Re: Aerator? - czy się sprawdzi

From: lopez <l...@t...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Aerator? - czy się sprawdzi
Date: Sun, 01 Jun 2008 21:16:48 +0200

McBeth pisze:
> Serio ? Aerator (nie AREator jak w wielu sklepach piszą) słuzy do
> napowietrzania murawy. Dlatego w klasycznej postaci służy do wykonywania
> otworów w murawie. Sa tez aeratory gwiazdkowe, co zamowił autor watku.
> Wertykulatory generalnie ustawiaja zdzbla trawy pionowo i usuwaja filc
> wyciagajac go na wierzch. I to chyba robi urzadzenie, ktore otrzymal. Potem
> ten filc trzeba jeszcze zebrac, co przy areale symagajacym traktorka bywa
> bardzo pracochlonne. Dlatega ja na pewno nie kupie wertykulatora, tylko
> aerator gwiazdkowy - nie jestem fanem zbierania filcu trawy z 3tys. m2
> [...]
Zwykle kwestia nazewnictwa wprowadza zmieszanie...
Nie wnikając w kwestie lingwistyczne - są 3 rodzaje tego typu sprzętów
(w Polsce generalnie spotykane 2 z nich):
1. sprzęt służący do nakłuwania/napowietrzania podłoża - wycina okrągłe
otworki w powierzchni (u nas chyba rzadko spotykane), które po
wypełnieniu np. piaskiem pozwalają na lepszy dopływ wody do korzeni..
2. sprzęt służący do 'wyczesywania' filcu/obumarłych części trawnika -
takie przewietrzenie - ja kojarzę to z nazwą aerator..
3. sprzęt służący do pionowego nacinania drani i jednocześnie korzeni
przy pomocy obrotowych ostrzy - w efekcie trawnik gęściej się rozkrzewia
i gęściej porasta powierzchnię... to kojarzę z nazwą wertykulator...

To co kolega opisał to wg powyższego opisu - aerator - druciane
sprężynki, które pozwalają bardzo efektywnie wygrabić trawnik z
obumarłych części (filc) i delikatnie wzruszyć powierzchnię, zrywając
np. mech...

Moim zdaniem nie spełni to tej samej funkcji, co ostrza, ponieważ nie
będzie w stanie przeciąć korzeni (czyt. wertykulacja)

pozdrawiam
lopez