szarlotka

1. Data: 2005-02-01 21:08:36

Temat: szarlotka
Od: "monia" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Od dawna chodzi za mna pyszna szarlotka , ale co sie wezme za jakis przepis
to wychodzi mi zwykle ciasto z jablkami, albo z jablkami i budyniem :)
Chcialabym zrobic szarlotke na kruchym ciescie , pachnaca cynamonem ,z
gotowanymi jabluszkami
i mam problem , bo nie wiem jak zrobic "wierzch" tego ciacha?
Jadlam kiedys w kawiarni taka pyszna szarlotke , gdzie na
musie jablkowym byla zrobiona "kratka" z ciasta i to wszystko bylo
pokryte cienka warstwa zastygnietej chyba zelatyny.

Czy moze Ktos z Was wie jak zrobic cos takiego?
tzn. jak zrobic "kratke " ( moze to banalne,ale nigdy tego nie robilam ;)) ?
i czy rzeczywiscie moze byc na wierzchu zelatyna?

Przejrzalam przepisy na szarlotki na stronie Wirtualnej Kuchni Polskiej
i niestety nie znalazlam przepisu ,ktory by mnie zadowolil :)))

pozdrawiam serdecznie!

monia

1. Data: 2005-02-01 23:04:21

Temat: Re: szarlotka
Od: Sławek SWP <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W: news:ctor4d$rlh$1@helios.nd.e-wro.pl
Od: monia <m...@g...pl>
Było:
> [...]
> tzn. jak zrobic "kratke " ( moze to banalne,ale nigdy tego nie
> robilam ;)) ? i czy rzeczywiscie moze byc na wierzchu zelatyna?

Z ciasta wałeczki jak na kopytka tylko cieńsze i poukładaj w kratkę ... ;-)
żelatynę poźniej ale koniecznie z jakimś smakiem - sok z cytryny pomarańczy
czu co tam innego. No i żeby długo nie stygła na cieście.

> Przejrzalam przepisy na szarlotki na stronie Wirtualnej Kuchni
> Polskiej i niestety nie znalazlam przepisu ,ktory by mnie zadowolil :)))

Ja używam tego (czy to jest Wirtualna Kuchnia Polska ?):
http://kuchnia.kisa.pl/
a dokładniej to :
http://kuchnia.kisa.pl/przepis.php?nr=1&hm=ciasta/sz

Tu też jest w czym wybrać:
http://www.gotowanie.wkl.pl/grp_przep.php?grp_prz=41
&PHPSESSID=1bba170ec71b5e37303924c400aba8a7

Pomoc dla zagubionych http://evil.pl/pip/index.html
To tak niedawno było http://www.dzienmisia.pl/

1. Data: 2005-02-02 10:33:26

Od: j...@w...pl (Joanna Michalska) szukaj wiadomości tego autora

Witam!

> [...]
> Kuchni Polskiej
> i niestety nie znalazlam przepisu ,ktory by mnie zadowolil :)))

Witam !
Oto mój przepis na szarlotkę z jabłek surowych albo podduszonych lub też z
musu jabłkowego, jak kto woli, na kruchym cieście z kratką na wierzchu i
polany lukrem cytrynowym:

Szarlotka Asi

250 g mąki krupczatki
250 g mąki wrocławskiej lub poznańskiej lub luksusowej
3/4 kostki margaryny
1/2 szklanki cukru
2 łyżeczki proszku do pieczenia
100-150 ml śmietany 18%
3 żółtka
cynamon
1 kg jabłek kwaśnych, albo musu jabłkowego około 80 dkg
bułka tarta

Mąkę, margarynę, cukier, żółtka i pr. do pieczenia wymieszać i wyrabiać, do
odpowiedniego wyrobienia dodawać śmietanę. Wyrobić tak aby od ręki samo
odchodziło. Wstawić do lodówki na godzinę albo można dzień wcześniej i też w
lodówce przechowywać. Podzielić na 2 części mniejszą (ok 1/4) i większą. Z
większej wałkujemy
placek o wielkości blachy (25x35) lub tortownicy (28 cm) i wkładamy do
blachy. To posypujemy bułką tartą żeby sok z jabłek miał gdzie się wchłonąć.
Starte jabłka zetrzeć i wyłożyć lub przed pieczeniem poddusić z odrobiną
cukru i cynamonu ewentualnie dodać troche skou z cytryny dla kwaskowatości.
Zamiennie można dać mus jabłkowy z cynamonem .Na to układamy pocięty w paski
drugi placek ciasta, który wcześniej został rozwałkowany. Piec w
temperaturze 175 C (piekarnik elektryczny z termoobiegiem) lub 200 C gazowy,
około 45 min. do godziny.
Po upieczeniu i ostygnięciu posypać cukrem pudrem lub zrobić lukier z 1
łyżeczki białka kurzego, pół soku z cytryny i do tego dosypywać cukier puder
aż się zagęści tak dosyć mocno. I na gorące ciasto smarować. Potem jeść jak
ostygnie.
Pozdrawiam ze smakiem Asia M. z Olsztyna

1. Data: 2005-02-02 10:42:49

Od: "A.L." <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Michalska wrote:

Asiu, wszelki duch! 100 lat Cię tu nie było :). Miło Cię widzieć.

> 1 kg jabłek kwaśnych, albo musu jabłkowego około 80 dkg

Ile tego musu będzie na słoiki?
Ania

1. Data: 2005-02-02 10:55:25

Od: j...@w...pl (Joanna Michalska) szukaj wiadomości tego autora

Joanna Michalska wrote:

> Asiu, wszelki duch! 100 lat Cię tu nie było :). Miło Cię widzieć.

> Ile tego musu będzie na słoiki?
> --
> Pozdrawiam,
> Ania

Witam Aniu!
Ja jestem cały czas ale u mnie się tyle dzieje że tylko Was odczytuję a
niekiedy coś odpiszę. Ale praktycznie ciągle coś nowego w domu robię z
przepisów podawanych przez Was no i sama też coś wymyślam.

Co do musu to takie średnie słoiki ze 2 albo 1 duży, tylko żeby za żadki nie
był ten mus.
Pozdrawiam ze smakiem Asia M. z Olsztyna

1. Data: 2005-02-02 14:22:58

Od: "Joa" <j...@w...bezspamupl> szukaj wiadomości tego autora

polecam szarlotke...pyszniutka...

http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis126.html

Joa

1. Data: 2005-02-02 19:34:56

Od: "monia" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Baaaaaardzo dziekuje Wszystkim za pomoc!

Chcialabym sie jeszcze zapytac czy takie jablka ( a raczej mus ) w sloiku
pt." szarlotka ", ktore mozna kupic w sklepie sa warte tego zeby pojsc na
latwizne ? :) Czy moze Ktos z Was to wyprobowal ?

pozdrawiam cieplo!

monia

1. Data: 2005-02-02 21:42:40

Od: j...@w...pl (Joanna Michalska) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pt." szarlotka ", ktore mozna kupic w sklepie sa warte tego
> zeby pojsc na
> latwizne ? :) Czy moze Ktos z Was to wyprobowal ?

Hej
Ja jeśli używam musu to jedynie własnej produkcji i trudno mi jest ocenić
jak te sklepowe się do tych domowych mają. Jednak polecam Tobie kupno 2 kg
jabłek (najlepiej renety) i zrobienia samej takiego musu. Obrać jabłka,
wydłubać środki, drobno pokroić lub nawet na tarce zetrzeć i do gara, mozna
dolać trochę wody na dno żeby całość nie przywarła. Często mieszać i uważać
bo lubi "strzelać bomblami z musu". Na koniec dodać cukru do smaku i na
szarlotkę wyłożyć. Albo na chlebek lub do naleśników albo gofrów.... oj się
rozpędziłam. Jednakoż wiele jest zastosowań takiego musu a z tego co wiem
renety są jeszcze do dostania. Ja zazwyczaj we wrześniu antonówki do garka
wrzucam i przerabiam, bo są najlepsze do tych celów.

Pozdrawiam ze smakiem Asia M. z Olsztyna

1. Data: 2005-02-02 22:48:02

Od: Tatiana <yennefer12*antyspam*@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 2 Feb 2005 20:44:00 +0100, Waćpanna lub Waćpan *monia*, w
wiadomości news:<news:ctraho$bes$2@helios.nd.e-wro.pl> zawarł, co następuje:

> [...]
> pt." szarlotka ", ktore mozna kupic w sklepie sa warte tego zeby pojsc na
> latwizne ? :) Czy moze Ktos z Was to wyprobowal ?

Ja tak, gdy robię coś "na szybcika". Kupuję słoiki "szarlotka - jabłka
prażone", czasami także w wersji z morelami. Jest to bardzo dobre, dodaję
tylko cynamonu i już. Nie jest to mus, tylko raczej drobniusieńkie kawałki w
musie. Dobrze są oczyszczone, nie ma pestek ani twardych komór.
--
Pozdrawiam, Ti`Ana
"Wbrew obiegowej opinii langusta żywi się wyłącznie owocami morza,

Sałatka z makronem ryżowym
Strona chlebpolski.pl
Zjadłbym coś
Ser z biala plesnia w srodku