Pomocy - BESZAMEL

1. Data: 2002-09-03 16:10:02

Temat: Pomocy - BESZAMEL
Od: a...@e...teleton.pl szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich,
to moj debiut w "kuchni" i od razu prosze o pomoc:
mam piekne brokuly i chcialabym zrobic do nich sos beszamelowy. czy mozecie mi
podac przepis i praktyczne wskazowki, jak zrobic DOBRY sos beszamelowy?

dziekuje i pozdrawiam

anna

1. Data: 2002-09-03 16:37:13

Temat: Re: Pomocy - BESZAMEL
Od: "Mo" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Niestety ja zawsze robię wszystko na oko jeżeli chodzi o proporcje. Ale
zawsze mogę Ci podpowiedzieć jakich składników używam.
Rozgrzewam masło, dodaję mąkę (całkiem gęsta konsystencja) i energicznie
mieszam. Kiedy masło jest stopione i połączone z mąką dolewam mleka
(preferuję ciepłe mleko) i nadal mieszam aż nie będzie lepkiej masy. Powinna
być dość gęsta ponieważ później wbijam kilka jajek, zależy jak dużo mleka
wlałam. Jeżeli boisz się że będzie za rzadkie albo po prostu wyszło za
rzadkie dodaj startego żółtego sera. Oczywiście doprawiasz sam do smaku. W
knajpach spotkałam się z bardzo jałowym beszamelem, dlatego lubię go
solidnie doprawić. niech też ma charakter.
Powodzenia
<0...@n...onet.pl>...

1. Data: 2002-09-03 16:39:41

Od: "MechaGodzilla" <m...@n...pl.NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <a...@e...teleton.pl> napisał w wiadomości

> [...]
mozecie mi
> podac przepis i praktyczne wskazowki, jak zrobic DOBRY sos beszamelowy?

zapraszam
http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

Mechcia

1. Data: 2002-09-03 16:51:21

Od: a...@e...teleton.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> knajpach spotkałam się z bardzo jałowym beszamelem, dlatego lubię go
> solidnie doprawić. niech też ma charakter.

LECE DO KUCHNI EKSPERYMENTOWAC. MAM NADZIEJE, ZE WYJDZIE... JA TEZ ROBIE
WSZYSTKO "NA OKO" I LUBIE WYRAZNE SMAKI...
:)

ANNA

1. Data: 2002-09-03 21:27:01

Od: "Rysiek Żur" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

ja lubie doprawić obficie swiezo tarta gałką muszkatolowa

1. Data: 2002-09-04 08:41:47

Temat: Re: BESZAMEL- przepisy
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

mozecie mi
> podac przepis i praktyczne wskazowki, jak zrobic DOBRY sos beszamelowy?

BESZAMEL 1- klasyczny
2 lyzki masla
2 lyzki maki
2 szklanki mleka
sol, bialy pieprz galka muszkatolowa : do smaku

maslo roztopic na patelni, wymieszac z maka, nchwile smazyc razem - nie
rumieniac, dodac ZIMNE mleko energicznie mieszajac trzepaczka , zagotowac i
gotowac ok. 6-8 min na malym ogniu. Doprawic do smaku.Do warzyw, zapiekanek,
drobiu

BESZAMEL 2
2 lyzki masla
2 lyzki maki
1 szklanka mleka
1 szklanka smietany
5 dkg zoltego twardego sera ( ja daje salami)
zoltko
sol, bialy pieprz, galka muszkatolowa do smaku
maslo stopic, wymieszac z maka, nie rumienic, dodac zimne mleko wymieszane
ze smietana , zagotowac i gotowac na malym ogniu 6-8 min. Dodac starty ser i
zoltko rozprowadzone niewielka iloscia sosu ( mieszac energicznie).

Do klasycznego beszamelu mozna dodawac tez ser zolty albo ser Rokpol(
plesniowy) . Wariacji jest wiele- wszystko zalezy od fantazji.
Np w ksiazce H. Debskiego "Sosy"autor podaje m.innymi takie :

sos angielski:
do beszamelu dodac 5 dek posiekanych orzechow wloskich, 5 dek ketchupu i
imbir do smaku( orzechy sparzyc uprzednio i zdjac skorke)
sos Duchesse
do sosu beszamelowego dodac jednego zmielonego banana i 5 dek zmielonej
razem z nim szynki oraz curry do smaku
sos z koperkiem
do sosu beszamelowego dodac 3-4 lyzki ketchupu i posiekany koperek
sos sylwestrowy:
do sosu beszamelowego dodac 2-3 lyzki tartego chrzanu, starta skorke
pomaranczowa, sok z cytryny i pomaranczy do smaku. Do drobiu, cieleciny lub
warzyw
sos szwedzki:
do sosu beszamelowego dodac 1 starte na duzych oczkach kwasne jablko,
plus 2 lyzki tartego chrzanu, sok z cytryny i pomaranczy do smaku 2 dek
rodzynek.Do drobiu i cieleciny
sos ratuszowy:
1-2 swieze ogorki obrane i bez pestek zetrzec na duzych oczkach tarki,
podsmazyc na 1 lyzce masla z 2-3 lyzkami ketchupu. Polaczyc z sosem
beszamelowym i posiekanym koperkiem. Dodac odrobine kurkumy.

i tak dalej co tylko nam przyjdzie do glowy- moze jeszcze byc zmielona
papryka konserwowa, natka pietruszki, cukier do smaku

pozdrawiam Jola L-L
sos

1. Data: 2002-09-04 11:59:22

Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <j...@i...pl> napisał (a):

> BESZAMEL 1- klasyczny

Z braku Władysława - sprostuję. :-)

To nie beszamel, a sos biały, czyli podstawa do innych sosów.
Dość częsty błąd, powtarza się w książkach kucharskich. Sam
też tak mówiłem.

Sos beszamelowy robi się rozprowadzając zasmażkę bulionem i
dopiero do tego można dodawać np. mleko lub śmietany, sera,
gałki muszkatałowej. Można też zaciągnąć żółtkiem lub ubitymi
całymi jajami.

--
Konrad J. Brywczyński Riding on a unicorn
k...@b...tk Stranded in my mind

1. Data: 2002-09-04 17:31:27

Temat: Odp: Pomocy - BESZAMEL
Od: "ireknow" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeśli dodasz żółtego sera to będzie praktycznie sos morney (b.dobry).
Pozdrawiam i zycze powodzenia przy rondlach

Irek

1. Data: 2002-09-04 18:42:06

Od: a...@e...teleton.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> sos
>

> JOLU, DZIEKUJE SERDECZNIE! TO JEST WLASNIE DOKLADNIE TO, CZEGO SZUKALAM! W
PIATEK ROBIE KOLACJE I NA PEWNO SKORZYSTAM Z TWOICH PRZEPISOW. JESZCZE RAZ
DZIEKUJE!
ANNA

1. Data: 2002-09-04 18:46:29

Od: a...@e...teleton.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Irek
>
> DZIEKI! ZACZYNAM POWOLI NABAWIAC SIE KOMPLEKSOW... ;) AUTORAMI WIEKSZOSCI
TYCH FANTASTYCZNYCH PRZEPISOW SA PANOWIE. CHOCIAZ ZAWSZE UWAZALAM, IZ MOJ TATO
GOTUJE O NIEBO LEPIEJ NIZ MAMA!
ANNA

kurs kucharza w Warszawie?
Help jaka slatke zrobic majac kupe swiezych papryki i pomidorow :)
fasolka szparagowa
jabłka w marynacie?
Piekarnia w Warszawie