"Ogrody" - winorośla ( długie)

1. Data: 2002-08-21 10:16:54

Temat: "Ogrody" - winorośla ( długie)
Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję Basi za zwrócenie uwagi na artykuł we wrześniowych "Ogrodach" p.t.
"Własne słodkie winogrona" :-)

Będę komentował.

W zasadzie tekst jest w porządku a zdjęcia znakomite.

Ale jak mógłbym nie mieć drobnych uwag?? :-)

Fotografie jagód: oddają skalę wielkości choć u mnie zawsze jagody Agata
Dońskiego są większe od odmiany Prim, a tu są podobnej wielkości. Byc może
ja nie umiem dobrze pielągnować Prima a za to wyjątkowo darzy mi się Agat,
albo autor ma odwrotnie....
I jeszcze osobista refleksja. Myślałem, ze porównanie wielkości jagód do
monety to, trzy lata temu wymyslony, mój oryginalny pomysł na Wasze potrzeby
( mój kącik na stronie grupy), a tymczasem tu takie "monetarne" porownanie
też jest. I bardzo dobrze. Z tym, że ja do 10 groszówki, a Pan Wąsikowski do
pięciozłotówki porównuje. Widać majętniejszy On jest :-)))))

Fotografie gron: oczywista pomyłka z podpisami: podpis Schuyler to V 25/20 ,
a Regina to Schuyler.
Sprawa jest jednak powazniejsza. Dotyczy nazwy Regina. Otóż uparło sie paru
jegomości (chyba Myśliwiec to zapoczątkował) by fajną bułgarską odmianę V
25/20 zacząć nazywać Regina. Tymczasem jest tak, że na świecie znana jest od
bardzo, bardzo dawna odmiana Regina, ale dotyczy ona zupełnie innej odmiany
o synonimach Afus Ali, Karaburnu i in.. Cechy mają zupełnie różne i
bełatanie w głowach, że V 25/20 to Afus Ali jest bez sensu. :-(((

Osobliwe jest twierdzenie autora, ze odmiany altanowe mają białe od spodu
liście.
Biała to jest np. kartka papieru. I chętnie bym sobie odmianę o takich
białych liściach posadził. :-)
A sam pomysł odróżniania sadzonek odmian altanowych za pomocą barwy dolej
strony liścia uważam za dość osobliwy.

Pisze też autor, ze piaszczyste podłoże jest zawsze kwaśne. Kiedys tez tak
myślałem dopóki ktoś na tej grupie nie wyjasnił mi, że guzik prawda. No to
jak to jest????

Sposoby prowadzenia: podpis - podwójny sznur Guyota, tymczasem na rysunku
jest pojedynczy bo podwójny jest na dwóch pniach.

Najsmaczniejsze owoce: Isabella???? - protestuję. Lidia?? - to mutacja
Isabelli więc podobnie. Konkord Rosyjski?? - na słowo honoru przyjmuję bo
rzadko kto owoce tej odmiany uzyskał, z tym że to jakaś rosyjska mutacja
amerykańskiej odmiany Concord, która do najsmaczniejszych nie należy!
Agat Doński - efektowne duże grona o efektownych dużych mięsistych jagodach
( znajomym można imponowac ich wyglądem), ale... zupełnie bez smaku.

No i całkowite pominięcie odmian beznasiennych....., a są znakomite!

I tyle byłoby mojego malkontenctwa bo tak w ogóle to cały artykuł jest w
porządku. :-))))
Pozdrawiam :-)
Janusz
PS
Na następnej stronie jest artykuł "Mnożenie bylin". Może Basia by go
skomentowała????
J.

2. Data: 2002-08-21 17:14:23

Temat: Re: "Ogrody" - byliny (też długo)
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@p...pl> wrote in message

> PS
> Na następnej stronie jest artykuł "Mnożenie bylin". Może Basia by go
> skomentowała????

Skoro mnie wywołujesz do odpowiedzi...
Artykuł bardzo fajny - to największa kwintesencja zagadnienia, jaką
widziałam. Nie jest to instruktaż dla początkujących.

No i trochę mnie zdziwiło hasło "sadzonki korzeniowe - część o rozwiniętych
korzeniach z wyraźnym pączkiem" (skracam). Do tej pory trwałam w
przekonaniu, że sadzonki korzeniowe to po prostu ucięty fragment korzenia,
kóry wsadza się skośnie do doniczki i z niego wyrasta nowa roślina (zawilce
jesienne, maki orientalne, pierwiosnki i in.). No i nigdy nie udawało mi się
dzielić mikołajków w podany sposób ("otrząsnąć korzenie, podziełić nożem na
mniejsze części, z których każda musi mieć dobrze rozwinięte korzenie i
przynajmniej jeden wyraźny pączek")- co tu dzielić, jeśli mikołajek np.
płaskolistny ma korzeń palowy (pojedynczy)? W każdym razie nie pojmuję
wrzucenia krwawników, mikołajków, floksów wiechowatych, fiołków, wrotycza i
ułudki do jednego worka.
Do tekj pory wydawało mi się, że metody dzielenia/rozmnażania tych roślin są
różne, tak jak różny jest charakter ich korzeni.

Powtarzam: nie rozumiem!

Pozdrawiam, Basia.

3. Data: 2002-08-21 20:25:19

Temat: Re: "Ogrody" - winorośla ( długie)
Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@p...pl> writes:

> Osobliwe jest twierdzenie autora, ze odmiany altanowe mają białe od
> spodu liście.

O, to ciekawe. Ale chyba coś w tym musi być -- ja u siebie nie mam
żadnej odmiany altanowej, ale też żadna z nich nie ma białych liści od
spodu (nie licząc tych z dobrze rozwiniętym mączniakiem) :-))

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Najsłynniejsza z cór miasteczka Bnina
Tak skarciła Borysa Jelcyna,

4. Data: 2002-08-23 11:29:59

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2002-08-23 11:57:34

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ps. jak jest lepiej
> posadzic wiecej roznych sadzonek
> czy mniej rodzajow ale wiecej sztuk tego typu

To zalezy na czym Ci zależy :-))))
Na porządne wino, które powinno być robione z JEDNEJ odmiany trzeba min.
8-10 krzewów.
Wino byle jakie można robić z mieszaniny owoców różnych odmian.
Deserowe, do jedzenia na świeżo - myslę, że tu mozna sobie pozwolić na
dowolną różnorodność odmian , chocby dla porównania i by monotonii nie było.

> ile owocow wagowo daje srednio jeden krzak
A tu rozpiętość jest ogromna i zależąca od tak przeróznych spraw jak wiek
krzewu, sposób prowadzenia, odmiana, gleba, nawożenie, nasłonecznienie itp,
itp. Myślę jednak, ze właściwym jest przyjęcie 5-7 kg choć są odmiany malo
plenne gdzie 2kg juz jest dobrym wynikiem, a sa odmiany, które potrafia dac
ponad 20kg z krzewu!
Niekiedy jest dylemat: mniej a lepsze czy więcej a gorsze.
Pozdrawiam :-)
Janusz

6. Data: 2002-08-23 17:59:37

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Tadeusz Smal,

> ile owocow wagowo daje srednio jeden krzak

3 w porywach do 5 gramów :-)
:-) Bogusław R.

7. Data: 2002-08-23 18:34:26

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> 3 w porywach do 5 gramów :-)
> :-) Bogusław R.

hehe
tyle az daja
czy tyle az udaje sie Tobie zebrac
?

8. Data: 2002-08-23 20:52:14

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

9. Data: 2002-08-26 07:57:29

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bogusław Radzimierski" <a...@o...pl> napisał w
wiadomości news:AEELLCFPEPACHFAEFIBEEEFMDBAA.abies@ogrod-botani
czny.pl...
> Behalf Of Tadeusz Smal,

> 3 w porywach do 5 gramów :-)

Aaaaa! Znowu jesteś??? :-)))))
No to Ci powiem, że to zależy od umiejętności uprawy winorośli. Wierzę, ze
Twoje doświadczenia mogą być wlaśnie takie - pięciogramowe.
Ja tymczasem z jednego krzewu odmiany Iliczewskij Rannij zebrałem wczoraj 15
kg owoców. Pysznych! :-)
Pozdrawiam :-)
Janusz

10. Data: 2002-08-26 11:13:49

Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
> Dziękuję Basi za zwrócenie uwagi na artykuł we wrześniowych "Ogrodach" p.t.
> "Własne słodkie winogrona" :-)
>
> Będę komentował.
>
> W zasadzie tekst jest w porządku a zdjęcia znakomite.
(...)
> Agat Doński - efektowne duże grona o efektownych dużych mięsistych jagodach
> ( znajomym można imponowac ich wyglądem), ale... zupełnie bez smaku.

Czy Ty Janusz nie narażasz mi się tym stwierdzeniem. :-(
Bo jak mi świta, to kupiła w zeszłym roku w Skierniewicach sadzonkę Agata
Dońskiego
z Twojego polecenia. Muszę w domu zajrzeć do notatek.
Czy Ty mi aby dobrze życzyłeś?
Pozdrawiam Krycha
pierwszy dzień w pracy po czterotygodniowym urlopie :-))

Czy jeśli...
datura
datura
Kiedy siać trawę