Rącznik

1. Data: 2001-12-28 11:19:06

Temat: Rącznik
Od: "Lech" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

W bieżącym roku posadziłem kupione na targowisku rączniki (zwyczajowa nazwa
: kasztanowce). Wyrosly na bardzo okazałe 3 m rośliny; jesienią zebrałem
nasiona, nie wiem jednak , kiedy powinienem dokonać siewu, żeby w maju w
przyszłym roku młode rośliny posadzić do gruntu. Z góry dziekuję za wszelkie
podpowiedzi.

Lech

2. Data: 2001-12-28 14:52:10

Temat: Re: Rącznik
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Lech" <k...@s...pl> wrote in message news:a0hk5a$q32$1@news.tpi.pl...
> [...]
> przyszłym roku młode rośliny posadzić do gruntu. Z góry dziekuję za wszelkie

Rozumiem, ze chodzi o Ricinus communis. Potrzebna Ci rycyna? :-) Ale uwazaj,
bo nasiona sa mocno trujace. Ta roslina lubi raczej cieplejsze strony, wiec nie
wiem, czy przesadzenie do gruntu w maju to nie za wczesnie. Od tego jak wczesnie
wysiejesz, zalezy, jak duze roslinki bedziesz przesadzal. Chyba trzena "na wyczucie".
Albo tak, jak pomidory.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2001-12-29 16:33:29

Temat: Re: Rącznik -przy okazji
Od: "Bogusław Bielawski" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Poczytałem o rączniku pooglądałem zdjęcia - na Twoje pytanie odpowiedzi nie
znalazłem za to stworzyła się okazja bym ja tez dodał pytanie.
Co to może być?:
Dostałem sporo cebul rośliny, która ma liście podobne do rącznika i
kasztanowca - największe liście dochodzą do 40 cm srednicy (może będą i
większe). liść jest na łodyżce mniejwięcej długości średnicy liscia, łodyżka
jest centkowana, w sezonie wyrastają do 2-4 liści z cebuli. Nie kwitnie
(przynajmniej u mnie i u znajomego który mnie obdarował). Na zimę trzeba
wykopywać i wsadzać na koniec maja.

Ktoś zna taką roślinkę?
Bogusław Drugi BoG

4. Data: 2002-01-01 10:08:59

Od: "Kamas" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bogusław Bielawski" <l...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:a0kr8a$cdb$1@news.tpi.pl...
> [...]
> Bogusław Drugi BoG
>
>Podejrzewam, że jest to Arum. Ale tylko wtedy, kiedy korzenie wyrastają na
cebuli od góry.

--
Pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński (Kamas )

5. Data: 2002-01-01 10:15:52

Od: "Kamas" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lech" <k...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> nasiona, nie wiem jednak , kiedy powinienem dokonać siewu, żeby w maju w
> przyszłym roku młode rośliny posadzić do gruntu. Z góry dziekuję za

Nasiona kupione wysiewam w lutym do doniczek w domu, wysadzam na działkę
koniec maja. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby nasiona zdążyły dojrzeć przed
jesiennymi przymrozkami, które niszczą rośliny.

6. Data: 2002-01-01 11:58:27

Od: "Bogusław Bielawski" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za informację - przynajmniej wiem jak szukać dalej.
Puki co okazuje się że te moje są jakieś inne od najczęściej opisywanych na
jakie udało mi się natknąć w sieci.
Znajomy który mnie tym obdarował powiedział, że kwiaty są zanim pojawią się
liście - bezwzględnie kazał wykopywać - czyli to jakaś nie tutejsza odmiana.

Pozdrawiam
Bogusław Drugi

7. Data: 2002-01-02 11:08:19

Temat: Odp: Rącznik -przy okazji
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bogusławie, roślina, o którą pytasz, to Sautomatum venosum, synonim bodajże
Arum venosum, a polska nazwa rodzajowa palczycha. Jedna z niewielu roślin
cebulowych, które się w mojej glinie udają. Pielęgnacja: zimą trzymać w
chłodzie (jak dalie i tym podobne tałatajstwo), z tym, że jeśli cebule są
duże (średnica ok. 7-8 cm), to jest szansa, że zakwitną. W tym celu należy
przenieść cebulę z chłodnego pomieszczenia do ciepłego i położyć ją na
talerzu. Bez ziemi, bez wody. "Zakwita". Kwiat typowy dla obrazkowatych,
czyli kwiatostan i pochwa, w kolorze purpurowo-czarnycm z cętkami. Po
przekwitnięciu tworzy się kwiatostan z czerwonych jagód. Cebulę trzeba
posadzić do ogrodu pod koniec kwietnia. Nie wiem, czym jest to spowodowane,
ale potrafi pojawić się pęd - taki, jaki opisałeś - dopiero na początku
lipca. Wykopywać w końcu września. Z moich obserwacji wynika, że w razie
łagodnej zimy część cebul potrafi przetrwać w glebie. Najciekawszą
informację zachowuję na koniec: kwiaty palczych wydzielają charakterystyczny
aromat gnijącego mięsa. Idealne na towarzyski żarcik:-)))))

Pozdrawiam, Basia.

8. Data: 2002-01-02 11:09:26

Temat: Odp: Rącznik
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nasiona, nie wiem jednak , kiedy powinienem dokonać siewu, żeby w maju w
> przyszłym roku młode rośliny posadzić do gruntu. Z góry dziekuję za

Wysiew w domu w marcu, a jeśli nasiona są wysuszone, to dobrze jest je
pomoczyć ze 24h - wtedy kiełkowanie jest szybsze. Sadzonki nie lubią
przesadzania.

Pozdrawiam, Basia.

9. Data: 2002-01-02 11:31:15

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> napisał w wiadomości
> Bogusławie, roślina, o którą pytasz, to Sautomatum venosum, synonim
bodajże
> Arum venosum

Palec przeskoczył - poprawnie powinno być Sauromatum.

Pozdrawiam, Basia.

10. Data: 2002-01-02 12:53:40

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

> Sauromatum = Voodoo Lily
> Zaczynam się bać. ;-)

Mnie czy rośliny? Bo roślinka jest niewinna - kojarzy mi się z żyrafą:-))))

Pozdrawiam, Basia.

Pomysł na palisadę.
motylki - XXX
Szczęśliwego Nowego Roku!