Pszczoły, jesień - zima

1. Data: 2012-10-23 16:34:43

Temat: Pszczoły, jesień - zima
Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

https://lh3.googleusercontent.com/-N6p2_DZZwM4/UIbEx
ucCErI/AAAAAAAAayQ/UllPdPEe3G0/s800/IMG_1077.JPG
Gniazda ułożone, pokarm woskiem zasklepiony, kłąb już się powoli układa
i tak do pierwszego oblotu za kilka miesięcy..
--
sjs

2. Data: 2012-10-23 18:54:54

Temat: Re: Pszczoły, jesień - zima
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 23 Oct 2012 18:34:43 +0200, SJS napisał(a):

> [...]
> Gniazda ułożone, pokarm woskiem zasklepiony, kłąb już się powoli układa
> i tak do pierwszego oblotu za kilka miesięcy..

Jako i u mnie.
PS. Miodku w tym roku mało było, parę litrów się wzięło tylko - okolica
uboga w pożytki, a ostatnio przeładowana rojami. Może w następnym sezonie
będzie lepiej. :-
(by XL)

3. Data: 2012-10-24 14:58:08

Od: HGW <h...@h...abuse> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-23 18:34, SJS pisze:
> [...]
>
> Gniazda ułożone, pokarm woskiem zasklepiony, kłąb już się powoli układa
> i tak do pierwszego oblotu za kilka miesięcy..

Zgodnie z "normą" czy są jakieś odchyłki? Chodzi mi o termin i
zaawansowanie spoczynku a w efekcie próbę prognozy pogody na zimę na tej
podstawie :)

4. Data: 2012-10-24 16:13:57

Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-24 16:58, HGW pisze:
> [...]
>
> Zgodnie z "normą" czy są jakieś odchyłki? Chodzi mi o termin i
> zaawansowanie spoczynku a w efekcie próbę prognozy pogody na zimę na tej
Pszczoły nie mają zakodowanych tak długich prognoz ich stan obecny
odpowiada obecnej pogodzie - w każdej chwili są w stanie zawiązać kłąb
czyli stworzyć jedną z najskuteczniejszych powłok izolacyjnych gdzie na
kilku centymetrach gradient temperatury może wynosić nawet 50-60 st C.
One w kłębie utrzymują temperaturę ponad dwadzieścia stopni plus gdy ma
zewnątrz może być -30 st. C.

--
sjs

5. Data: 2012-10-24 21:43:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 24 Oct 2012 18:13:57 +0200, SJS napisał(a):

> [...]
> kilku centymetrach gradient temperatury może wynosić nawet 50-60 st C.
> One w kłębie utrzymują temperaturę ponad dwadzieścia stopni plus gdy ma

Sam mechanizm utrzymywania temperatury w kłębie jest bardzo ciekawy, nie
dzieje się to tak po prostu.

(by XL)

6. Data: 2012-10-25 05:24:43

Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-24 23:43, Ikselka pisze:

ucCErI/AAAAAAAAayQ/UllPdPEe3G0/s800/IMG_1077.JPG

> Sam mechanizm utrzymywania temperatury w kłębie jest bardzo ciekawy, nie
> dzieje się to tak po prostu.

Wiem
Dobre 30 lat temu na zlecenie dyrektora Instytutu Pszczelnictwa w
Puławach stworzyłem system pomiaru temperatury w ulach od jesieni do wiosny.
Zrobiłem to na bardzo cienkich termoparach miedź - konstantan
Nie było więc ani niepokojenia kłębu podczas pomiarów ani zmiany
temperatury przez wsuwane termometry. Termopary były na stałe
rozmieszczone w ulach.
Bardzo ciekawe wyniki wyszły - nie wiem czy były publikowane ale mam
gdzieś notatki z tego eksperyment łącznie z rozkładem temperatur. W
każdym ulu było nie mniej niż 10 termopar.
--
Wymyśliłem wiele lat temu technikę podgrzewania uli dla:
- wydłużenia czasu na jesieni czerwienia i przeróbki podawanych

--
sjs

7. Data: 2012-10-25 11:58:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 25 Oct 2012 07:24:43 +0200, SJS napisał(a):

> Bardzo ciekawe wyniki wyszły - nie wiem czy były publikowane ale mam
> gdzieś notatki z tego eksperyment łącznie z rozkładem temperatur. W
> każdym ulu było nie mniej niż 10 termopar.

Bardzo jestem ciekawa tych wyników, jakbys znalazł kiedyś, to może
przykładowy jeden ul przedstawisz?

> --
> Wymyśliłem wiele lat temu technikę podgrzewania uli dla:
> - wydłużenia czasu na jesieni czerwienia

Ale po co wydłużać czerwienie jesienią? Pszczoły zużyją więcej
energii=pokarmu na wychów, a potem może braknąć pokarmu.

> i przeróbki podawanych
> ziołomiodów /syropów/
> - przyspieszenia rozwoju rodzin wiosną

Ale po co? - w ulu może i podgrzejesz, ale na dworze... Zbyt wcześnie się
pobudzą, a przecież i tak wiosną nie wylecą w mróz...

> opisałem to pewnie jakieś 30 lat temu w Pszczelarstwie

Numer pamietasz? Może gdzieś znajdę.

(by XL)

pestkowanie owoców
pomoc w identyfikacji
ze wszystkich cudów natury poważam jedynie trawy
posadziłem 33 lata temu
Sadzenie ligustru i forsycji.