Pnaca roza poszukiwana

1. Data: 2003-06-04 18:25:29

Temat: Pnaca roza poszukiwana
Od: Inka <p...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc Wszystkim :)

Mam na okolo domu pasek "pod roslinki" szerokosci 30 cm.(pomiedzy domem
a sciezka - opaska). Chcialam w jednym miejscu zasadzic roze pnaca i
popiac ja na podporach (kratkach?) tak do wysokosci 2.5 metra. Wystawa
wschodnio-poludniowa, nie zacieniona. Ziemie mam do kitu (podwarszawskie
piachy), ale moge nawiezc torfem i czym tylko potrzeba. Przegladalam
gazetke w poszukiwaniu odmian rozy pnacej i trafilam na jedna, ktora
bardzo spodobala mi sie ze zdjecia :) Nazywa sie "Eden rose 85" Podobno
to odmiana bardziej krzaczasta niz pnaca, ale mozna ja na pnaca wyprowadzic.
Czy macie jakies doswiadczenia z ta omiana? Albo znacie inne odmiany
ladne, dobrze rosnace i dla poczatkujacych w uprawie roz?
Pytalam w dwoch sklepach ogrodniczych i o ww odmianie nie slyszeli,
komentujac, ze w tym roku generalnie cienko z rozami... Czy w okolicy
Warszawy jest jakies rozane zaglebie?

Pozdrawiam
Inka
--
____ ____
<')___)< >(___('>

2. Data: 2003-06-04 20:29:38

Temat: Re: Pnaca roza poszukiwana
Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Inka" <p...@f...edu.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
> Czy macie jakies doswiadczenia z ta omiana? Albo znacie inne odmiany
> ladne, dobrze rosnace i dla poczatkujacych w uprawie roz?

New Dawn jesli chodzi o rózowa. To ponoc jedna z najstarszych i
najodporniejszych odmian.Na grupie kiedys ten kolor ktos (;-) okreslil jako
'majtkowy'.

Ja poczatkujaca amotorka posadzilam u siebie 'Sympathie' - kolor czerwony.
Posadzilam ja jesienia, okopczykowalam przykrylam stroiszem. Przezyla zime
bez szwanku. Wczesniej przygotowalam ziemie z dodatkiem obornika - róze sie
odwdzieczyly zakwitaja wlasnie:-)
Na szesc sztuk z jesiennego sadzenia wymarzla tylko jedna.
Nie znam warszawskich szkólek, natomiast jesienia w Skierniewicach
organizowane jest Swieto warzyw i owoców, przewazaja jednak rosliny ozdobne.
W zeszlym roku róz bylo troche.
Trzeba tylko wiedziec czego szukac.

Pozdrawiam
Marta

3. Data: 2003-06-05 16:28:39

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Eden rose 85"

Nazwa podejrzanie nieznajoma. Stawialbym na jakies zle odczytanie albo blad
w druku. Z numerem w nazwie znam tylko Bonica 85 Kordesa. Edel rose (nie
eden) to z niemieckiego - róza szlachetna. O Bonice w katalogu Kordesa
mozemy przeczytac: Edel rose Bonica 85.

--
Rafal Wolski
http://www.wolski.com.pl/sklep/ - z wrzosami

4. Data: 2003-06-05 19:26:27

Od: Inka <p...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal Wolski wrote:
> [...]
> w druku. Z numerem w nazwie znam tylko Bonica 85 Kordesa. Edel rose (nie
> eden) to z niemieckiego - róza szlachetna. O Bonice w katalogu Kordesa

Wrzuclam do przeszukiwarki google "eden rose" i powypluwalo mi kilka
stron (i rowniez kilka eden rose o innych #).
Ale poszperalam takze w poszukiwaniu podanej przez Marte "new dawn" i
spodobala mi sie jeszcze bardziej niz tamta :) Jest przesliczna i
majtkowo rozowa, dokladnie taka, jaiej szukalam!
Tylko teraz gdzie dostac "New dawn"?
Inka

--
____ ____
<')___)< >(___('>

5. Data: 2003-06-05 19:37:32

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wrzuclam do przeszukiwarki google "eden rose" i powypluwalo mi kilka
> stron (i rowniez kilka eden rose o innych #).

Ja tez wrzucalam w google...
Dlatego pisalam o rózowej:-)

> [...]
> spodobala mi sie jeszcze bardziej niz tamta :) Jest przesliczna i
> majtkowo rozowa, dokladnie taka, jaiej szukalam!

Widzialam ja wiosna w jednej z podkrakowskich szkólek, o ile mi wiadomo to
chyba dosc popularna odmiana.
Ta szkólka akurat nie produkuje róz, sprowadzaja je od innych szkólkarzy
wiec jest to co sie trafi. Generalnie wiosna bylo bardzo duzo starych i
popularnych odmian.
Zaluje, ze jej nie kupilam, ale mialam tyle roslin do posadzenia...
W kazdym razie bede polowac jesienia, a na Skierniewickie swieto sie
wybierz, z Warszawy to juz rzut beretem.

Pozdrawiam
Marta

6. Data: 2003-06-05 20:01:57

Od: Inka <p...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta Góra wrote:

> Zaluje, ze jej nie kupilam, ale mialam tyle roslin do posadzenia...
> W kazdym razie bede polowac jesienia, a na Skierniewickie swieto sie
> wybierz, z Warszawy to juz rzut beretem.

Super, tylko nie wiem, czy sie doczekam :)
Chcialam zaczac ogrodek stawiac na nogi po remoncie (ocieplanie domu,
bueee...) i to by wypadlo za jakies dwa tygodnie. Ale uparlam sie na New
Dawn i jezeli nie dostane jej wczesniej, to poczekam az do jesieni,
chlip, chlip.
Jak gesto moglabym posadzic rosliny obok siebie? Co 50 cm?
Inka

--
____ ____
<')___)< >(___('>

7. Data: 2003-06-05 20:14:32

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bueee...) i to by wypadlo za jakies dwa tygodnie. Ale uparlam sie na New
> Dawn i jezeli nie dostane jej wczesniej, to poczekam az do jesieni,

Poczekaj, róze najlepiej sadzic jesienia - nie czesto mozna je spotkac w
pojemnikach.
Dosadz sobie do komlpetu róze okrywowe, podobno sa mniej wymagajace. Nie mam
doswiadczenia, bo z nimi zaczelam przygode w tym roku.
Mnie udalo sie wiosna kupic 'Swany' - tez delikatny róz.

> Jak gesto moglabym posadzic rosliny obok siebie? Co 50 cm?

A to juz zalezy jakie:-)

8. Data: 2003-06-05 20:19:18

Od: Inka <p...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta Góra wrote:

> Poczekaj, róze najlepiej sadzic jesienia - nie czesto mozna je spotkac w
> pojemnikach.

Myslalam tylko o takich, tzn juz w pojemnikach. Jezeli beda z gruntu, to
oczywiscie poczekam do jesieni.

> Dosadz sobie do komlpetu róze okrywowe, podobno sa mniej wymagajace. Nie mam
> doswiadczenia, bo z nimi zaczelam przygode w tym roku.
> Mnie udalo sie wiosna kupic 'Swany' - tez delikatny róz.

Czyli takie na nizsze partie?

> A to juz zalezy jakie:-)

Czy one sa szczepione na kiju? Czy bywa roznie? W sklepach ogrodniczych
pnace roze widzialam zwykle jako szczepionki na kiju (fachowe
okreslenie, nie?), ale spotkalam sie tez z krzaczorami w doniczce.
Taki kij sadzic co 50 cm?
Inka

--
____ ____
<')___)< >(___('>

9. Data: 2003-06-05 20:56:40

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czyli takie na nizsze partie?

Tak...

> Czy one sa szczepione na kiju? Czy bywa roznie?

Nie wiem czy róze okrywowe szczepi sie na pniu, ale wiele innych na pewno
tak.

> W sklepach ogrodniczych
> pnace roze widzialam zwykle jako szczepionki na kiju (fachowe
> okreslenie, nie?),

Przynajmniej wiadomo o co chodzi:-)
Kiedyś była dyskusja na grupie o różach sztamowych, ja właśnie spotkałam się
ostatnio z takim określeniem.
A chodzi o róże pienne. Czyli takie zaszczepione na podkładce na znacznej
wysokości.
Moja wiedza to raczej teoria niż praktyka.
Pierwsze podejście do róż skończyło się fiaskiem.
Dopiero gdy trochę poczytałam udało się.

>ale spotkalam sie tez z krzaczorami w doniczce.
> Taki kij sadzic co 50 cm?

Do mojego ogrodu nie bardzo pasują, nie mam ich.
I za dużo zachodu z okrywaniem na zimę...
I pojęcie o ich sadzeniu też mam nikłe:-(
Ale może warto połączyć te cuda na kiju z bylinami?
Co równa się większym odległościom...

Pozdrawiam
Marta

10. Data: 2003-06-05 22:13:42

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Inka" <p...@f...edu.pl> wrote in message
> Tylko teraz gdzie dostac "New Dawn"?

Rozmnożyć, świetnie się ukorzenia, jeśli pogoda jest sprzyjająca, to nawet
bez foliowca i ukorzeniaza. Po dwóch latach takie sadzonki kwitną. A czasami
i prędzej;-)

Termin sadzonkowania - druga połowa lipca.

Pozdrawiam, Basia.

[Krakow] rosnie sobie orzech wloski ...
dla winoroslarzy
zwalczanie tutkarza