszatkowanego szczypiorku
1 szczypta pieprzu
Ubic smietane. Poszatkowac sledzia. Wymieszac ze smietana,
szczypiorkiem i pieprzem. Wlac do okraglej tortownicy.
Zamrozic co najmniej 6 godzin. Przybrac plasterkami cytryny
i szczypiorkiem przed podaniem.
*************************************
przepis na sledzie w smietanie, ktore bardzo smakuja u mnie w domu
(niestety troche "na oko"):

sledzie a la matias 6-8 platow
jablko najlepiej reneta
2 cebule (+odrobinka pora)
2 ogorki konserwowe
sok z 1/4 cytryny
smietana (+1 lyzka majonezu)
tymianek,majeranek,pieprz,lyzka oleju z oliwek

jablko zetrzec na grubej tarce, cebule posiekac drobno,
ogorki w kosteczke, wymieszac z przyprawami i smietano-majonezo-olejem
sledzie kroic w plastry, ukladac na polmisku i przykrywac sosem,
odczekac ze 2 godz. (jak sie da to dluzej :-) )

Agnieszka Jakubiec
1kg sledzi solonych, 4 cebule, pieprz mielony, lyzeczka cukru lyzka octu,
szklanka oleju.

Wymoczyc sledzie, sfiletowac, oczyscic lub kupic od razu gotowe filety.
Pokrojone na kawalki filety sledziowe ukladac w salaterce lub sloju,
przesypywac odrobina cukru i pierzu oraz pokrajana w bardzo drobna
kostke cebula.
Lyzke octu zmieszac z 2 lyzkami przegotowanej zimnej wody, do tej
mieszaniny wlewac olej i szybko mieszac widelcem, az do uzyskania
gestej jasnej masy, ktora nastepnie zalac ulozone sledzie.
Szczelnie zamknac przygotowane sledzie i przechowywac na dole
w lodowce przez 2-3 dni.
Po tym czasie sa juz dobre do spozycia. Przed podaniem przybrac
sledzie krazkami cebuli.

Lilla
**************************************
nie wiem czy to Slaskie ale u mnie w domu zawsze robilo sie tak:
sledzie surowe po pierwsze wypatroszyc, po drugie obtoczyc w mace, po
trzecie
usmazyc na oleju tak zeby byly rumiane i odlozyc do naczynia.
Zalewe skladajaca sie z 2 szklanek wody okolo pól szklanki octu liscia
bobkowego, ziela angielskiego i 2 lyzek cukru zagotowujemy. Po zagotowaniu i
odstawieniu wrzucamy do wrzatku ze dwie cebule pokrojone w talarki i
wszystko
zostawiamy do ostygniecia. Nastepnie zalewamy ta zalewa sledzie i
odstawiamy
do lodówki na jakies dwa dni.
Sledzie wychoddza pycha.;-))))
A jestem nowa na tej grupie, - Agnieszka ze Slaska
*********************************
Rózne smakowite przepisy na sledzia pod "kozuchem" czy tez
pod "pierzynka" znajdziesz na:
http://www.kuchnia.phg.pl/ryby/rybyglo.html

Zacytuje jeden z nich juz dawno sprawdzony przez mnie:

Sledz pod kozuchem I

2-3 filety sledziowe
1-2 marchewki
2 buraczki cwiklowe
1-2 cebule
2 jajka
1 jablko
majonez
zielenina typu: koperek, pietruszka.

Ugotowac buraczki cwiklowe, marchewke i jajka na twardo.
Wymoczone filety sledziowe rozdrobnic widelcem na male kawalki,
ulozyc na dnie salaterki.
Na to polozyc warstwe marchwi startej na tarce o malych dziurkach.
Wymieszac majonez z woda do gestosci smietany, posmarowac nim
warstwe marchwi. Nastepnie polozyc drobno posiekana cebule,
wyrównac powierzchnie salatki, posmarowac majonezem, potem
polozyc warstwe jablek startych na tarce o najmniejszych dziurkach,
znów warstwa majonezu, nastepnie warstwe buraczków cwiklowych
startych na tarce. Ostatnia warstwe posmarowac gestym majonezem
i odstawic salatke na kilka godz. do lodówki.
Przed podaniem udekorowac salatke jajkami i zielenina, w tym celu
oddzielic ugotowane bialka od zóltek, rozdrobnic widelcem lub zetrzec
na tarce i ulozyc dekoracyjna kompozycje np. szachownice + ozdoby
z zieleniny.

Lilla
Ostatnio bylam u rodziny w gorach i przywiozlam nowy (jak dla mnie)
przepis na sledzie.
Moze nie jest to przepis na "sledzie po hawajsku", ale uwazam iz wart
jest wyprobowania.
4 duze platy sledzi typu "matiesy" pokroic w 2 cm paski
Sos:
4 lyzki majonezu
1 lyzeczka musztardy "francuskiej"
10 cm-owa biala czesc pora pokrojona w cienkie poltalarki
15 dkg sera zoltego starkowanego na cienkie wiorki
wszystkie skladniki wymieszac i wylozyc na pokrojone wczesniej sledziki.
Po 2-3 godzinach salatka jest gotowa do spozycia.

Agnieszka
***************************************
Swietne sledzie wychodza jesli sie je samemu zasoli. To znaczy
trzeba kupic swieze, oprawic odpowiednio, zasypac
dobra "Przyprawa do piernikow" oraz odpowiednia iloscia soli.
Sa dobre po paru tygodniach. Kiedys takie zrobilam i byly swietne
ale Bardzo pracochlonne. Po zasoleniu trzeba je odmyc z soli
i zalac olejem na 2 do 3 dni trzymajac w lodowce.
Alternatywa dla bardziej niecierpliwych (nieco
gorsza w smaku) jest taka:
trzeba kupic solone matiasy, ale koniecznie takie, ktore
byly zasolone bez wspomagania octem! odplukac z soli
kilka razy (tak do smaku), odsaczyc dobrze, zasypac
Przyprawa, przelozyc paroma krazkami cebuli i zalac
olejem. Po dwoch dniach w lodowce sa dobre
zas po paru dniach (jezeli dotrwaja) sa swietne.
Wazna jest jakosc przyprawy, ktora nie powinna
zawierac maki i byc bardzo korzenna.

Beata

1. Data: 2002-01-31 13:03:52

Temat: Re: (P) Sledzie - mix z grupy (b. dlugie)
Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sporo postow o sledziach bylo w okolicach Swiat. Cos tam schomikowalam,
wiec
> wklejam. Mam nadzieje, ze znajdziesz to czego szukasz :o))))

Bozenko, wydaje mi się że Kasia to ma raczej problem jak je zasolic, bo
pisze ze tylko swieze moze kupic....

serdecznie pozdrawiam
Basia

1. Data: 2002-01-31 13:30:42

Od: fghfgh <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kasia wrote:

> Szanowni Panstwo
> prosze doradzcie jak zrobic SAMEMU matijasy ze sledzi

Z tego co wiem, to musza skruszec w zalewie solno-octowej zeby sie
nadawaly do dalszej obróbki, ale z proporcjami juz nie pomoge.
pzdr
agi

1. Data: 2002-01-31 18:11:40

Od: <b...@n...se> szukaj wiadomości tego autora

> tesknia mi sie sledzie takie w oleju z odrobina octu i
> cebulka
> kasia
--------------------
Swierze filety zalac ta zalewa i potem robic jak solone:

zalewa:
0,5 l wody
1 dl occtu (24%)
1 lyzka stolowa soli

1. Data: 2002-01-31 22:57:47

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

<b...@n...se> a écrit dans le message news:
4...@n...onet.pl...

> Swieze filety zalac ta zalewa i potem robic jak solone:
>
> zalewa:
> 0,5 l wody
> 1 dl occtu (24%)
> 1 lyzka stolowa soli
>
> Wymieszc zalewe, wlozyc sledzie i odstawic do lodowki na 12
> godzin.

Super, to sie mix Bozenki Kasi przyda...
(i mi tysz)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2002-02-01 15:05:41

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

<b...@n...se> wrote:

> [...]

Matiesy sie lowi. Sa to mlode sledzie szkockie, zlowione przed pierwszym
tarlem.

Wladyslaw
--
Wladyslaw Los

1. Data: 2002-02-03 15:07:11

Temat: Odp: sposob na matijasy.... pomocy(OT)
Od: "stsal" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<ciach!>
> Matiesy sie lowi. Sa to mlode sledzie szkockie, zlowione przed pierwszym
> tarlem.

A skąd wiadomo, że akurat szkockie? Sprawdza sie im paszporty? ;)

Anka - stsal

1. Data: 2002-02-03 16:46:33

Od: Aleksander Kłosiewicz <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisał w wiadomości

> Matiesy sie lowi. Sa to mlode sledzie szkockie, zlowione przed
> [...]

Podejrzewałem coś takiego, bo piklingi to chyba też nie muszą być
wędzone,
tylko wyławia się je "gdzieś" (moja babcia mówi o nich śledzie
holenderskie)
pozdr.Alex

Obiecane przepisy na fondue
Z czym mozna łączyć kogel-mogel?