Pomocy! gorzki sos grzybowy!

1. Data: 2003-07-30 10:42:02

Temat: Pomocy! gorzki sos grzybowy!
Od: "Magdalena Witkowska" <s...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zrobiłam właśnie sos grzybowy (ze swieżych leśnych grzybów) zgodnie z
przepisem z Kuchni Polskiej. Aromat ma poprawny, ale jest gorzki! Nie wynika
to z np. dodania grzyba trującego, albowiem są to same kapelusze, nóżki
wczoraj zjedliśmy i żyjemy ;) Czy ja mogę to jeszcze jakoś uratować? Jakby
był za słony, to dodałabym ziemniaka, ale za gorzki??
Czy to efekt zbyt długiego gotowania? A może to wina jakiegoś grzyba? Może
np. zajączków sie nie gotuje, a smaży?

pozdrawiam
i czekam na jakieś rady.

Sasannka

1. Data: 2003-07-30 10:46:53

Temat: Re: Pomocy! gorzki sos grzybowy!
Od: "amigo" <a...@u...klub.chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> był za słony, to dodałabym ziemniaka, ale za gorzki??
> Czy to efekt zbyt długiego gotowania? A może to wina jakiegoś grzyba? Może

jesli dodalas szatana to sos jest jadalny (nie truje) ale nie smaczny i
chyba sie nic z tym nie da zrobic

1. Data: 2003-07-30 11:01:39

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Magdalena Witkowska napisał:
> [...]
> był za słony, to dodałabym ziemniaka, ale za gorzki??
> Czy to efekt zbyt długiego gotowania? A może to wina jakiegoś grzyba? Może

A maslaki w tym byly? Maslaki lubia gorzkniec - zwlaszcza te zolte takie.
A sposobu na gorzki sos nie znam. U nas sie takiego nie jadlo.
A druga sprawa, to to o czym pisal amigo. Szatan jest niejadalnym
grzybem, ma jakies substancje jak olszowka a do tego jest gorzki.

ooo walkie!
o http://walkie.cegla.art.pl
+ Nawet ząb bywa wstawiony

1. Data: 2003-07-30 11:12:56

Od: "dżdżownica" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Witkowska" <s...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> był za słony, to dodałabym ziemniaka, ale za gorzki??
> Czy to efekt zbyt długiego gotowania? A może to wina jakiegoś grzyba? Może
Mogliście przez pomyłkę zebrać goryczaka, młode przypominają borowiki
http://www.grzyby.pl/gatunki/Tylopilus_felleus.htm
dżdżownica

1. Data: 2003-07-30 11:13:50

Od: "belunia" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Szatan jest niejadalnym
> grzybem, ma jakies substancje jak olszowka a do tego jest gorzki.

hmm szatan czyli BOROWIK SZATAŃSKI lub Boletus satanas Lenz
jest grzybem silnie trujacym szczegolnie spozyty w stanie surowym

Natomiast GORYCZAK ŻÓŁCIOWY
(borowik żółciowy, podgrzybek gorzki, gorzkniak, gorzkoń, szatan) czyli
Tylopilus felleus jest
- niejadalny z powodu bardzo gorzkiego, żółciowego smaku (stąd jego
nazwa); według niektórych autorów trujący
- nawet niewielka domieszka goryczaka do innych grzybów psuje smak każdej
potrawy
- bywa mylony z borowikiem szlachetnym, borowikiem sosnowym i borowikiem
usiatkowanym
- ze względu na zabarwienie porów i rurek jest niesłusznie zaliczany do tzw.
grzybów szatańskich

zrodlo:
http://darynatury.w.interia.pl/zrodla/grz041.htm

zobacz zdjecie, moze go dodalas do sosu?

b.

1. Data: 2003-07-30 11:16:38

Od: "Magdalena Witkowska" <s...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za odpowiedzi :)

Obejrzalam zdjecie - nie, ten nie zostal dodany. W zyciu go nie widzialam ;)
Grzyby wszystkie jadalne - sprawdzilam.

Podejrzewam, ze to przez maslaka. Byl taki jeden - z zoltymi rurkami.
No to terez sie zastanawiam, czy przyznac sie do porazki i zaserwowac
nalesniki z konfitura, czy tez dosolic mocniej i podac, jak zaplanowalam.
Moze jak bedzie bardzo slone, to nikt nie zauwazy, ze troche gorzkie? ;))))

Pozdrawiam
Sasannka

1. Data: 2003-07-30 11:26:30

Od: "Agata N." <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> był za słony, to dodałabym ziemniaka, ale za gorzki??
> Czy to efekt zbyt długiego gotowania? A może to wina jakiegoś grzyba? Może

Inną przyczyną moze być nawet lekkie przypalenie - choć nie zawsze. Jeżeli
nie jest bardzo gorzki, goryczka powinna zginąć wśród innych smaków dania.
Tylko na ile procent ufasz sobie, że nic się nie przemyciło
trującego/szkodliwego? Pozostawiam do rozważenia we własnym serduszku. ;-)
A.

1. Data: 2003-07-30 11:37:33

Od: "dżdżownica" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nalesniki z konfitura, czy tez dosolic mocniej i podac, jak zaplanowalam.
> Moze jak bedzie bardzo slone, to nikt nie zauwazy, ze troche gorzkie?
;))))
Gorzej jak lekarz zauważy. Gorzkie grzyby to w najlepszym razie niejadalne.
Jest jeden sposób-poczęstować teściów lub sąsiadkę, a samemu skonsumować za
dwaa dni
dżdżownica

1. Data: 2003-07-30 11:56:46

Od: "Magdalena Witkowska" <s...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mogliście przez pomyłkę zebrać goryczaka, młode przypominają borowiki
> http://www.grzyby.pl/gatunki/Tylopilus_felleus.htm

A wiesz, że chyba masz rację? Tylko nie wiem, czy poszedł akurat do tego
sosu. Były go 1 - 2 sztuki.W takiej ilości trujący nie jest - dwa dni temu
został zjedzony z jajecznicą ;)
Ale dziękuję :)

Pozdrawiam
Sasannka

1. Data: 2003-07-30 11:58:18

Od: "Magdalena Witkowska" <s...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Inną przyczyną moze być nawet lekkie przypalenie - choć nie zawsze. Jeżeli

Nie, nie przypaliło się.

> Tylko na ile procent ufasz sobie, że nic się nie przemyciło
> trującego/szkodliwego? Pozostawiam do rozważenia we własnym serduszku. ;-)

Cóż, nie pozostawiłam tego mojemu sercu, a językowi. Sos poszedł do smieci
;) Choć chyba nie zaszkodziłby szczególnie - chyba, że nogi są mniej
szkodliwe od kapeluszy :)

Pozdrawiam
Sasannka

Ciasto na Diete.