Picea abies czy excelsa

1. Data: 2003-05-15 05:46:20

Temat: Picea abies czy excelsa
Od: "sq4nr" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Nurtuje mnie nastepujace pytanko: ktora nazwa (Picea abies, czy Picea
excelsa) jest prawdilowa, czy istnieja one rownolegle, ktore nazewnictwo
jest mlodsze (=bardziej aktualne), dlaczego zmieniono nazwe gatunkowa?

Pozdrawiam
Grzegorz G.

2. Data: 2003-05-15 09:03:11

Temat: Re: Picea abies czy excelsa
Od: "Habeck" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "sq4nr" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> excelsa) jest prawdilowa, czy istnieja one rownolegle, ktore nazewnictwo
> jest mlodsze (=bardziej aktualne), dlaczego zmieniono nazwe gatunkowa?

Z tego co kojarze obie nazwy okreslaja to samo drzewo - swierk pospolity.
Obie istnieja rownolegle, przynajmniej w nomenklaturze. Wg International
Code of Botanical Nomenclature Picea abies jest nazwa prawidlowa bo odnosi
sie do rodzaju Picea. Nazwa Picea excelsa bazuje na nazwie Pinus excelsa
(czyli Sosna himalajska i tu tez jest problem z nazwa, bo sosna himalajska
zwana Pinus wallichiana to tez P. griffithii i P. excelsa :) ). Wiec wg
ICofBN Picea abies jest nazwa prawidlowa bo dotyczy Picea czyli swierkow.
Nie wiem, ktora nazwa jest mlodsza. Sprawa z nazwami zalezy pewnie od
odkrywcy.
Pozdrawiam,
Habeck

3. Data: 2003-05-15 15:13:27

Od: "sq4nr" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nazwa Picea excelsa bazuje na nazwie Pinus excelsa
> (czyli Sosna himalajska i tu tez jest problem z nazwa, bo sosna himalajska
> zwana Pinus wallichiana to tez P. griffithii i P. excelsa :) ).

rotfl :)

> Pozdrawiam,
> Habeck

Dzieki za zaspokojenie mojej ciekawosci
Pozdrowienia z Olsztyna

Grzegorz G.

4. Data: 2003-05-15 18:56:08

Od: "Habeck" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzieki za zaspokojenie mojej ciekawosci
> Pozdrowienia z Olsztyna
>
> Grzegorz G.

Podziekowania slij mojej ukochanej Freesii (tylko skad o tym miales wiedziec
:)? ). To ona zna sie na roslinkach. Ja tylko wyszukalem troche info w
necie, zeby byc pewnym, ze nie napisze jakis glupot :).

Pozdrawiam,
Habeck

Barwne kobierce
Ciepłym Zośkom