Przy okazji "Lotu.." o schizofrenii

1. Data: 2000-07-18 00:59:32

Temat: Re: Przy okazji "Lotu.." o schizofrenii
Od: "jacob" <j...@f...net> szukaj wiadomości tego autora

Thom's wrote in message <2KFc5.11496$pD2.218596@news.tpnet.pl>...

>Jednym slowem kazdy ma jakiegos bzika.

"Kazdy normalny czlowiek jest troche wariatem, a ten, ktory twierdzi, ze nim
nie jest, jest jeszcze wiekszym od innych."
Z wykladu pewnego naukowca.

Czesc,
jakub

1. Data: 2000-07-18 02:42:01

Temat: Re: Odp: Przy okazji "Lotu.." o schizofrenii
Od: n...@p...ninka.net szukaj wiadomości tego autora

"Nata" <p...@p...fm> writes:

> Ta osoba jest pod kontrola lekarza, ktory proponowal nawet
> krotkotrwaly pobyt w szpitalu, ale chory sie na to nie zgodzil.

Rzadko ktory schizofrenik sie zgadza na pobyt w szpitalu z wlasnej
nieprzymuszonej woli :(
I trudno sie dziwic - w ich rzeczywistosci z nimi jest wszystko w
porzadku dlaczegoby wiec mieli isc do szpitala.

> No dobrze, ale co z innymi ludzmi, ktorzy tego sluchaja? czy informowac ich,
> ze to jest osoba chora (tym bardziej, ze czasem moze nawet sprawiac calkiem
> dobre wrazenie - ma ukonczone studia, jest oczytany itd.) i nie powinni
> jej wypowiedzi traktowac calkiem serio?

Uczicwie poinformowac o chorobie i uprzedzic o ewentualnych
niedorzecznych badz przykrych odpowiedziach/wypowiedziach chorego.

Coz, schizofrenia to _choroba_ , i trzeba sie pogodzic z tym, ze chory
chociazby na uszach stawal to sam sobie z tym nie poradzi.
Jego postepowanie to efekt zaburzen a nie intencjonalnej, zlej woli.

> Tak, tylko, ze chociaz staram sobie tlumaczyc jego zachowanie i dziwne
> opowiesci choroba, to jednak tez jest mi czesto przykro.

Normalne. Do schizofrenika trzeba miec wrecz anielska cierpliwosc i za
kazdym razem, kiedy czujesz ze cie dotknal i ze ci przykro uswiadamiac
sobie, ze nie to nie celowo z powodu zlych intencji, tylko ze to wynik
choroby.

Nie masz innego wyjscia jak tolerowac takie zachowanie (tolerancja
oczywiscie sie musi skonczyc w momencie kiedy chory zaczyna byc wobec
ciebie agresywny i zaczyna stosowac przemoc fizyczna, wtedy powinien
byc hospitalizowany i izolowany, dopoki jego stan nie poprawi sie).

> Mnie tez sie to zdarza. Udaje, ze slucham i od czasu do czasu sie wtracam i
> cos mowie.
> Ale gdy slysze ta sama historie np. po raz dziesiaty (w dodatku nieco
> zmodyfikowana), to mam ochote mu (sobie) cos zrobic. :(

ja po pewnym czasie wyrobilam w sobie pozyteczny odruch: na zewnatrz
wygladalo ze slucham uwaznie, a przez ten czas myslami bylam zupelnie
gdzie indziej.

--
Nina (Mazur) Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2000-07-18 02:48:27

Temat: Re: Odp: Odp: Przy okazji "Lotu.." o schizofrenii
Od: n...@p...ninka.net szukaj wiadomości tego autora

"Becchino" <b...@p...com> writes:

> Wyleczyc mozna grype, jako cos ulotnego i powierzchniowego.
> Natomiast schizofrenie mozna jedynie wyciszyc , chociaz i
> to nie zawsze jest mozliwe.Zrodla i mozliwosc jej eliminacji
> nadal sa duza tajemnica.

Hm.. moje watpliwosci wziely sie stad, ze ogladalam jakis czas temu
film wlasnie na ten temat; opisywano tam proby leczenia schizofrenii
(ponoc to oparte na zdarzeniach autentycznych) za pomoca jakiegos
nowego leku, ktory dawal co prawda przykre skutki uboczne ale za to
pozwalam chorym powrocic w pelni do normalnego zycia i odzyskac swoja
"normalna" osobowosc.
problem niestety byl taki, ze po kuracji tymze osoba chora nie
pamietala NIC z okresu choroby.
Wiec jej pamiec siegala np. czasow kiedy miala lat kilkanascie, kiedy
to zachorowala za schizofrenie.
A potem biala plama.

Niemniej - nie wiem czy to calkowicie prawda i czego obecnie sie uzywa
w leczeniu schizofrenii.

> Schizofrenicy podobnie jak ludzie uposledzeni , czy tez osoby z
> wszelakimi psychozami , zespolami klinicznymi... wyczuwaja emocje.
> Czuja zlosc , lek , czy tez radosc innych. I w duzym stopniu uzalezniaja
> swoje zachowanie od nastawienia innych.

To prawda. Dlatego ja staralam sie nie byc niemila ani agresywna.
W nmajgorszym razie - obojetna.

> Juz zauwazylam , ze ludzie wrecz boja sie takich osob i
> uciekaja . Moze boja sie czasami niektorych prawd.

Nie, ludzie sie boja czegos, co jest im nieznane.
Niestety wiekszosc osob nie wie i nie rozumie na czym polega
schizofrenia. Stad biora sie obawy typu "zaraz sie na mnie rzuci i
zabije", tymczasem bardzo niewielki procent (rzedu kilku %)
schoizofrenikow przejawia zachowania agresywne i zagrazajace
otoczeniu.

> A czy ta osoba jest kims bliskim dla Ciebie ?

To byla matka mojego bylego chlopaka; przez ponad rok mieszkalismy z
jego rodzicami w jednym domu.

1. Data: 2000-07-18 03:16:55

Od: n...@p...ninka.net szukaj wiadomości tego autora

"Valérie" <v...@p...onet.pl> writes:

> Uwazam ze nie powinno sie ; takiemu czlowiekowi pozniej na etapie juz tylko
> srodkow bardzo trudno przejsc do zycia , w zasadzie nie pamieta co czynil

Nie masz racji. Niewiedza wcale mu nie pomoze, a wrecz przeciwnie,
moze doprowadzic do wielu bardzo przykrych sytuacji.

Np. jesli chory bedzie mial nawrot choroby w pracy, czy gdziekolwiek
posrod ludzi ktorzy nic o nim nie wiedza bardzo latwo moze to
doprowadzic do sytuacji, ze zrobia mu krzywde - takze fizyczna - z
powodu niewiedzy i zlego zrozumienia jego zachowania.

1. Data: 2000-07-18 07:58:13

Od: "Valérie" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <n...@p...ninka.net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:m...@p...ninka.net...
> "Valérie" <v...@p...onet.pl> writes:
>
> Nie masz racji. Niewiedza wcale mu nie pomoze, a wrecz przeciwnie,
> moze doprowadzic do wielu bardzo przykrych sytuacji.

tak, tylko ze jak jest chory to nie pracuje bo fenaktile i inne tabletki
psycho dzialaja tak ze czuje sie on jak mis narkoman
to sa konskie dawki
i teraz jesli juz ma swiadomosc swojej choroby zaczyna pytac co wyprawial
tak bylo w znanym mi przypadku)
doszlo do tego ze nie wierzyl rodzinie iz nic sie takiego nie dzialo ,
zaszyl sie w swoim pokoju i znowu zaczal sie kosmos

--
pozdrawia Valérie

1. Data: 2000-07-18 10:05:52

Od: n...@p...ninka.net szukaj wiadomości tego autora

"Valérie" <v...@p...onet.pl> writes:

> tak, tylko ze jak jest chory to nie pracuje bo fenaktile i inne tabletki
> psycho dzialaja tak ze czuje sie on jak mis narkoman
> to sa konskie dawki

Nie zawsze tak jest.
Innego znajomego matka tez cierpi na schizofrenie paranoidalna, ale od
pocztaku sie leczy (nie przerywa terapii i bierze leki, niestety nie
wiem jakie).
I caly czas pracuje. Miewa okresy lepsze i gorsze, ale nie wyglada na
osobe nacpana ani nie czajaca.

> [...]
> doszlo do tego ze nie wierzyl rodzinie iz nic sie takiego nie dzialo ,
> zaszyl sie w swoim pokoju i znowu zaczal sie kosmos

Zdaje sie ze jednak leczenie bylo zbyt krotkie i przerwane zbyt
wczesnie.

Jedno jest pewne - schizofrenik ktory przestaje brac piguly i
przestaje chodzic na terapie bardzo predko popada w stan jakim byl
poprzednio.

1. Data: 2000-07-18 11:47:39

Od: "Valérie" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
napisał:m...@p...ninka.net...
> "Valérie" <v...@p...onet.pl> writes:
>

> Zdaje sie ze jednak leczenie bylo zbyt krotkie i przerwane zbyt

trwa juz 10 lat ...
wyobrazasz sobie 10 lat ?

> Jedno jest pewne - schizofrenik ktory przestaje brac piguly i
> przestaje chodzic na terapie bardzo predko popada w stan jakim byl
> poprzednio.

Opisywane przez nas przypadki tylko dowodza roznorakiej natury ludzkiej
spoobu walki organizmu z choroba
oprocz tego ze istnieje ryzyko ze przestaje brac i popadnie znowu w obled ,
jest jeszcze ryzyko ze sie przyzwyczai i trzeba zmieniac tabletki bo w
przeciwnym razie ...

--
pozdrawia Valérie

1. Data: 2000-07-18 14:57:43

Od: "Nata" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Becchino napisał(a) w wiadomości:

>Niedoinformowanych przerazaja , a siebie niszcza.

no wlasnie, ta osoba probowala juz kiedys popelnic samobojstwo.

>Skrajne przypadki moga byc niebezpieczne , jezeli w glowie takiego
czlowieka
>kryja sie jakies makabryczne mysli.Tacy jednak ludzie sa pod stala kontrola
>specjalistow , ktorzy w najlagodniejszy sposob probuja opanowac pewne
>przejawy zachowania.

A co, jesli ona nie chce isc do szpitala?, o ile wiem, to nie mozna nikogo
umieszczac tam na sile (tym bardziej, ze ona straszy, iz znow sprobuje
popelnic samobojstwo, jesli sie ja tam umiesci).

czyli nic nie tlumaczyc i nie wyjasniac?
mam przytakiwac kazdej bzdurze?

>Lepiej , aby wszyscy raczej wiedzieli jakie sa zrodla pewnych
zachowan.Wtedy
>obedzie sie bez zbednych plotek i zaakceptuja dana osobe taka jaka jest .

ale czy zaakceptuja? a jesli beda sie jej bac i zrezygnuja z kontaktow?
(naprawde czasem sama nie wiem, jak powinnam postapic, by bylo dobrze)

dzieki
Nata

1. Data: 2000-07-18 14:57:45

Od: "Nata" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

n...@p...ninka.net napisał(a):

>Rzadko ktory schizofrenik sie zgadza na pobyt w szpitalu z wlasnej
>nieprzymuszonej woli :(
>I trudno sie dziwic - w ich rzeczywistosci z nimi jest wszystko w
>porzadku dlaczegoby wiec mieli isc do szpitala.

no wlasnie, tu jest jeszcze gorzej, jak pisalam juz wczesniej, osoba ta
grozi, iz popelni samobojstwo, jesli sie ja tam umiesci.

>Jego postepowanie to efekt zaburzen a nie intencjonalnej, zlej woli.

tak, staram sie o tym pamietac, ale sama zapewne wiesz, jakie to czasem
trudne

kiedy chory zaczyna byc wobec
>ciebie agresywny i zaczyna stosowac przemoc fizyczna, wtedy powinien
>byc hospitalizowany i izolowany, dopoki jego stan nie poprawi sie).

na razie do tego, dzieki Bogu, nie doszlo.

>ja po pewnym czasie wyrobilam w sobie pozyteczny odruch: na zewnatrz
>wygladalo ze slucham uwaznie, a przez ten czas myslami bylam zupelnie
>gdzie indziej.

coz, musze i ja sie tego nauczyc.

>Nina (Mazur) Miller

dzieki

Nata

1. Data: 2000-07-18 14:57:46

Od: "Nata" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

n...@p...ninka.net napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

No wlasnie. U tej osoby stwierdzono poczatkowo depresje (niestety, nie
pamietam jakiego rodzaju) i na nia byla leczona. Ale jej stan sie wcale nie
poprawial, a pewnego dnia probowala nawet popelnic samobojstwo. Dopiero
wowczas, juz inny lekarz, postawil diagnoze: schizofrenia. Rzeczywiscie
czasami mozna odniesc wrazenie, ze jest lepiej, ale czy ta osoba
kiedykolwiek bedzie mogla prowadzic normalne zycie?

> [...]
>nowego leku, ktory dawal co prawda przykre skutki uboczne ale za to
>pozwalam chorym powrocic w pelni do normalnego zycia i odzyskac swoja

Ja kiedys ogladalam program poswiecony medycynie i tam tez sugerowano, ze
mozna czasem wrocic do stanu normalnego, ale nie wiem, na ile to mozliwe i
jakich wyjatkowych przypadkow dotyczy.

>To prawda. Dlatego ja staralam sie nie byc niemila ani agresywna.
>W nmajgorszym razie - obojetna.

Tak, zapewne macie racje, ale przeciez nikt nie ma nerwow ze stali. Czasem
po prostu trace cierpliwosc i mowie cos nieprzyjemnego tej osobie (zwlaszcza
wtedy, gdy mnie "atakuje" swymi zmyslonymi opowiesciami)

> [...]
>zabije", tymczasem bardzo niewielki procent (rzedu kilku %)
>schoizofrenikow przejawia zachowania agresywne i zagrazajace

Sadze, ze wiekszosc ludzi boi sie tego, co nieznane. Osoby chorobe
psychicznie, jakiekolwiek by one nie byly, zawsze budza lek u przecietnego
czlowieka. Wlasnie na zasadzie, bo "on sie moze na mnie rzucic".

>Nina (Mazur) Miller

Nata

wiek
Re: Staro?ć nie rado?ć :-(
Re: deszcz
Re[2]:Samotnosc
medytacja, metoda Silvy, relaksacja, itp