Paszteciki i krokieciki

1. Data: 2002-02-06 15:14:45

Temat: Paszteciki i krokieciki
Od: "Dorota B." <d...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
mam pytanie: czym sie roznia krokieciki od pasztecikow?
U mnie w domu pasztecikiem bylo nazywane miesko w ciescie a krokiety - mieso
zawijane w ciasto nalesnikiowe (ktore moj maz wlasnie smie nazywac
pasztecikiem).
Rozsadzcie spor, bo dojdzie do rozwodu.... ;-))))))))

Pozdrawiam
Dorota

1. Data: 2002-02-06 15:39:31

Temat: Re: Paszteciki i krokieciki
Od: "Agusiek" <A...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pasztecikiem).
> Rozsadzcie spor, bo dojdzie do rozwodu.... ;-))))))))

Tak od razu rozwód :))
U mnie w domu paszteciki to było mięsko w cieście (najczęściej fancuskim),
natomiast krokietem było wszystko zawijane w ciasto naleśnikowe (kapusta z
grzybami - mniam, mięcho i różne inne kombinacje).
No ale w końcu co kraj to obyczaj.

Pozdrawiam, Aga

1. Data: 2002-02-06 15:48:03

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> mam pytanie: czym sie roznia krokieciki od pasztecikow?
Smakiem, kształtem i treścią ;-)))

> U mnie w domu pasztecikiem bylo nazywane miesko w ciescie
... drożdżowym i niech tak pozostanie;

> a krokiety - mieso zawijane w ciasto nalesnikiowe
Uzgodnijcie, że co w ciescie nalesnikowym, niech sie nazywa naleśnikiem
bez względu na wsad, kształt i rodzaj zawinięcia ;-)))
A krokieciki niekoniecznie muszą być zawijane, to raczej ształt decyduje?
Najlepiej poczekać na Władysława, nie mam pod reką swojej ściągawki.
Niestety.

> (ktore moj maz wlasnie smie nazywac pasztecikiem).
> Rozsadzcie spor, bo dojdzie do rozwodu.... ;-))))))))
Tak, każdy powód dobry ;-)))

Pozdrawiam Jerzy

1. Data: 2002-02-06 18:26:50

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy wrote:

> [...]
> A krokieciki niekoniecznie muszą być zawijane, to raczej ształt decyduje?
> Najlepiej poczekać na Władysława, nie mam pod reką swojej ściągawki.

U mnie w domu jeszcze inaczej - nie wiem dlaczego, moze dlatego, ze
kazdy w rodzinie z innej czesci Polski:

paszteciki to ciasto francuskie z nadzieniem miesnym
nalesniki z miesem to nalesniki z miesem
krokiety to plaskie panierowane kotlety z ziemniaczanego puree

MB

1. Data: 2002-02-06 22:34:52

Od: "Agata Solon" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dorota B. <d...@b...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a3rhq7$jjl$...@n...tpi.pl...
> [...]
> pasztecikiem).
> Rozsadzcie spor, bo dojdzie do rozwodu.... ;-))))))))

Jestem teraz na etapie studiowania historycznego juz (z XIX w.) dziela braci
Jeleniow, a tam dosc rozlegly rozdzial o pasztecikach wlasnie. Z niego zas
wynika, ze pasztecikiem zwano generalnie to co nadziane slonym bylo
(dokladnie czymsik co zwali "ragut", pewnie od francuskiego ragout,
sporzadzonym z mozdzkow cielecych lub "bydlecych", ew. z drobiowego miesa,
pieczarek, szyjek rakowych).
Rodzajow tych pasztecikow jest 28, krokiety to epwien rodzaj pasztecikow,
czyli tak jakby podgrupa. Te z nalesnikow nazywaja sie po prostu paszteciki
z nalesnikow. Ale swiat sie zmienia, u mnie w domu tez byly krokiety z
nalesnikow i paszteciki z ciasta.

Agata Solon, naturalna

1. Data: 2002-02-07 05:28:21

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Dorota B. <d...@b...pl> wrote:

> [...]
> pasztecikiem).
> Rozsadzcie spor, bo dojdzie do rozwodu.... ;-))))))))

Sprawa jest dosyc skomplikwana. Paszteciki powinny byc z farszem
miesnym, pieczone w ciescie. Co do nalesnikow zawijanych z farszem ,
panierowanych i obsmazanych, to jak juz tu pisalem, wszystkow wskazuje
na to, ze jest to polski wynalazek, niemniej nazywany bywa nazwami
pochodzenia francuskiego -- pasztecik lub krokiet. W dawnych ksiazkach
kucharskich byl to raczej pasztecik, obecni raczej obowiazuje nazwa
krokiet mimo, ze krokiet sensu stricto to inny rodzaj przekaski -- masa
w odzaju farszu usmazona bez zadnej wierzchniej warstwa z ciasta czy
nalesnika. Jakby sie te nasze "krokiety" mialy nazywc po polsku
pierwotnie nie wiem.

Wladyslaw

--
Wladyslaw Los