Poszukuję info o wedzeniu/wędzarni

1. Data: 2002-02-15 09:18:50

Temat: Poszukuję info o wedzeniu/wędzarni
Od: "Fireman" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

poszukuje schematu wedzarni domowej oraz informacji jaki czasowo i jakim
drzewem wedzić
to moje poczatki i prosze o pomoc
z góry dzięki

2. Data: 2002-02-15 12:13:58

Temat: Re: Poszukuję info o wedzeniu/wędzarni
Od: "Asia" <J...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> poszukuje schematu wedzarni domowej oraz informacji jaki czasowo i jakim
> drzewem wedzić
> to moje poczatki i prosze o pomoc
> z góry dzięki
Od kilku pokolen w mojej rodzinie wyrabia sie wedliny domowymi sposobami
(dziadek mial nawet karczme w ktoerj te wedliny serwowal). Ciagle i
niezmiennie stosujemy do wedzenia swierza olszyne a w koncowej fazie nieco
jalowca. Jesli chodzi o konstrukcje wedzarni to raczej na priw bo na forum
to trudno szybko wytlumaczyc.
Pozdrawiam, zycze powodzenia i smacznego.

Asia

3. Data: 2002-02-15 13:32:31

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Asia wrote:

> [...]
> jalowca. Jesli chodzi o konstrukcje wedzarni to raczej na priw bo na forum

Wedzarnia albo domowa, albo na polu.
Jak na polu to beczka i kanal powietrzny w ziemi, przykryty z gory i tak
dlugi, aby spaliny zdolaly sie schlodzic.
W beczce wieszamy wyroby na sznurkach i beczka czesciowo przykrywamy,
aby zmniejszyc ciag.
W odleglosci 2-3-5 metrow (zalezy od ciagu, rozpalamy w zaglebieniu to
drzewo i
tym kanalem dym wchodzi do beczki i wedzi wyroby.
Dlugosc, kanalu dobrac doswiadczalnie do beczki.

Ryby na wybrzezu rybacy wedza w takich szafach metalowych z surowej
blachy i ryby wisza na stojakach
z pod spodem tli sie drzewo, a dym gora wychodzi.
Po miesiaca wedzenia, dym i osad jest wwszedzie i dodatkowo wspomaga
proces wedzenia.
W domu do wedzenia nadawalby sie piecyk lub inne metalowe urzadzenie bez
lakieru,
w ktorym mozna powoli spalac drzewo, a dym odprowadzac do komina i
regulowac jego wyplyw.

Gorali pod zakopanem wedza sery w bacowkach, czyli chatach z belek, nie
bardzo szczelnych.
U gory wieszaja, klada na deskach sery, a pod spodem pala ogien, co by
nie zamarzli.
Od dymu az gesto, ale sery podobno to lubia.

Mozna tez kupic syntetyk dymu wedzarniczego w pojemniku i np. podgrzac
go w metalowym garnku razem z wlozonymi przetworami.
Gdy ogrzewanie bedzie bardzo wolne, to nastapi bezdymne wedzenie,
jedynie przez parowanie tego osadu z wedzarni. Niestety bywa tlusty, ale
jest tez syntetyk beztluszczowy.

Zatem nie jest to ani taka skomplikowana, ani kosztowna, ani trudna
sprawa we wlasnym ogrodku.
A wystarczy stara beczka drewniana, a jak naczynie metalowe, to z golej
blachy, bez emalii, bez
ocynku, bez powloki galwanicznej, najlepiej nierdzewka, ale za droga.

Mozna tez z desek samodzielnie zbic taka wysoka wiezyczke typu skrzynka,
z otwartym dnem i gora.
Nieszczelnosci mozna uszczelnic glina.

Takie wedzarnie stosuje sie do wedzenia tytoniu, albo do wedzenia
kwasnych sliwek, ktorych bez wedzenia nikt by nie zjadl, a tak po
wedzeniu sa doskonale na kompot i do smazenia.

Jacek

Gdzie w W-wie znajde duży wybór kuchni
pocące się okna
wywabianie plam