Powrocie koncepcji Freuda

1. Data: 2004-11-10 12:35:15

Temat: Powrocie koncepcji Freuda
Od: "ELJASZ" <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Koncepcja Freuda sprzed stu lat pozwalają ująć wyniki badań nad biologią mózgu
w spójne ramy teoretyczne.
Artykuł ze &#8222;Świata Nauki&#8221; czerwiec 2004 r.
Chciałbym państwa zachęcić do przeczytania artykułu o &#8222;Powrocie koncepcji
Freuda&#8221;.
Jednocześnie niniejszym postaram się krótko skomentować tezy zawarte w artykule
w kontekście mojej wiedzy, w której udowadniam iż mózg nie jest źródłem
tworzenia myśli jednak spełnia bardzo ważną rolę na drodze pomiędzy Procesorem,
a urządzeniami wytwarzającymi nasze doznania.

forum dyskusyjne
http://www.rozmowy.all.pl
Obejrzyj - PROCESOR nowej generacji
- dorobek cywilizacyjny nauk humanistycznych i technicznych jaki dokonał się
od zaistnienia człowieka na ziemi, jego dążenia do odkrycia swej Istoty,
były planem prowadzącym do poznania działania Procesora, który jest źródłem
tworzenia jego myśli - patrz animacja.
http://www.republika.pl/xp11/chip_word/procesor-chip
.html

W tłumaczeniu na język informatyki &#8211; mózg jest odpowiednikiem Kontrolera
&#8211;
Chipseta (czipseta), który w płytach głównych odpowiada za komunikację,
rozdział zadań z procesora do poszczególnych urządzeń wzmacniających sygnały
aby nasze czujniki mogły zrozumieć język maszynowy procesora. Takimi
urządzeniami są np. karta dźwiękowa, pamięć RAM , drukarka czy monitor
odpowiadający wzrokowi w ciele człowieka.
Jakiekolwiek przerwy w chipsecie muszą z konieczności doprowadzać do
odczuwalnych przerw działania urządzeń zewnętrznych co jednak nie świadczy iż
procesor przestał działać &#8211; myśleć.
I tej samej logice odpowiada działanie mózgu i jej poszczególnych części, czyli
zbiorów komórek,. Artykuł opisuje podział na dwie główne części, czyli
odpowiadającą za myślenie świadome &#8222;ego&#8221; i nieświadome &#8222;id&#8221;,
które jest
odpowiedzialne za znaczną ilość procesów przetwarzania danych, nie można
powiedzieć &#8222;za myślenie&#8221;, gdyż jako część nieświadoma nie wiadomo jak to
robi.
Świadome myślenie wiemy czym jest i czemu służy, natomiast część nieświadoma,
którą tak rzetelnie badają naukowcy jest odpowiednikiem Sytemu
Operacyjnego, zawiadującego naszymi doznaniami w sposób kontrolowany jedynie
przez programy. Działanie nieświadome można krótko powiedzieć jest działanie
programowym, stałym jak to udowodniono nawet takim samym jak u zwierząt.
Przykład pacjenta, który zawsze dziwnie się zachowywał w gabinecie (szukał
kumpla do kieliszka, itd.) jest wzorcowym przykładem działania systemu
operacyjnego wrzucającego dawniej zaprogramowane czynności. Również typowym
zachowaniem programów &#8222;id&#8221; - systemu operacyjnego jest stanowisko
roszczeniowe
i życzeniowe, które nie musi się objawiać tylko u chorych ludzi, występuje w
normalnym życiu gdy tylko przestanie się świadomością kontrolować zachowań
ciała.
I tym się cechują wszystkie zachowania programowe, że są jednakowe u każdego
człowieka, na tej też podstawie może powstać psychologia odpowiedniego
zachowania i przypuszczenia przyszłościowych zachowań w określonej sytuacji
jeśli z jakiś powodów jest wyłączona część świadoma &#8222;ego&#8221;.
Hipokamp jak to udowodniono doświadczalnie jest przełącznikiem do pamięci, a
nie pamięcią, natomiast płaty czołowe odpowiadają za sterowanie ekranami, które
opisałem, na których wyświetlają się obrazy naszego życia, marzenia senne, czy
obrazy wyobraźni.
Można odpowiednie pola wyłączać i włączać mechanicznie, a można chemicznie
przez dozowanie odpowiednich neuroprzekaźników zamykających obwody synaps.
Dodam na koniec jeszcze jedną niespodziankę konstrukcyjną mózgu, która jeszcze
nie ma swego odpowiednika w technice, a jeśli zostanie wynaleziony będzie nosił
nazwę &#8222;CHIPSETU PROGRAMOWALNEGO&#8221;. Istnieją procesory programowalne, ale
kontrolera programowalnego jeszcze nie wymyślono.
A z mózgiem jest właśnie tak, że ścieżki włączające odpowiednie
&#8222;urządzenia&#8221;
mogą być w zależności od potrzeb tworzone każdorazowo z innych neuronów, jest
to forma zabezpieczenia funkcjonowania potrzebnych zmysłów w wypadku
uszkodzenia typowych pól neuronowych.
I tym sposobem wycięcie w dzieciństwie typowego pola np. mowy powoduje
przeniesienie tych funkcji w inny obszar mózgu, a trening mowy daje pozytywne
wyniki uwalniając tą osobę z kalectwa jakiego musiałaby doznawać.
W połączeniu z drugim artykułem &#8222;Drugi mózg&#8221; , o którym Freud jednak nie
wiedział, pozwolę sobie postawić tezę, że mózg jelitowy należy zaliczyć do
systemu nieświadomości &#8222;id&#8221; połączonego z systemem operacyjnym.
Jak w dziejach ludzkości był nazywany System Operacyjny można przeczytać w
drugiej części mojego wykładu.
Życzę przyjemnej lektury.

&#8222;Neuropsycholog z Durham, Aikaterini Fotopoulou, badała niedawno w moim
laboratorium takiego pacjenta. Przez 12 kolejnych dni spotykaliśmy się na 50
minut w moim gabinecie. Podczas każdej z tych sesji mężczyzna zachowywał się,
jakby widział mnie pierwszy raz w życiu i pamiętał, że przeszedł operację
usunięcia guza z płatów czołowych mózgu, która spowodowała u niego amnezję. Był
przekonany, że wszystko jest z nim w porządku. Pytany o bliznę na głowie
podawał zupełnie niewiarygodne wyśnienia: pozostała po operacji
stomatologicznej lub wszczepienia bajpasów. Oba te zabiegi faktycznie przeszedł
i w przeciwieństwie do operacji mózgu powiodły się.
Pytany o swoją tożsamość i cel naszego spotkania, odpowiadał różnie &#8211;
że jestem jego znajomym, kompanem do kieliszka, klientem, któremu udziela
fachowej konsultacji, kolegą z drużyny sportowej (choć dyscyplinę, o którą
chodziło, uprawiał kilkadziesiąt lt wcześniej, na studiach) lub mechanikiem
naprawiającym jeden z jego sportowych samochodów ( nie posiadał w
rzeczywistości ani jednego). Zachowywał się w sposób odpowiedni do postrzeganej
sytuacji: rozglądał się po pokoju w poszukiwaniu piwa lub sprawdzał przez okno,
gdzie stoi jego samochód.
Przypadkowego obserwatora uderza życzeniowy charakter złudzeń, którym
ulegał pacjent. Fotopoulou obiektywnie potwierdziła trafność tej oceny,
analizując jego 155 kolejnych konfabulacji. Zmyślenia mężczyzny nie były
losowym &#8222;szumem&#8221;, tylko wynikały z &#8222;zasady przyjemności&#8221;
mającej &#8211; według
Freuda &#8211; decydujące znaczenie dla myślenia nieświadomego. Pacjent po prostu
przekształcał rzeczywistość według własnych upodobań&#8221;

1. Data: 2004-11-11 01:35:26

Temat: Re: Powrocie koncepcji Freuda
Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

ELJASZ; <5...@n...onet.pl> :

> [...]
> Artykuł ze &#8222;Świata Nauki&#8221; czerwiec 2004 r.
> Chciałbym państwa zachęcić do przeczytania artykułu o &#8222;Powrocie koncepcji

Ja bym tylko chciał zauważyć, że autor bezczelnie skorzystał z nazwiska
pewnego niedopieszczonego naukowca, ale zbytnio nie przejął się treścią
jego prac, do tego stopnia, że pominął "superego".

> Hipokamp jak to udowodniono doświadczalnie jest przełącznikiem do pamięci, a
> nie pamięcią,

he, he, he - co to za "artysta" napisał. Coraz bardziej się przekonuję
do tego, że powinienem sam zacząć pisać dla Świata Nauki. ;))))

> [...]
> to forma zabezpieczenia funkcjonowania potrzebnych zmysłów w wypadku

Klasyczne - opisanie czegoś poprzez poznaną i "pewną" analogię umożliwi
100% przeniesienie cech i metod z wzorca analogii. To ja poproszę o
zmianę oprogramowania "chipsetu". ;)

Sorry - ale to jakies pierdy. ;)

Flyer
--
Szukam roboty - zdolny i chętny - Warszawa
http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=403101

Do zwolennikow kary smierci
Zachowanie asertywne.
Czego i dlaczego sie boje