Pleśń w doniczce - zwalczanie

11. Data: 2007-12-27 20:00:29

Temat: Re: Pleśń w doniczce - zwalczanie
Od: Predict <l...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Driko pisze:
> Hejka. A jednak dało sie znaleźć:

Aż mi głupio ;) Wielkie dzięki, żałuję, że sam lepiej nie poszukałem.
Jest tu odpowiedź na prawie wszystkie moje pytania.
Jednak:

1. czy kormonie drobnolistnej nie pogniją korzenie jak ją będę
podlewał do podstawki? W tej chwili doniczka jest na nóżkach, a
podstawka jest na tyle płytka, że nawet jak naleje do pełna to
doniczka jest nad powierzchnią wody (daje to tylko lepsze parowanie na
roślinę).

2. jak często i w jakiej ilości podlewać kwiatki w okresie zimowym
(grzewczym)? Niestety dopiero stawiamy pierwsze kroki w uprawie
jakichkolwiek roślin, więc pytanie kompletnie laickie ;)

3. Czy zarodniki pleśni mogą być szkodliwe dla zdrowia?

Pozdrawiam noworocznie :)
Łukasz Matuszewski

12. Data: 2007-12-27 20:02:44

Od: "Panslavista" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Predict" <l...@g...com> wrote in message
j.googlegroups.com...

Na pleśń spróbowałbym posypać ziemię w domiczce cieniutką warstwą popiołu z
ogniska (po drewnie)...

13. Data: 2007-12-27 21:06:18

Od: Katarzyna Tkaczyk <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Predict pisze:

> [...]
> podstawka jest na tyle płytka, że nawet jak naleje do pełna to
> doniczka jest nad powierzchnią wody (daje to tylko lepsze parowanie na

Podlać, poczekać aż woda przesiąknie do góry, resztę odlać i korzenie
nie zgniją.

> 2. jak często i w jakiej ilości podlewać kwiatki w okresie zimowym
> (grzewczym)? Niestety dopiero stawiamy pierwsze kroki w uprawie
> jakichkolwiek roślin, więc pytanie kompletnie laickie ;)

Podlewać wtedy, gdy wierzchnia warstwa ziemi przeschnie. Wasze są za
często podlewane, stąd ta pleśń.

> 3. Czy zarodniki pleśni mogą być szkodliwe dla zdrowia?

Raczej tak.

Pozdrawiam
Kaśka

14. Data: 2007-12-27 21:29:42

Od: "Dirko" <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości
g.googlegroups.com
Predict <l...@g...com> napisał(a):

> Aż mi głupio ;) Wielkie dzięki, żałuję, że sam lepiej nie poszukałem.

Hejka. Większy wstyd nie wiedzieć. :-)

> 1. czy kormonie drobnolistnej nie pogniją korzenie jak ją będę
> podlewał do podstawki?

Korzenie nie pogniją gdy woda nie będzie stać w podstawce. Po podlaniu
ziemia w doniczce będzie "wciągać" wodę a gdy po kilkunastu minutach
przestanie powinno się resztę wody wylać z podstawki.

> W tej chwili doniczka jest na nóżkach, a
> podstawka jest na tyle płytka, że nawet jak naleje do pełna to
> doniczka jest nad powierzchnią wody (daje to tylko lepsze parowanie
> na roślinę).

Chyba trzeba coś zmienić. Albo podstawkę, albo doniczkę, albo na czas
podlewania wstawiać doniczkę do odpowiedniej miseczki. :-)

> 2. jak często i w jakiej ilości podlewać kwiatki w okresie zimowym
> (grzewczym)? Niestety dopiero stawiamy pierwsze kroki w uprawie
> jakichkolwiek roślin, więc pytanie kompletnie laickie ;)

Podlewa się w miarę potrzeb, które określa się grzebiąc palcem w
doniczce i obserwując roślinę. Zdecydowanie lepiej jest nie przelewać
kwiatków.

> 3. Czy zarodniki pleśni mogą być szkodliwe dla zdrowia?

Nie sądzę żeby akurat te. Przecież w skład pleśni w doniczce nie wchodzi
Aspergillus niger. ;-)
Pozdrawiam wyczerpująco Ja...cki

15. Data: 2007-12-29 07:54:33

Od: "Skryba" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Buba" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

> ...czasem tez pojawia
> się coś co przypomina mech...taki zielonkawy nalot.

Prawdopodobnie mech płonnik strojny lub pospolity.
Nie trzeba go usuwać.
Jego obecność sygnalizuje kwaśność ziemi.
Rozwija się w warunkach gdzie panują:
ciepło, znaczna wilgotność podłoża i powietrza,
i nie ma nadmiaru ostrego słońca.

Pozdrawiam pogodnie
skryba

16. Data: 2007-12-29 08:13:44

Od: "Skryba" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katarzyna Tkaczyk" <k...@p...pl> napisał w wiadomości

> A czy to na 100% pleśń czy jakiś osad. Mnie zawsze się to pojawiało gdy
> sadziłam rośliny w kupnej ziemi z worków i nie sądzę, żeby to była pleśń.

Na ostatnim zdjęciu autora wątku widać na powierzchni ziemi a zwłaszcza
na ściankach donicy zbrylone wykwity soli znajdujących się w nawozach
(ziemia kupowana w workach czasami jest dość obficie zaopatrzona w nawozy).
Nawozy mają tendencję do migrowania w kierunku ścian doniczek
stąd tworzące się brązowo-brunatne obwódki na obrzeżach doniczek.
Estetyki to niestety nie poprawia.

Pozdrawiam pogodnie
skryba

karmnik i brak stołowników