POMOCY!!! Całkowicie zerwane ścięgno achillesa - leczenie bezoperacyjne ???

1. Data: 2005-10-16 20:39:26

Temat: POMOCY!!! Całkowicie zerwane ścięgno achillesa - leczenie bezoperacyjne ???
Od: "Wind" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

CO SIĘ STAŁO?
Uległem kontuzji na boisku grając w piłkę (po latach przerwy - od czasów
szkoły !)

DIAGNOZA
Ortopeda na pogotowiu powiedział mi (po prześwietleniu RTG i badaniu
rękoma, bez USG),
że mam zerwane całkowicie ścięgno chillesa, ale, że wyleczy je b e z o p e
r a c y j n i e.

Włożył nogę w niebieski nowoczesny lekki gips na 7 tygodni, klapka z obcasem
i kazał brać Aescin i coś jeszcze.

INNI DORADZAJĄ SPRAWDZIĆ
Jednakże znajomi trenerzy z AWF i kolega lekarz rehabilitant powiedzieli
mi, że coś nie gra,
że gdybym zerwał achillesa całkowicie to inaczej by to wyglądało:

- w celu prawidłowego wyleczenia wymagana byłaby normalna operacja a nie
leczenie bezoperacyjne,
aby uzyskać właściwą sprawność, a nie zrośnięcie się byle jak, ze skrzepem
itd.
- wyłbym z bólu na boisku po zerwaniu, nie mógł wogle ruszać palcami i
nogą,
(a tak nie było, nogą ruszałem, chodziłem)

MAM 2 PYTANIA
1. Czy ortopeda mówiąc mi że mam całkowicie zerwane ścięgno - wprowadza mnie
tym w błąd,
aby nastraszyć (może pochwalić się jakim jest specjalistą) ale za to leczy
mnie prawidłowo?

2. Czy ortopeda mówi prawdę, że mam zerwane ścięgno - ale leczy mnie źle, bo
bezoperacyjnie?

Proszę o pomoc na priv i...@i...pl , mieszkam w Gdańsku,
nie wiem jaką drogę obrać.
Windsurfer ( może już były :( )

2. Data: 2005-10-16 20:53:57

Od: deberg <"deberg[nospam]"@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Całkowite zerwanie Achillesa rozpoznaje się na podstawie badania
klinicznego, można to leczyć zachowawczo w gipsie lub innym
stabilizatorze ale:
- konieczne do wygojenia długotrwałe unieruchomienie to dramat dla
kończyny - przykurcz stawów, zanik mięśni i upośledzenie czucia głęgokiego.
- częstość wtórnych zerwań ścięgna po leczeniu zachowawczym to koło 20%
(po leczeniu operacyjnym 4-5%)
- osoby aktywne, w miarę młode zwykle sie operuje, chociaż należy tu
pamiętać o występujących czasami powikłaniach - zaburzenia gojenia,
stany zapalne itd.
Reasumując - u młodych aktywnych ludzi najczęściej Achillesa się operuje
i po krótkim unieruchomieniu 2-3 tyg rozpoczyna rehabilitację. Ale
leczenie zachowawcze błędem nie jest.

3. Data: 2005-10-16 21:00:08

Od: Harry Haller <b...@h...com.wytnij> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 16 Oct 2005 22:39:26 +0200, "Wind" <i...@i...pl>
wrote:

> [...]
>mnie prawidłowo?
>
>2. Czy ortopeda mówi prawdę, że mam zerwane ścięgno - ale leczy mnie źle, bo

Ty nie potrzebujesz lekarza by uzyskać odpowiedzi - ty potrzebujesz wróżki.

Co do leczenia operacyjnego / zachowawczego ( bez operacji )

Ostatnio coraz częściej leczy się zerwania ścięgien Achillesa bez operacji.
Powodzenie leczenia bez operacji zależy od tego czy w gipsie , który robi się w
20 stopniowym zgięciu podeszwowym stopy końce zerwanego ścięgna się dotykają
( jeśli nie to oczywiście nie ma się co zrastać )
Sprawdza się to oczywiście USG

U mnie leczenie bezoperacyjne wygląda tak :

-1 tydzień gips w zgięciu podeszwowym stopy ( 20 stopni)
-dalej na 6 tygodni ( dzień i noc ) specjalny bucik który uniemożliwia
wyprostowanie stopy i ma obcas ca. 3 cm ( działa praktycznie jak gips
ale jest wygodniejszy dla pacjenta )
- przez dalsze 2 tygodnie bucik tylko w ciągu dnia

jak się nie ma takiego gadżetu to i gips może być - w sumie 7 tygodni
wszystko się zgadza

- dodatkowo od czwartego tygodnia izometryczne ćwiczenia

pełną sprawność osiąga się po 3-4 miesiącach

Jesli chodzi o prognozę ( szanse , że wszystko będzie ok )
to jest ona praktycznie taka sama jak przy leczeniu operacyjnym
( przy zachowaniu warunków o których powyżej )

U około 2 % pacjentów dochodzi do ponownego zerwania
( najczęściej w ciągu pierwszych 3 miesięcy )

Podsumowując - ortopeda nie wpuszcza cię w maliny,
ale powinien jeszcze zrobić USG.
Jeśli mimo gipsu końce zerwanego ścięgna nie dotykają się
to zabieg bedzie konieczny.
--
Leszek Słodkowski aka Harry Haller
gg 1398692 harry[at]harryhaller.com

4. Data: 2005-10-16 21:03:01

Od: Harry Haller <b...@h...com.wytnij> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 16 Oct 2005 22:53:57 +0200, deberg <"deberg[nospam]"@o2.pl> wrote:

>- częstość wtórnych zerwań ścięgna po leczeniu zachowawczym to koło 20%
>(po leczeniu operacyjnym 4-5%)

możesz podać źródło tych danych ???

5. Data: 2005-10-17 15:58:07

Temat: Re: POMOCY!!! Całkowicie zerwane ?cięgno achillesa - leczenie bezoperacyjne ???
Od: deberg <"deberg[nospam]"@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc :)
Dane wziete z glowy :) Ale zblizone sa np tu: (Moller, Movin, Granhed et
al, Acute rupture of tendo Achillis a prospective randomised study of
comparison between surgical and non-surgical treatment : JBJS BRITISH
2001, 83-b)
Pozdrawiam
dB

Na jakiej podstawie lekarz stwierdza czy ktoś ma grypę?
"Twój lekarz"
test
chudnięcie w chorobie na Alzheimera
Poroblemy po operacji.