BIGOS STAROPOLSKI

21. Data: 2006-08-22 19:16:12

Temat: BIGOS POLSKI
Od: "darkblue" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bigos wyklada sie na polmiski, wyrownuje po wierzchu, garniruje
> korniszonami, oliwkami, szyjkami rakowymi, marynowanymi borowikami,
> zapieka przez kwadrans w goracym piecu.
>
> W?adys?aw

wyzsza szkola jazdy.
to teraz poprosze o wasze przepisy na pyszny bigosik. dla mnie pyszny
bigosik robily nasze babcie... taki ktory sie podgotowywalo dobrych kilka
dni przed podaniem.

22. Data: 2006-08-22 19:17:51

Temat: Re: BIGOS POLSKI
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ecfl9g$epe$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"darkblue" <n...@n...pl> wrote:

> wyzsza szkola jazdy.
> to teraz poprosze o wasze przepisy na pyszny bigosik. dla mnie pyszny
> bigosik robily nasze babcie...

To ju˝ nie ma byç staropolski?

W?adys?aw

23. Data: 2006-08-22 21:37:01

Od: "jandulka" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "darkblue" napisał
(...)
> to teraz poprosze o wasze przepisy na pyszny bigosik. dla mnie pyszny
> bigosik robily nasze babcie... taki ktory sie podgotowywalo dobrych kilka
> dni przed podaniem.

Bardzo proszę. Właściwie nazywa się myśliwski, ale staropolski jest na
pewno. Przepis pochodzi ze znakomitej książki Marii Iwaszkiewicz "Gawędy o
jedzeniu", sprawdziłam go wielokrotnie. Znakomite!
Składniki
1,5 kg kapusty słodkiej
1 kg kapusty kwaszonej
po 0,5 kg mięsa wołowego chudego i wieprzowego tłustego
35 dkg kiełbasy zwyczajnej
15 dkg smalcu
5 dkg grzybów suszonych
2 garście suszonych śliwek (suszonych, nie wędzonych; mogą być tzw.
kalifornijskie)
1 cebula
pół szklanki wina czerwonego lub madery
sól, pieprz

Kapustę słodką dość cienko poszatkować, kwaśną wycisnąć, włożyć do dużego
garnka wraz z pokrojoną dużą cebulą. Obgotowane grzyby pokroić i wrzucić do
kapusty, wywar wlać również. Wrzucić posiekane śliwki bez pestek, wlać 3
szklanki przegotowanej wody i dusić, aż kapusta zmięknie. Wtedy dodać mięso
pokrojone jak na gulasz i obsmażone na smalcu oraz tłuszcz ze smażenia.
Dusić co najmniej 3 dni po 3 godziny. Pod koniec duszenia często mieszać, bo
się przypala. Trzeciego dnia przed duszeniem dodać pokrojoną w plastry i
obsmażoną kiełbasę. Na pół godziny przed podaniem wlać wino. Doprawić
pieprzem i sola do smaku.
W żadnym razie nie dodawać: baraniny, skórek boczku czy słoniny, koncentratu
pomidorowego ani mąki!
Powinien stanowić właściwie jednolitą masę, a nie zbiór składników.
Najlepszy jest, jeśli po ugotowaniu zostanie na jedną noc zamrożony - uwaga,
bo podczas odmrażania się przypala.
Za ewentualne uszkodzenia wątroby nie odpowiadam:)))
Joanna

24. Data: 2006-08-22 22:13:12

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

jandulka napisał(a):
> [...]
> bo podczas odmrażania się przypala.
> Za ewentualne uszkodzenia wątroby nie odpowiadam:)))

Fajny przepis.
pozdr. Jerzy

25. Data: 2006-08-24 18:13:57

Od: "darkblue" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora