Pleśń w doniczce - zwalczanie

1. Data: 2007-12-27 10:29:58

Temat: Pleśń w doniczce - zwalczanie
Od: Predict <l...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Nie do końca na temat domu, bo o roślinach doniczkowych - ale to taki
minimalny oftop ;)

Brief:
Dwa miesiące temu przeprowadziliśmy się do kawalerki, która ma okna
tylko z jednej strony bloku. W dodatku okna są plastikowe a otwory
wentylacyjne w kuchni i łazience prawie nie powodują praktycznie
żadnego ruchu powietrza (ich ujście prawdopodobnie jest po tej samej
stronie co nasze okna, więc nawet przy lekko rozszczelnionych oknach
nie ma żadnego ciągu).

Naturalnym problemem stały się u nas wilgoć i grzyb. Po zamknięciu
okien i odkręceniu kaloryfera całe szyby są w parze i zaczyna z nich
ociekać woda na parapet. Z grzybem na ścianie przy oknach daliśmy
sobie radę - raz go wyczyściłem domestosem a teraz regularnie lekko
uchylamy okna - grzyb nie wrócił. Jednak...

Problem:
Mamy kilka roślin doniczkowych (min. fiołka i bonsai z karmony
drobnolistnej), stoją one na parapecie nad grzejnikiem, niestety nie
mamy miejsca aby postawić je gdzie indziej. Na początku podlewaliśmy
je od góry, przegotowaną i odstaną wodą z kranu. Niestety, jako że
mamy sporą wilgoć, woda w ogóle nie odparowywała z powierzchni ziemi i
ciągle była ona (powierzchnia) wilgotna. W przeciągu jednego dnia od
podlania zaczął pojawiać się biały nalot - jak się domyślam pleśń.
Usunąłem wierzchnią warstwę ziemi z kwiatków i postanowiłem je trochę
przesuszyć, żeby ziemia wyschła.

Niestety przy kolejnym podlaniu od góry, pleśń pojawiła się z
powrotem. Nie chcę znów mechanicznie usuwać ziemi, bo zbytnio odsłonie
korzenie. Moje pytania:

1. jak pozbyć się na dobre pleśni z kwiatków?
2. jak je podlewać? fiołek podobno lubi do podstawka, ale czy karmonie
nie przegniją korzenie przy takim podlewaniu?
3. jak często i ile podlewać w okresie zimowym?
4. jak poprawić wentylację w mieszkaniu?

Z góry wszystkim dziękuję za odpowiedź!

Szczęśliwego Nowego Roku,
Łukasz Matuszewski.