Pleśń w dymionie - jak się jej pozbyć?

1. Data: 2003-10-02 10:41:21

Temat: Pleśń w dymionie - jak się jej pozbyć?
Od: Piotr Hołda \(usuń z adresu co niepotrzebne\) <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Zrobiłem sobie z tegorocznych winogron winko. Wrzuciłem pogniecione owoce do
dymiona, zalałem wodą z cukrem i czekam. Pierwszy raz się za to zabrałem i
taka technologia, jako najprostsza, mi najbardziej odpowiadała :)
Niestety po 4 dniach zauważyłem że na powierzchni pływających owoców
pojawiło się niewielkie skupisko pleśni i ciągle się rozrasta. W tej chwili
ma ok. 3 cm średnicy.
Proszę o jakieś rady, jak mam się tego świństwa pozbyć? Nie chciałbym
stracić cennego "wkładu" :)

--
*Pozdrawiam*
/Piotr Hołda/

2. Data: 2003-10-02 16:04:24

Temat: Re: Pleśń w dymionie - jak się jej pozbyć?
Od: "Szymon K." <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ma ok. 3 cm średnicy.
> Proszę o jakieś rady, jak mam się tego świństwa pozbyć? Nie chciałbym

Przede wszystkim nie polecam typowego zachowana - "zdejmuje plesn, bo jak jej
juz nie widac to jest OK". To jest wlasnie blad! Mykotoksyny wytwarzane przez
grzyby strzepkowe (plesn) po wielu latach moga ujawnic swoja aktywnosc ...
ale tutaj juz nie bede straszyl.
Jedyne wyjscie to wylac...niestety :(

Teraz tak sobie mysle ze to tez nie musza byc koniecznie grzyby strzepkowe.
Moga to byc tzw. drozdze kozuchujace (Candida, Pichia, Rhodotorula, itp)...
naturalna mikroflora owoców. Sa to drozdze dominujace w pierwszym etapie
ferm. etanolowej i po wyczerpaniu tlenu moga zahamowac swoj rozwoj.

Na odleglosc diagnoza moze byc ciezka. Sprobuj opisac ta "plesn", mozliwie
jak najdokladniej.
W tym przypadku najlepszy jest instynkt samozachowawczy. On Ci powie czy pic
to czy wylac ;)

3. Data: 2003-10-02 20:36:55

Temat: Odp: Pleśń w dymionie - jak się jej pozbyć?
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <Piotr Hołda \ (usuń z adresu co niepotrzebne)
napisał:2...@m...pl...
> [...]
> Niestety po 4 dniach zauważyłem że na powierzchni pływających owoców
> pojawiło się niewielkie skupisko pleśni i ciągle się rozrasta. W tej

Po pierwsze: co to jest dymion???
Po drugie: a kto tak Cię uczył wino robić???
Nie tłoczyłeś miazgi? Nie szczepiłeś nastawu szlachetnymi drożdżami? Nie
zasiarkowałeś nastawu?
No to masz co masz!!!
Ale nie przejmuj się. To jest prawdopodobnie do uratowania bo ta niby-pleśń
to sa najprawdopodobniej rozwijające się dzikie drożdże, których pelno na
skórkach winogron. Niestety do wina to one Cię nie doprowadzą.
Wytłocz to porządnie co masz nastawione, przecedź przez sciereczkę, dodaj do
tego matkę drozdżową ze szlachetnych drozdży, zasiarkuj naczynie i....
oczekuj porządnego efektu.
Pozdrawiam :-)
Janusz
PS
A gdy efekt będzie pozytywny to flaszka tego specjału dla mnie. :-)))
J.

4. Data: 2003-10-02 21:12:13

Temat: Re: Odp: Pleśń w dymionie - jak się jej pozbyć?
Od: "simon shy" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nasz poczciwy stary gasior w niektorych zakatkach Polski jest wlasnie
dymionem.

A co do w/w metody produkcji. Sadze ze ma ona swoje podloze z ubieglej epoki,
gdzie z wody, cukru i drozdzy powstawal lek na wszystkie bolaczki ;)))

5. Data: 2003-10-02 21:26:07

Temat: Odp: Odp: Pleśń w dymionie - jak się jej pozbyć?
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik simon shy <s...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bli4bd$phr$...@i...gazeta.pl...
> Nasz poczciwy stary gasior w niektorych zakatkach Polski jest wlasnie >
dymionem.

Ooooo! To już wiem skąd w niektórych zakątkach Polski powiedzenie, że
"czacha dymi" . Gdy się pije coś z dymiona... :-)))

> A co do w/w metody produkcji. Sadze ze ma ona swoje podloze z ubieglej
epoki,
> gdzie z wody, cukru i drozdzy powstawal lek na wszystkie bolaczki ;)))

No tak..., ale on drożdży nie dodał.... :-(((
Pozdrawiam :-)
Janusz

6. Data: 2003-10-02 21:41:49

Od: "Piotr Hołda \(usuń z adresu co niepotrzebne\)" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W artykule news:bli564$bfu$1@atlantis.news.tpi.pl,
niejaki(a): Janusz Czapski z adresu <j...@t...pl> napisał(a):

> Ooooo! To już wiem skąd w niektórych zakątkach Polski powiedzenie, że
> "czacha dymi" . Gdy się pije coś z dymiona... :-)))

Nie wiem jaka jest etymologia powiedzenia "czacha dymi", ale gąsior -
dymion - balon - baniak ma nazw wiele.
W moim regionie (Małopolska) akurat każdy wie co to gest dymion a gąsior to
samiec gęsi :-))

7. Data: 2003-10-03 08:23:47

Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Skleroza? - to bardzo przyjemne :-)
Od: "Szymon K." <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Rzut beretem :) Masz tam ogródek, albo coś w tym stylu?
> --
> Pozdrawiam, Kaśka

W NDG nie mam nic. Ale wlasnie 12 km od NDG mam kawalek ziemi :)))) Dlatego
siedze tutaj i szukam pomyslow, odpowiedzi co i jak zrobic z tym kawalkiem
ziemi.

P.S. hehehe...kawalek ziemi.... (>1,5 ha)

8. Data: 2003-10-03 08:29:42

Temat: Re: Odp
Od: "simon shy" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ziemi.
>
> P.S. hehehe...kawalek ziemi.... (>1,5 ha)

Uuups...to nie mialo byc tutaj...przpraszam :)

9. Data: 2003-10-03 08:30:09

Od: "Szymon K." <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

10. Data: 2003-10-03 10:27:10

Od: "Jerzy Nowak" <w...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Czapski <j...@t...pl> napisał(a):
> Użytkownik <Piotr Hołda
[...]
> [...]
> Po drugie: a kto tak Cię uczył wino robić???
> Nie tłoczyłeś miazgi? Nie szczepiłeś nastawu szlachetnymi drożdżami? Nie

Tiaaaa, bełt jak nigdy (czytaj J-23).
Po co ta siara? Nigdy jej nie dodawałem.
Pozdrawiam Jerzy

Skleroza? - to bardzo przyjemne :-)
Wierzba energetyczna - patyczki do nasadzeń, potrzebuje ktoś ?
problem
Pnącze z owocem
Test