Pomysły na wołowinę

1. Data: 2014-11-18 09:11:26

Temat: Pomysły na wołowinę
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Z udźca, wyjątkowo chudy i piękny kawałek (około 1kg). Nie mogłam się mu
w sklepie oprzeć. Rzadko jadam, to i pomysłów nie mam zbyt wiele. Proszę
więc o inspiracje. Odpadają:
- zrazy zawijane (rolady)
- gulasz
- zupa gulaszowa
- boeuf bourguingon
...bo albo sama na to wpadłam, albo nie smakuje.

Ewa

2. Data: 2014-11-18 21:42:58

Temat: Re: Pomysły na wołowinę
Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Zawsze można przerobić na hinduską albo chińską modłę...

Ania

3. Data: 2014-11-18 22:02:26

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 18 Nov 2014 12:42:58 -0800 (PST), czeremcha napisał(a):

> Zawsze można przerobić na hinduską

...bo tam najsmaczniejsze to, co zakazane ;-PPP

4. Data: 2014-11-18 22:30:06

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-18 21:42, czeremcha pisze:
> Zawsze można przerobić na hinduską albo chińską modłę...

Można. Wpadło mi jednak w oko coś takiego:
http://zpierwszegotloczenia.pl/przepis/pieczen-wolow
a-wg-neli-rubinstein

Ewa

5. Data: 2014-11-19 06:46:56

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-18 09:11, FEniks pisze:
> [...]
> - zupa gulaszowa
> - boeuf bourguingon
> ...bo albo sama na to wpadłam, albo nie smakuje.

Ja zrobiłabym na dziko, by potem jeść na zimno, jako wędlinę. Mięsa
jadam mało w postaci ciepłej, ale na zimno jakoś wchodzi, więc może
dlatego ten pomysł. Pyszne są cienkie plasterki takiej wołowiny na
chlebie z masłem, o wiele lepsze niż szynka ze sklepu.
Jeśli jesteś zainteresowana, wklepię przepis, jest prosty.
--
B.

6. Data: 2014-11-19 08:37:45

Od: "ZZZ" <n...@n...spam.com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "bbjk" <a...@b...cc> napisał w wiadomości
> [...]
> wiele lepsze niż szynka ze sklepu.
> Jeśli jesteś zainteresowana, wklepię przepis, jest prosty.

Nie pytaj czy Ona jest zainteresowana. Pytaj czy Oni są zainteresowani
(oni, czyli inni czytający grupę).
Nie pytaj, wklepuj, myślę, że nie tylko ja chętnie spróbuje.

ZZ

7. Data: 2014-11-19 09:13:39

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-19 08:37, ZZZ pisze:

> Nie pytaj czy Ona jest zainteresowana. Pytaj czy Oni są zainteresowani
> (oni, czyli inni czytający grupę).
> Nie pytaj, wklepuj, myślę, że nie tylko ja chętnie spróbuje.

OK, Ewa już pewnie zjadła swojego wołu, ale może się przyda (oryginalna
polszczyzna z epoki):

Gruby, a krótki kawałek pieczeni zrazowej zbić pałką i zalać
przegotowanym bajcem sporządzonym z drobno pokrajanych jarzyn: marchwi,
pietruszki, selera, listka laurowego, po 10 ziarn pieprzu i ziela
angielskiego, szczypty suszonych listków tymianku, 20 lekko zgniecionych
suszonych jagód jałowca, 2 pokrajanych w talarki cebul, i białego wina.
Lepsze, kiedy dodać kieliszek wina czerwonego. Wrzącym bajcem polać
mięso ułożone w kamionkowej rynce; niech poleży tak w chłodzie 2-3 dni,
obracać w tym czasie. Potem mięso obetrzeć czystą ściereczką i
naszpikować cienkimi paseczkami słoniny. Włożyć do rondla na rozpalone
masło (klarowane, mój przypisek) lub smalec, a gdy się obrumieni, podlać
trochę bajcu lub białego wina i dusić do miękkości w rynce kamiennej,
dodając trochę grzybków suszonych, cebulę, trochę majeranku, kilka
gwoździków, angielskiego ziela i listek bobkowy. Podczas duszenia
polewać łyżką zimnej wody i na przemian sosem z duszenia.

Oczywiście można modyfikować, byle trzymać się ducha przepisu,
niekoniecznie litery. Ja to robię z tzw. białej krzyżowej, innymi słowy
z ligawy.
--
B.

8. Data: 2014-11-19 10:48:18

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-19 09:13, bbjk pisze:

> OK, Ewa już pewnie zjadła swojego wołu,

Nie, jeszcze nie zjadła. Na razie wół wylądował w zamrażalniku i czeka
na swoją kolejkę. W sumie to mogłam go zamarynować i tak by sobie
poczekał, ale musiałam dokonać selekcji, bo akurat nadmiar w lodówce się
zrobił.

> [...]
>
> Oczywiście można modyfikować, byle trzymać się ducha przepisu,
> niekoniecznie litery. Ja to robię z tzw. białej krzyżowej, innymi

Dzięki wielkie. Podobnie robiłam kilka razy ligawę, zresztą według
przepisu kogoś z tutejszej grupy (o ile mnie pamięć nie myli, to
użytkowniczki o nicku batory). Tylko do marynaty nigdy nie dodawałam
posiekanych warzyw.

Ewa

9. Data: 2014-11-19 11:20:31

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-19 10:48, FEniks pisze:

> [...]
> przepisu kogoś z tutejszej grupy (o ile mnie pamięć nie myli, to
> użytkowniczki o nicku batory). Tylko do marynaty nigdy nie dodawałam
Tego nie pamiętałam, natomiast Agnieszkę - Batory tak, nieraz miała
dobre pomysły.
--
B.

10. Data: 2014-11-19 12:16:32

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 18.11.2014 um 09:11 schrieb FEniks:
> [...]
> - zupa gulaszowa
> - boeuf bourguingon
> ...bo albo sama na to wpadłam, albo nie smakuje.

No to coś podobnego do tego, co napisała bbjk, ale w wersji reńskiej. W
oryginale nazywa się toto Rheinischer Sauerbraten.

Marynata (na 1kg woła, w oryginalnym oryginale była konina)

0.75l czerwonego wina (wytrawne, intensywne, np. hiszpańskie czy włoskie)
0.5l octu, najlepiej malinowego
2 cebule, pokrojonej na kawałki
1 marchewka, pokrojona na kawałki
po 10 ziaren jałowca, pieprzu i ziela angielskiego
5 goździków
2 liście laurowe
łyżka stołowa cukru

<<mój wariant>>:
daję jedną cebulę w całości i wbijam w nie goździki, by je łatwiej wyłowić
daję kawałek selera i pietruszki lub pasternaku, pokrojonych jak marchewka
nie daję cukru, ale wino może być mniej wytrawne lub ocet lekko
słodkawy. Jak jest malinowy, to na mój gust wystarcza
<</koniec wariantu>>

Pozostałe składniki:
wół
2 łyżki stołowe melasy
15 dag piernika do sosu
rodzynki

Marynatę zagotować, 5 minut na pyrkatym ogniu gotować i zalać tym wymyte
i osuszone mięso. Mięso musi być całkowicie pokryte marynatą. Do lodówki
i marynować dość długo. Ja to robię na ogół ok. tygodnia, w oryginale
jest 3 tygodnie. Moim zdaniem za długo.

Obróbka:

mięso wyjąć z marynaty, osuszyć serwetką i porządnie obsmażyć na
tłuszczu. Ja smażę na oleju, ale można wziąć cokolwiek w miarę
neutralnego (tłuszcz palmowy, na przykład). Dodać dwie pokrojone cebule
(nie te z marynaty), zarumienić. Opieprzyć wg smaku. Dodać pokruszonego
piernika, połowę rodzynek i melasę. Trochę podsmażyć i dodać połowę
odcedzonej marynaty. Dusić pod przykryciem ok. 2h (aż będzie miękkie)
dodając marynaty.

Mięso wyłowić, sos zmiksować i dodać resztę rodzynek. Gotować jeszcze
przez 15 minut. Doprawić solą i pieprzem.

Mój wariant:

zamiast piernika dają pokruszony chleb razowy lub pumpernikel
(czerstwy). Zamiast, lub dodatkowo do rodzynków dodaję cranberries.
Melasy na ogół nie daję. Wyłowione składniki stałe marynaty lądują
również w sosie przed zmiksowaniem, oprócz goździków i liści bobkowych.

Najlepiej smakuje z czerwoną kapustą i kluskami ziemniaczanymi (wg.
smaku, pół na pół, kopytka itd). Ale kasza gryczana też nie jest zła!

Chyba zrobię na dniach, muszę tylko poszukać mięsa ;-)

Waldek

Got SHIT.... Belfort Instruments DigiWx AWOS SHIT from BASTARD Mark W. Decker?
Kuchniologia szczęścia :-)
Patelnie (trochę spamująco)
Meliskę sobie...
Wszyscy mają Biedę...