Data: 2009-07-23 21:08:01
Temat: Re: Amerykański system oświaty bankrutuje
Od: "Jakub A. Krzewicki" <e...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
czwartek, 23 lipca 2009 21:42. carbon entity 'Chiron' <e...@o...eu>
contaminated pl.sci.psychologia with the following letter:
> Popatrz teraz w swoje serce- i uczciwie odpowiedz: skąd czerpiesz swoje
> informacje o RM? Ile razy go słuchałeś? W jakim procencie w swojej opinii
> opierasz się o autopsję- a w jakim o drugą albo i trzecią rękę?
>
> pozdrawiam
>
> Chiron
Przede wszystkim bariera językowa. Ciężko jest słuchać radia, które nadaje w
języku nasyconym tyloma cytatami ze staropolszczyzny okresu renesansu, na
polonistyce przełomu XX/XXI w. studiowanej już w zasadzie jako język
martwy.
Ten język otwiera, działa niesamowicie na emocje, ale w pewnym stopniu
wyłącza również nabyte w szkolnictwie wyższym wyspecjalizowane narzędzia
lingwistyczne krytycznego rozbioru i myślenia. Zawiera w sobie utarte
cliché zawierające aluzje do tradycji, które są obce polszczyźnie
większości współczesnych Polaków (nie słuchających RM) którzy mają inne,
odnoszące się do innych epok i tradycji własne utarte cliché.
Żeby ten socjolekt zrozumieć, trzeba na niego przejść, nie da się go w pełni
obiektywnie zewnętrznie i neutralnie zanalizować. Stosowanie go do spraw
współczesnych dla mnie zakrawa zatem na głęboką manipulację emocjonalną. To
może działać wśród tej grupy społecznej ludzi, która np. dzwoni do "Rozmów
Niedokończonych" czy w ogóle wśród stałych słuchaczy RM, którzy poddają się
działaniu memów związanych z tym socjolektem, w moim wypadku (i milionów
"niesłuchaczy") to sprawia, że w ogóle żaden komunikat do mnie nie dociera.
--
tois egregorosin hena kai koinon kosmon einai
ton de koimomenon hekaston eis idion apostrephesthai
|